• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Goldie
    barbarmama skrev 2013-09-10 13:45:05 följande:
    Vecka 26 (25+2) 
    Det är helt otroligt hur fort sista veckorna har gått. Känns som det var nyss som vi fick vårt efterlängtade plus. Och nu har vi plötsligt gått mer än halvvägs. 14 veckor kvar ungefär, mer exakt 103 dagar kvar till beräknat. Är faktiskt lite glad över att ha fått bebismage under denna graviditeten, när jag väntade sonen så syntes det inte att jag var gravid förrän i v.36 och då var magen såhär stor som den är just nu. Så det är kul att man kan se gravid ut under en längre tid denna gången. SF-mått 27cm och har gått upp 4kg. Med sonen stannade vågen på +26kg. Hoppas kunna hålla mig under +15kg denna graviditet, för att underlätta viktnedgången efteråt.

Alla graviditetsbesvär har försvunnit också, så nu kan jag äntligen njuta av varje dag som går. Foglossningen avtar mer och mer, för varje dag som går. Sammandragningarna har avtagit och jag behöver inte längre vara inlagd på sjukhus för dem och alla andra symtom har också försvunnit. Det enda som kan besvära ibland är väl halsbränna, men det kan jag leva med, de uppstår bara när jag druckit eller ätit något onödigt ändå.

Ny lägenhet är fixad och inflytt i december, lagom tills lillan är beräknad. Längtar efter att få julpynta en ny lägenhet. En 4 r.o.k. på 97 kvm med inglasad balkong och vacker utsikt. Med förskolan i huset mittemot och lekplats precis utanför huset. Hur underbart är inte det? Jag verkligen längtar till både flytt och bebis. Flyttpackningen är redan i gång för fullt och all porslin är nerpackat. Alla köksskåp är tömda, kvar är bara de nödvändigaste och det jag använder dagligen, annars är allt annat nerpackat. Alla mina kläder är nerpackade, förutom mammakläderna, men de andra har jag ändå ingen nytta av förrän i nya lägenheten, efter lillan är född. Och lillemans leksaker är nerpackade, förutom hans favoriter. Alla tyger, gardiner, dukar m.m. är också nerpackat. Det enda som återstår är egentligen bara det som vi använder oss av dagligen eller varje vecka, men som lätt och smidigt packas ner när flyttlasset går. Det känns så skönt att ha allt det jobbigaste klart, så slipper jag ta det som höggravid sen.

Hoppas ni har det bra tjejer. Kramar till er ! <3

Jättefin mage!
    Låter som du har en skön tid i din graviditet just nu och att det mesta rullar på. Roligt med flytt och bebisläntan och skönt att så många krämpor gett med sig!

Vilket BF-datum var det du hade? Tror vi ligger ganska lika.
  • MissKaos

Magkatarr from hell.

Gårdsfest på fsk. Tränat på hrmvägen. Långjobb igår 7-18. Måste jobba över imorgon. Mer än jag orkar känner jag. Blä. Gnällig!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Sannio

Hej decembermammor! Jag är ny här och gick in i vecka 28 idag, BF 9 december.. Jag undrar om någon kan komma med något meningsfullt tips på hur man går tillväga för att få havandeskapspenning, eller nån annan lösning på det hela. Jag jobbar på en förskola med inriktning mot utomhuspedagogik, men är i en 4-5årsverksamhet och har hört att det är lögn att få havandeskapspenning där. Jag har jobbat hela tiden och hade det inte varit för mina underbara kollegor och den underbara barngruppen hade jag inte stått ut. Jag kan inte sitta någon längre stund, jag får ont när vi går till skogen eller nån lekpark (Varje dag), jag kan inte delta i speciellt många aktiviteter, jag får ont av alla nivåskiften (sitta på golvet, sitta på huk, liten stol, hög stol, vuxenstol.. Upp, ner, upp, ner) , jag får snart panik.. Var hos sjukgymnast, hon bekräftade mest mitt onda och gav mig lite tips på övningar. Har även testat ett bäckenbälte (funkade inte), testat att både sova i det, ha det på kvällarna och på jobbet. Jag brukar normalt aldrig klaga, men mina smärtor och troligtvis hormoner påverkar mitt tålamod så mina stackars barn på förskolan får ju skäll för minsta lilla. Kanske att någon kan komma med nåt bra tips?

• MissKaos

Be om läkartid man kan bli sjukskriven! !

Sannio skrev 2013-09-10 20:02:56 följande:
    Hej decembermammor! Jag är ny här och gick in i vecka 28 idag, BF 9 december.. Jag undrar om någon kan komma med något meningsfullt tips på hur man går tillväga för att få havandeskapspenning, eller nån annan lösning på det hela. Jag jobbar på en förskola med inriktning mot utomhuspedagogik, men är i en 4-5årsverksamhet och har hört att det är lögn att få havandeskapspenning där. Jag har jobbat hela tiden och hade det inte varit för mina underbara kollegor och den underbara barngruppen hade jag inte stått ut. Jag kan inte sitta någon längre stund, jag får ont när vi går till skogen eller nån lekpark (Varje dag), jag kan inte delta i speciellt många aktiviteter, jag får ont av alla nivåskiften (sitta på golvet, sitta på huk, liten stol, hög stol, vuxenstol.. Upp, ner, upp, ner) , jag får snart panik.. Var hos sjukgymnast, hon bekräftade mest mitt onda och gav mig lite tips på övningar. Har även testat ett bäckenbälte (funkade inte), testat att både sova i det, ha det på kvällarna och på jobbet. Jag brukar normalt aldrig klaga, men mina smärtor och troligtvis hormoner påverkar mitt tålamod så mina stackars barn på förskolan får ju skäll för minsta lilla. Kanske att någon kan komma med nåt bra tips?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Otåligast
    siolina skrev 2013-09-10 12:30:39 följande:
    Jag hade 27 i v 27+0, och det var inte nämnvärt över mittenkurvan så ditt mått låter väl ganska rimligt?
    Åh - tack! Hittade en tabell på nätet och jag tycks ligga lite över men inte så alarmerande mycket. Fast borde kanske inte ha köpt så mycket kläder i storlek 50...
  • Sannio
    MissKaos skrev 2013-09-10 20:09:10 följande:
    Be om läkartid man kan bli sjukskriven! !
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Vill inte bli sjukskriven! Det skulle troligtvis innebära depression istället.. Har svårt för att bara gå hemma. Men kanske ska prata med läkare ändå, det kan ju finnas någon annan lösning..
  • Otåligast
    Mirella85 skrev 2013-09-10 16:42:30 följande:
    Vagnar ...
    Jag är sugen på en baby jogger mini GT eller bugaboo donkye men tyvärr är den vagnen svin dyr. Så de lutar nog mer åt en baby jogger för min del.
    Tror verkligen att båda dessa vagnar är riktigt bra köp! Min granne har Baby Jogger Mini GT och verkligen älskar den men det gör ju alla som har Donkeyn också. Själv slog jag till på en Bugaboo Buffalo eftersom jag inte behöver en dubbelvagn. Trodde verkligen att jag skulle köpa något billigare men när vi väl var och jämförde vagnarna så kändes det som att de billigare vagnarna var så plastiga (inte Baby Jogger dock - tycker den verkar grym). Visst - sjukt mycket pengar men köpte från Holland, vilket gjorde det hela överkomligt. Dessutom är ju andrahandsmarknaden het så man får se det lite som att den egentligen bara kostar mellanskillnaden mellan ny och begagnad och att man lånar de pengarna till sig själv ;). 
  • MariaOchNiklas

Fy vad jobbigt. Tur att liten mår bra iaf. Ja, nu är det bara 100 dagar kvar va till bm idag och mitt sf-mått är 24. Ligger lite under medel. Hjärtljudet ligger på 146. Du får berätta hur bebisens hjärtljud ligger imorgon. Så himla häftigt och skönt att höra det slå ♥ imorgon är vi bara 2 siffriga äntligen! Nu får vi se till att klämma ut våra små så vi hinner hem och får fira jul med våra egna små familjer♥ längtar som en tok

Tuttiluttan skrev 2013-09-10 17:55:01 följande:
    Ja i fredags fick jag åka in. Har haft väldigt lite känningar av bebis. Förra veckan hade jag influensan o tog då olika medicin. ( medicin som man får ta enligt bm ) Jag blev bättre men för varje dag som gick kände jag mindre, ringde då förlossningen och bad om tips.. Dom ville genast kolla upp bebisen, de är sällan bebis märker av att mamman är sjuk eller blir påverkad men de kan hända så därför ville dom göra en check up! Allt va bra, men känner ändå mig lite orolig, så ska bli extra skönt o träffa bm imorgon! Hur går de för din bebis? Idag har vi 100 dagar kvar

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • Tuttiluttan
    MariaOchNiklas skrev 2013-09-10 21:15:53 följande:

Fy vad jobbigt. Tur att liten mår bra iaf. Ja, nu är det bara 100 dagar kvar smile2.gif va till bm idag och mitt sf-mått är 24. Ligger lite under medel. Hjärtljudet ligger på 146. Du får berätta hur bebisens hjärtljud ligger imorgon. Så himla häftigt och skönt att höra det slå ? imorgon är vi bara 2 siffriga äntligen! Nu får vi se till att klämma ut våra små så vi hinner hem och får fira jul med våra egna små familjer? längtar som en tok smile5.gif

BF 19 DECEMBER ???
    Absolut ska jag berätta hur de gick! Just nu känner jag av bebis i magen men känns ändå mycket bättre av o veta från bm att allt är bra

Imorgon är vi äntligen 2 siffriga, haha mannen sa precis detsamma! Han kunde inte riktigt fatta att vi är så nära

Jag hoppas verkligen dom vill ut i tid eller innan så julen blir komplett

Tänkte nyss på en lite rolig grej, vi har BF båda den 19/12... Jag förmodar du heter Maria iom ditt nick, Maria är även mitt namn
  • Plopps80
    Sannio skrev 2013-09-10 20:32:12 följande:
    Vill inte bli sjukskriven! Det skulle troligtvis innebära depression istället.. Har svårt för att bara gå hemma. Men kanske ska prata med läkare ändå, det kan ju finnas någon annan lösning..

Men nu hänger jag inte med! Du vill ha havandeskapspenning men vill inte gå hemma sjukskriven. Det är ju samma sak. Ja alltså det spelar ju egentligen ingen roll vad det står på pappret. Havandeskapspenning eller sjukskrivning. Båda innebär att man går hemma! Be annars om andra arbetsuppgifter. Det har jag gjort. Har snart fyllt 4 veckor genom att skriva listor och räkna lönelappar. Är också rastlös och kan bli nere av att gå hemma men ser ändå fram emot att de sista veckorna innan bebisen kommer att gå hem på havandeskapspenning. Hade den inte beviljats hade jag bett om sjukskrivning.
Svar på tråden December bebis 2013