• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MariaOchNiklas

Helt rätt att jag heter Maria å min man heter Niklas om du inte räknat ut det är så spännande nu även fast jag har en dotter på ca 17 månader hemma så längtar jag verkligen efter en till liten bebis. Njuter varje sekund av min graviditet som går.

Tuttiluttan skrev 2013-09-10 21:34:19 följande:
    Absolut ska jag berätta hur de gick! Just nu känner jag av bebis i magen men känns ändå mycket bättre av o veta från bm att allt är bra Imorgon är vi äntligen 2 siffriga, haha mannen sa precis detsamma! Han kunde inte riktigt fatta att vi är så nära Jag hoppas verkligen dom vill ut i tid eller innan så julen blir komplett Tänkte nyss på en lite rolig grej, vi har BF båda den 19/12... Jag förmodar du heter Maria iom ditt nick, Maria är även mitt namn

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • LängtanSåStor
    Sannio skrev 2013-09-10 20:02:56 följande:
    Hej decembermammor! Jag är ny här och gick in i vecka 28 idag, BF 9 december.. Jag undrar om någon kan komma med något meningsfullt tips på hur man går tillväga för att få havandeskapspenning, eller nån annan lösning på det hela. Jag jobbar på en förskola med inriktning mot utomhuspedagogik, men är i en 4-5årsverksamhet och har hört att det är lögn att få havandeskapspenning där. Jag har jobbat hela tiden och hade det inte varit för mina underbara kollegor och den underbara barngruppen hade jag inte stått ut. Jag kan inte sitta någon längre stund, jag får ont när vi går till skogen eller nån lekpark (Varje dag), jag kan inte delta i speciellt många aktiviteter, jag får ont av alla nivåskiften (sitta på golvet, sitta på huk, liten stol, hög stol, vuxenstol.. Upp, ner, upp, ner) , jag får snart panik.. Var hos sjukgymnast, hon bekräftade mest mitt onda och gav mig lite tips på övningar. Har även testat ett bäckenbälte (funkade inte), testat att både sova i det, ha det på kvällarna och på jobbet. Jag brukar normalt aldrig klaga, men mina smärtor och troligtvis hormoner påverkar mitt tålamod så mina stackars barn på förskolan får ju skäll för minsta lilla. Kanske att någon kan komma med nåt bra tips?
    Hej Sannio :) Jag är förskollärare och fick just min graviditets penning (tidigare kallad havandeskapspenning) godkänd. Jobbar man i förskolan får man gå 2 månader innan beräknad BF. Jag jobbar med barn 1-5 så för mig var det ingen tvekan att jag skulle få alla 60 dagar men mina två kollegor som jobbar med de större barnen (samma som dig) fick sina också godkända. Vad du behöver tänka på är att söka i TID. det tog ca 5-6 veckor för oss att få beslutet. I ansökan beskriver du din dag där du berättar att det är mkt aktivitet på golvet, hjälp med av och påklädning samt att SÄKRHETEN för barnen minskas då du inte kan springa till ett barn som skadar sig utomhus. Det var det vi yrkade på mest och som fick oss alla godkända. Går du ut på en promenad och ett barn springer iväg så kan vi inte springa efter tex. Vi kan inte lyfta och bära ett barn som ramlar och slår i huvudet tex osv... lycka till :)
  • LängtanSåStor
    Plopps80 skrev 2013-09-11 08:35:06 följande:

Men nu hänger jag inte med! Du vill ha havandeskapspenning men vill inte gå hemma sjukskriven. Det är ju samma sak. Ja alltså det spelar ju egentligen ingen roll vad det står på pappret. Havandeskapspenning eller sjukskrivning. Båda innebär att man går hemma! Be annars om andra arbetsuppgifter. Det har jag gjort. Har snart fyllt 4 veckor genom att skriva listor och räkna lönelappar. Är också rastlös och kan bli nere av att gå hemma men ser ändå fram emot att de sista veckorna innan bebisen kommer att gå hem på havandeskapspenning. Hade den inte beviljats hade jag bett om sjukskrivning.
    Ok nu såg jag just detta inlägg från Plopps och nu blev jag också lite förvirrad. Som Plopps skriver så är det ju samma sak. Varför vill du ha havandeskapspenning om du inte vill gå hemma??
  • Tuttiluttan
    MariaOchNiklas skrev 2013-09-11 09:11:31 följande:

Helt rätt att jag heter Maria smile1.gif å min man heter Niklas om du inte räknat ut det smile5.gif är så spännande nu smile1.gif även fast jag har en dotter på ca 17 månader hemma så längtar jag verkligen efter en till liten bebis. Njuter varje sekund av min graviditet som går.

BF 19 DECEMBER ???
    Ja jag förmoda att han hette så

Var bor ni i detta avlånga land? Själv bor jag i Skåne

Årets jul kommer bli ngt alldeles speciellt, oavsett bebis anlänt eller ej så kommer de inte alls bli sig lik övriga år Jag ser så fruktansvärt mycket framemot december!

Satt o fundera på igår när man kan börja graja o dona här hemma? Ta fram spjälsängen, bädda den och fixa med vaggan osv osv.. Skulle lätt kunna börja nu, men de är väl kanske lite väl tidigt än?

Vi har ju dessutom lägenheten till försäljning, visserligen har ingen varit o tittat på den sen vi la ut den, det kan dock vända fort o då kanske jag står här och har donat med allt och så måste vi packa ner allt igen pga flytt..

Meeen åhhh vad jag är sugen
  • Ireth81

Tuttiluttan jag bor i Småland men kommer från Skåne

Ja denna julen kommer att bli anorlunda och framför allt mer "magisk" jag har bf 21/12 så det blir spännande o se när bebis vill komma

Jag har vagga som jag fick av mamma som står "bäddad i klar" sedan länge haha jag köpte påslakan set som var billiga och då bädda jag ner dem. Men är nog bättre o vänta lite om ni måste flytta snart.

• Em me

Här är allt med förberett:) barnrummet är inrett och igår började jag tvätta:) de är nog bara babyskyddet kvar.. Som vi funderar på att hyra.. De är inte för tidigt att börja, vi börja i juli, har jag för mig, med att tapetsera. Jag är vikarie och var ledig nån vecka och nu är jag hemma ganska mycket så då kan jag lika gärna greja. Jag tycker ju det är kul och har tid och mår bra nu. Har till och med gjort en del julkort bara för det är kul och sen vet man inte om man hinner/orkar/känner för det..

• Em me

Jag är lite intresserad av vad ni andra införskaffat, vi har:
    5st långärmade bodies stl. 50-56 4st 62-68
    4st kortärmade bodies stl. 50-56 4st 62-68
    3st mysiga tunnare overall/sparkdräkter i 50, 56 och 62
    2st t-shirts stl. 62
    1st omlottröja stl 50
    1st kofta stl 50-56
    2st pjamas stl 50 och en i 62
    6st byxor stl 50-56 2st stl 62 och 2st 68
    8st sockar i olika storlekar.
    5st dregglisar
    3par mysiga tofflor eller vad vi kan kalla de:)
    2st tunna hjälmmössor och en att ha över.
    2 åkpåsar + en sån vagnåkpåse.
    En utomhus overall med tofflor stl 56.

Skötbord, uppblåsbar skötbädd och en ohopvikbar i skötväskan
    Skötväska
    Nappflaska 1st
    2st nappar
    Några snuttisar och nån leksak och skallra
    Babybjörn
    Bärsjal
    Vagn
    Örontermometer
    Nagelkitt
    Badbalja
    Babysitter
    Babygym
    2st baby handdukar
    Tvättlappar i papper och frotté
    Våtservetter
    Sängkläder till vagga och spjälsäng + kuddar, madrass, madrasskydd, täcken.
    Några plastade frottéer i olika stl
    Regnskydd till vagnen

Saknar vad jag vet: blöjor, kroppsvård, babyskydd och reflexer då vi har en svart vagn.

Någon som kommer på nått vi glömt?:) kan ju glömt skriva upp det med..

I kläder har jag en del i reserv som jag och min syster haft som små, inte så roliga kanske, men bra som reserv;)

• MissKaos

Låtet som ni klarar er

Jag har köpt mer pyjamaser. Men dom stänger ju inte butiker/tradera i dec

Em me skrev 2013-09-11 10:54:44 följande:
    Jag är lite intresserad av vad ni andra införskaffat, vi har:

5st långärmade bodies stl. 50-56 4st 62-68

4st kortärmade bodies stl. 50-56 4st 62-68

3st mysiga tunnare overall/sparkdräkter i 50, 56 och 62

2st t-shirts stl. 62

1st omlottröja stl 50

1st kofta stl 50-56

2st pjamas stl 50 och en i 62

6st byxor stl 50-56 2st stl 62 och 2st 68

8st sockar i olika storlekar.

5st dregglisar

3par mysiga tofflor eller vad vi kan kalla de:)

2st tunna hjälmmössor och en att ha över.

2 åkpåsar + en sån vagnåkpåse.

En utomhus overall med tofflor stl 56.

Skötbord, uppblåsbar skötbädd och en ohopvikbar i skötväskan

Skötväska

Nappflaska 1st

2st nappar

Några snuttisar och nån leksak och skallra

Babybjörn

Bärsjal

Vagn

Örontermometer

Nagelkitt

Badbalja

Babysitter

Babygym

2st baby handdukar

Tvättlappar i papper och frotté

Våtservetter

Sängkläder till vagga och spjälsäng + kuddar, madrass, madrasskydd, täcken.

Några plastade frottéer i olika stl

Regnskydd till vagnen

Saknar vad jag vet: blöjor, kroppsvård, babyskydd och reflexer då vi har en svart vagn.

Någon som kommer på nått vi glömt?:) kan ju glömt skriva upp det med..

I kläder har jag en del i reserv som jag och min syster haft som små, inte så roliga kanske, men bra som reserv;)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Em me: enda jag tänker på är kanske du behöver några till pyjamasar, är ju lätt hänt att blöjor läcker. :)

• Em me
    MissKaos skrev 2013-09-11 12:34:41 följande:

Låtet som ni klarar er smile1.gif

Jag har köpt mer pyjamaser. Men dom stänger ju inte butiker/tradera i dec

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    De finns lite pjamaser bland kläderna jag hade som liten, dock är de som tröjor med hängslebyxor eller nått, verkar inte lika mysigt som en sparkdräkt.. Har nog i tankarna att köpa nått tvåpack till från hm eller något.:)
Svar på tråden December bebis 2013