• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Förstaförsökaren26

Em me - tror inte att dj behöver oroa dej för maten! Jag åt så jag nästan storknade hehe. Jag var försiktig med kyckling å åt ingen fisk men annars så gick allt bra :) ha en toppen resa nu!

• MissKaos
    moruri skrev 2013-09-11 22:00:00 följande:
    Jag ska planera in en helg i mitten av november till julbak! Knäck, lussekatter, nougatgodis, mmmm, måste verkligen ha sånt hemma när jag kommer hem från förlossningen! Lääängtar så att få ha en liten som vill sova på bröstet, saknar de såååå! Och få pula knäck samtidigt!

Bra idé
    Jag har bara tänkt på att jag ksa baka storbak kanelbullar och ett par sockerkakor att frysa in. Kul att ha ngt gott att bjuda på när/om man får besök för att kolla in nykomlingen.. Samt lag alite mat att frysa. Långkokt kött typ. Vet att det var jobbigt att få till det vissa dagar sist och nu har man ju en stor kille honom kan man ju inte ge mackor til middag... Vill inte han ska leva på fryspizzor etc -ja ngn gång gör det ju inget men inte för mkt..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MariaOchNiklas

Jag har oxå planer på att baka inför både jul och till de som ska komma och titta på inderverket ♥ får nog ge mig på att frysa in lite mat som misskaos för lär nästan inte hinna med det på dagarna i början innan man får någorlunda rutin på allt.

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • FiaFunderar

För mig blir November också en bakmånad :) Jag och en kompis ska stå på julmarknader och sälja julbröd, julgodis och hemmagjord glögg :)

Jag känner också att det är en prövning att ha en liten 15 månaders och vara gravid samtidigt! Man kan ju inte lägga sig och vila när man vill/behöver direkt.

• MariaOchNiklas

Nej, platsen i lägenheten va jag inte heller orolig för. Mest att jag skulle bli sittandes inne för att det skulle kännas krångligt med att dra vagnen upp och ner för 3 våningar. Med plats anpassar man sig väldigt lätt tror jag. Nu när vi har ett hus på 4 rum och kök och biyta spm är 60 kvm så vill man ha ännu större känns det som. Man är helt enkelt bekväm av sig. Men vi måste börja röja ur rummet som är tänkt till bebisen även om den inte antagligen kommer sova där den första månaden. Men är den som sin storasyster vill den sova i eget rum tidigt. Hon flyttade till eget rum då hon va 2 månader. Det bästa vi gjort för alla 3. Vi sover mycket bättre på nätterna och är mer utvilade och kan busa mer på dagarna. Har nu på morgonen tagit in dottern till mig då hon fick välling för att få mysa en stund och hon somnade om bredvid mig som hon typ aldrig gör. Så har njutit för fullt ♥ ja, dessa gråtdagar har det varit väldigt lite av denna graviditet jämfört med förra. Då fanns det verkligen ingen stoppknapp att trycka på. Räckte med att någon sa något annat än vad jag tyckte. Va så otroligt jobbigt när de dagarna infann sig. Fast ändå fascinerande hur kroppen funkar iaf med dess hormoner. Idag ska det bära av till Örebro för att gå på lek och buslandet med 2 mammor jag ej träffat förut som oxå ska ha barn i december. Dka n li spännande vad bjuder din dag på för roligheter?

Tuttiluttan skrev 2013-09-11 21:58:10 följande:
    Gud va de låter mysigt, Värmlands djupa skogar! Jag bor så sydligt man kan i Sverige, eller nästan. Bor inte alls långt ifrån Sveriges sydligaste udde! Jag har en känsla av att vi inte kommer få sålt lägenheten nu heller, har försökt i omgångar men de står still tråkigt nog.. Vi har ställt in oss på att börja vår familj här, plats har vi även om det är en 2:a, är mest våningsplanet som jag hänger upp mig på, men vi får ju försöka få de att gå iaf! Jag tror inte jag kommer kunna hålla mig så länge som dig Ska iaf plocka upp sängen i helgen och börja måla den, har en vit spjälsäng som ska ha komönster på sig Har lite dille på kor! Ni får måla era mönster när ni känner för de Även om de skulle gjorts för längesen Man ska göra de när suget och tiden faller på plats! Usch för gråtdagar, har själv de emellanåt kvittar vad man tar sig an man bara fortsätter gråta.. Tur är ju iallafall att dom inte är varje dag! Låt dig själv ha känsliga dagar, de är en del av hela grejen! Även om de är extra tufft när du har en liten! Årsmodellen på denna kvinna är 84:a Och mannen är en 78:a

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • mammatilltvå85

I eftermiddag ska jag till läkaren för att kolla tappen. Har lossnat så mycket "slempropp" och det har ilat rejält ett par dagar nu. Dock har jag nästan inte haft några sammandragningar så jag håller tummarna för att den är opåverkad!

• LängtanSåStor
    mammatilltvå85 skrev 2013-09-12 07:57:16 följande:
    I eftermiddag ska jag till läkaren för att kolla tappen. Har lossnat så mycket "slempropp" och det har ilat rejält ett par dagar nu. Dock har jag nästan inte haft några sammandragningar så jag håller tummarna för att den är opåverkad!
    Väntar mitt första så vet inte riktigt hur slemproppen ser ut eller känns. Om det inte är för privat kan du förklara hur man vet att den har lossnat eller en liten bit har?
  • mammatilltvå85
    LängtanSåStor skrev 2013-09-12 08:00:53 följande:
    Väntar mitt första så vet inte riktigt hur slemproppen ser ut eller känns. Om det inte är för privat kan du förklara hur man vet att den har lossnat eller en liten bit har?

Under mina förra graviditeter lossnade den också i omgångar (den återbildas ofta om den lossnar tidigt i graviditeten) då såg den ut som en femkrona med genomskinligt extremt "klistrigt" slem. Alltså inte en lös flytning utan som nåt med ty gelatin i.  Detta hände kanske 3 ggr per graviditet med nån veckas mellanrum och sen när förlossningen börjat så har den lossnat för sista gången men då med tunna blodstrimmor i.

den här gången har det hänt ca 2 ggr att den där genomskinliga klumpen lossnat, men det har också lossnat mer slem som varit med som snor (ursäkta äcklig beskrivning) lite gult i färgen och inte samma klump utan mer som flytningar fast de har varit extremt klistriga och sega. Detta har jag aldrig riktigt sett innan så jag vet inte om det är proppen eller delar av den eller om detta bildas för att proppen är "borta"...Ska fråga läkaren idag.

Hittills har proppen lossnat dagen efter en dag med rätt mkt sammandragningar. Men därefter har det varit lugnt med sammandragningar, dock ilat och molat i tappen liksom.   

Det verkar vara väldigt individuellt hur den ser ut eller färg och när den lossnar men det gemensamma verkar vara att den är tjockare, segare och klistrigare än en vanlig flytning.      
  • mamma till oliver

Hej o godmorgon ;) barnen i skolan ska jänta dom vid 15 så har hela dagen jag kan vila o bara ligga o slappa :)

Går hem 18 nov så då blir det bakning och ladda upp för litens ankomst :) göra lite julmysigt och julstöka i början av dec :) Gud så mysigt :)

• Em me

Mysigt med allt jul stök, jag har senaste inte brytt mig så mycket om julen men nu när liten kommer har jag fått riktiga julkänslor igen! Vill ju att han ska få en underbar jul som barn! Han kommer väl inte minnas denna men ändå:) jag vill baka, pyssla och strosa runt i julhandlingen. Vet dock vad jag ska köpa till alla och är klar med många julklappar då jag vill ha det fixat både för ekonomins skull och för att jag inte vet hur jag mår , och tittar han ut tidigare hinner jag ju inte...

Svar på tråden December bebis 2013