• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-10 15:24:39 följande:
    Okej nu blir jag nervös! Fick hem papper från FK idag å det var ett allmänt brev där jag skulle fylla i min årsinkomst å antal dagar jag vill ta ut av FP! Innebär det här att jag kommer få avslag på min ansökan om GP?

Nej det betyder väl att det gått igenom. Jag fick samma och en lapp där det stod vilken period min hp var beviljad. Lappen ska du fylla i eftersom vissa tänkt jobba lite under hp. De måste veta dina uppgifter för att kunna betala fp och hp. Fick samma sak.
  • Mirella85

Du få specifikt papper om du blir beviljat eller inte. dessa uppgifter måste du fylla i alltid. om du ska kunna få rätt föräldrar penning el graviditet penning.

Alla måste fylla i den så det är inget konstigt. utan dom ser att du väntar barn och därför skickas detta papper ut till dig.

För din GP har dom oftast tar 30dagar innan du har fått ett beslut. kan gå fortare men dom har en handläggningtid på 30dagar innan ett beslut behövs ta.

Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-10 15:35:31 följande:
    Fast det står att de vill berätta hur jag kan göra när jag vill ta ut min föräldrapenning. Står inget om att jag är beviljad :(

Har värdenst underbaraste son
  • Mirella85

Vagnar ...

Jag är sugen på en baby jogger mini GT eller bugaboo donkye men tyvärr är den vagnen svin dyr. Så de lutar nog mer åt en baby jogger för min del.

• Tuttiluttan
    MariaOchNiklas skrev 2013-09-10 14:25:22 följande:

Har du fått åkt in i helgen? Vad hände och hur mår du?

BF 19 DECEMBER ???
    Ja i fredags fick jag åka in. Har haft väldigt lite känningar av bebis.

Förra veckan hade jag influensan o tog då olika medicin. ( medicin som man får ta enligt bm )

Jag blev bättre men för varje dag som gick kände jag mindre, ringde då förlossningen och bad om tips.. Dom ville genast kolla upp bebisen, de är sällan bebis märker av att mamman är sjuk eller blir påverkad men de kan hända så därför ville dom göra en check up!

Allt va bra, men känner ändå mig lite orolig, så ska bli extra skönt o träffa bm imorgon!

Hur går de för din bebis? Idag har vi 100 dagar kvar
  • Repan

När får man moderskapsintyg? Fick inget idag.

Hur gör man om den som inte föder tar ut fp först, kan de inte räkna ut fp i förväg på den personen då måste barnet vara fött före man ansöker?

• MissKaos

Långt före sommaren. Det görs efter r-ul. Ftåga din bm! Mib fötra skockade in det åt mig.

Fp täknas ju ut via sgi. Fu kan fråga fk i chstt på fejjan..

Repan skrev 2013-09-10 18:54:38 följande:

Hur gör man om den som inte föder tar ut fp först, kan de inte räkna ut fp i förväg på den personen då måste barnet vara fött före man ansöker?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Mirella85

Modersmål

Repan skrev 2013-09-10 18:54:38 följande:

Hur gör man om den som inte föder tar ut fp först, kan de inte räkna ut fp i förväg på den personen då åste barnet vara fött före man ansöker?

Moderskapsintyg ber du om när du gör ditt Ultraljud. om du redan har gjort det så får du be din bm skriva ett. men man kan bara få det om du har gjort utraljudet i v18-20 som är det alla gör.

det är precis det dom gör. att dom räknar du vad du får i föräldrar penning iförväg. i med du har rätt att gå föräldrar ledig 60 innan bf datumet.

Så när du skickar in moderskapsintyget till fk så får du hem detta pappert där du fyller i din inkomst och din arbetsgivare.

tips är gå in på fk sida och läs eller gå igenom dessa klipp där dom förklara hur allt fungerar.

en del säker är bra att veta.

precis som många missar att pappa måste göra en anmälan innan dom kan ansöka om att ta ut sina 10dagar vid barnets födseln. denna anmälan kan man göra månaden innan så slipper man oftast klyd.

För dom kan ifrågasätta varför man inte har anmält innan barnet föddes. men det inget man precis tänker på när man är på förlossningen.
  • Repan
    Mirella85 skrev 2013-09-10 19:10:33 följande:
    Modersmål

Moderskapsintyg ber du om när du gör ditt Ultraljud. om du redan har gjort det så får du be din bm skriva ett. men man kan bara få det om du har gjort utraljudet i v18-20 som är det alla gör.

det är precis det dom gör. att dom räknar du vad du får i föräldrar penning iförväg. i med du har rätt att gå föräldrar ledig 60 innan bf datumet.
    Så när du skickar in moderskapsintyget till fk så får du hem detta pappert där du fyller i din inkomst och din arbetsgivare.
    tips är gå in på fk sida och läs eller gå igenom dessa klipp där dom förklara hur allt fungerar.
    en del säker är bra att veta.
    precis som många missar att pappa måste göra en anmälan innan dom kan ansöka om att ta ut sina 10dagar vid barnets födseln. denna anmälan kan man göra månaden innan så slipper man oftast klyd.
    För dom kan ifrågasätta varför man inte har anmält innan barnet föddes. men det inget man precis tänker på när man är på förlossningen.
    Tack för svaren!

Jag har tyvärr gjort allt jag kan på FKs sida utan att ha fått huvudet runt föräldrapenningen ändå, men som jag förstår det har jag inte bett om ett moderskapsintyg och därför inte fått något.

Gör man anmälan för den som inte föder (pappan som du skriver) via hemsidan då, och från och med den dagen man beräknar ta ut FP? Hur vet man det när man inte vet när barnet kommer att födas? Vad ska "pappan" skicka in för något för att kunna räkna ut i förväg?

Det kan bli så att min fru tar ut FP från första dagen pga att hon har högre SGI, fram till att hon börjar nytt jobb, möjligen tar vi ut samtidigt men det får vi se :) Hon har ju inget moderskapsintyg att skicka in liksom.

Suck, så krångligt! Men tack för hjälpen hörrni :) 
    Bebis BF 20 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013