• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Misstänker med ungen

Min mage är ju nere i knäeet och gigantisk nu! Letar reda på utgången kanske? Hoppas denna har bättre lokalsinne än storebror då. Han var ruckbar på bf+8 minns jag..

mammatilltvå85 skrev 2013-10-04 12:41:18 följande:
    Det ilar på mig med, jag tror ärligt talat att det är bebisen som ligger och slår/pillar neråt (iaf att mina ilningar beror på det, gäller säkert inte alla).....men vad vet man;=)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • siolina

Det slog mig idag att jag inte fattat att det är skillnad på ruckbar och rörlig, förrän när jag talade med en kompis idag. Vet alltså inte om min unge ligger vänd och rörlig eller vänd och ruckbar. Skillnaden är bara i hur långt ned de ligger, visst? Eller kan de vända upp sig igen t ex om de är rörliga? Och vad spelar det för roll? Om de ändå kan ligga och vara ruckbara tills förlossningen börjar? Alltså jag förstår ju poängen med att vet om den ligger med huvudet eller rumpan först, men resten?

• IdaJ

Jag känner som ett tryck ner mellan benen. Vissa dagar är det värre än andra men idag är det värre än innan. Kan det vara att lillen börjar vandra neråt? Någon mer som känner så? :)

• Nillis13

Mammatilltvå85: misstänker att min också ligger med huvudet nedåt men BM har inte kollat än ;)

Vilken vecka brukar de börja kolla?

• mammatilltvå85
    Nillis13 skrev 2013-10-04 14:47:38 följande:
    Mammatilltvå85: misstänker att min också ligger med huvudet nedåt men BM har inte kollat än ;)
    Vilken vecka brukar de börja kolla?

Tror de brukar börja kolla på nåt av besöken efter v.30....vi såg det på ett UL strax före v.30 men då hade jag misstänkt det ett litet tag själv....nu när jag "vet" hur hon ligger känner jag tydligt rumpan i navelhöjd och sen fötterna under höger revbensbåge. Så har hon legat i åtminstone 3 veckor nu, med kroppen på den sidan av magen. Hon verkar trivas där;=).

Min äldsta fixerade sig i v.32 och min yngsta blev inte fixerad förrän förlossningen men jag vet att magen sjönk och han var ruckbar i v.31-32 ca så det verkar följa ett "mönster" för mig. Men det är ju inte alls ovanligt att barnen väntar betydligt längre med att vända sig enråt, och de kan ju även göra en kullerbytta och ändra sig ganska sent. Hoppas dock denna lilla väljer att ligga kvar såhär nu.... 
  • mammatilltvå85
    siolina skrev 2013-10-04 14:33:40 följande:
    Det slog mig idag att jag inte fattat att det är skillnad på ruckbar och rörlig, förrän när jag talade med en kompis idag. Vet alltså inte om min unge ligger vänd och rörlig eller vänd och ruckbar. Skillnaden är bara i hur långt ned de ligger, visst? Eller kan de vända upp sig igen t ex om de är rörliga? Och vad spelar det för roll? Om de ändå kan ligga och vara ruckbara tills förlossningen börjar? Alltså jag förstår ju poängen med att vet om den ligger med huvudet eller rumpan först, men resten?

ruckbar är mycket riktigt att de glidit ner en bit i förlossningskanalen/bäckenet. När de kommer ännu längre ner blir man fixerad. Är man omföderska sker ofta fixeringen inte förrän under förlossningen då det är rymligare i bäckenet efter att man fött barn. Dvs man kanske bara blir "ruckbar" medan en bebis som är lika långt ner på en förstföderska kan vara fixerad.

När de är fixerade krävs väldigt mycket för att de ska lossna och kunna vända sig igen. Vid rörlig kan de vända sig "närsomhelst" om det inte är trångt generellt i magen (senare under graviditeten) vid ruckbar kan de också backa upp och vända sig men det är ju "svårare" än vad det är om de ligger högre upp och är rörliga.

Om bebisen ligger fixerad och vattnet går så är det tex ingen fara att navelsträngen kan komma i kläm, vilket är en större risk om den är rörlig vid vattenavgång, då ska man försöka att inte springa runt så mycket....navelsträngen kan åka fram vid ruckbar också men det är mkt mkt ovanligt.  Förutom det med navelsträngen så är det väl egentligen inget annat man "får ut" av informationen om den är rörlig, ruckbar eller fixerad då det inte indikerar hur nära förlossningsstart man är utan en förlossning kan dröja massa veckor efter fixering och den kan starta trots att bebisen "bara" är rörlig....    
  • Sokkerflikkan

Hejhej,

Tänkte bjuda på en suddig bild från igår vi är en bit in i V 31.

Det börjar verkligen kännas att man är gravid. Sover uruselt och babyn verkar föredra då jag är helt stilla. Vid rörelser eller minsta ansträngning är det som att den vill bryta sig ut.

Här börjar jag också misstänka att baby börjat borra ner sig i bäckenet. För nu har jag blivit tvungen att springa på toa stup i ett och av och till måste jag stanna upp bara för att knipa. För annars känns det som att baby ska falla ut.

Men till något positivt så har fk äntligen beslutat om min föräldrapenning vilket tog år och dar. Men det blev mycket bättre än vad jag vågade hoppas på så det va lite kul :)

• MissKaos

Aj! Nu gör det ont på riktigt. Bakfog tror jag. Lagt mig ner och datorn plingar=spel för sonen. Varit aktiv denba veckan behöver nog vila. Måste leta upp ngn bra bok. Idag på fm var jag o handlade. Sen träning. Sen fika kanelbullar. Nu tvärstopp på all aktivitet.. Vill inte ta värktabletter men blir nog tvungen ikväll.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013