• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Min sambos syskonbsrn ser inte ut att vara släkt öht. Är helt olika! Har samma bioföräldrar... så kan det gå!

Repan skrev 2013-10-03 14:43:12 följande:
    Nej inte vad jag vet. Alltid fått höra att "garnent inte kan delas mellan landstingen" eller nåt, men vi kan ju fråga när det är dags.

För oss är det dock inte speciellt viktigt, och egentligen kanske det är bättre med olika - så att man sedan inte står med två ungar där det varit viktigt med samma donator och sen vill ha en tredje och han inte längre donerar - och får en tredje som plötsligt inte var så viktig att ta in i den biologiska samhörigheten då? Eller hur jag ska tänka :)

Alltså, för oss är det ingen grej med biologi så samma donator skulle på sin höjd vara "kul" för att de kanske blir lite lika. MEN å andra sidan är det ju då likhet med donatorn man fokuserar på vilket känns lite konstigt också? Om barnen är lika dvs så är det donatorn man ser i dem. "åh så roligt att våra barn är lika sin donator!" ? :D För mig blir det lite knepigt. Man vet ju inte vem det är eller hur han ser ut, och för oss är han helt ointressant så länge han är frisk.

Ja lite om hur jag tänker :) Möjligen kunde det väl vara bra för sjukdomar typ men det känns lite långsökt det med.  Men alla ser ju olika på det där, jag vet inte hur det skulle bli med tredje barn dvs. Hade det varit viktigt för oss hade vi ju valt danmark, men för oss är barnens rätt till båda sina föräldrar från första stund viktigare än allt annat så vi valde också sverige :)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Gjort för mkt idag. Ont i ryggeen/fogarna. Måste hämta sonen. Gahh. Maken borta ikväll. Tvspelskväll är ok va?? *dåligt samvete*

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Akriver från datorn sen. Minns en av övningarna.

Prins Williams Mamma skrev 2013-10-03 14:42:32 följande:
    Skall få detta om ca 2 veckor orka vänta så länge med denna smärta.

• Repan
    MissKaos skrev 2013-10-03 15:16:29 följande:
    Min sambos syskonbsrn ser inte ut att vara släkt öht. Är helt olika! Har samma bioföräldrar... så kan det gå!
    Ja så är det ju också :) Jag har två äldre halvsystrar, men de är varandras helsystrar. Helt olika. En är blond och nästan blåögd, den andra har brunt hår, svarta ögonbryn och bruna ögon. Ingen direkt ansiktslikhet. Jag är mer lik den blonda än vad de är lika varandra.

Så, klart, inga garantier liksom :P 
    Bebis BF 20 december 2013
  • siolina
    Repan skrev 2013-10-03 14:43:12 följande:
    Nej inte vad jag vet. Alltid fått höra att "garnent inte kan delas mellan landstingen" eller nåt, men vi kan ju fråga när det är dags.
    För oss är det dock inte speciellt viktigt, och egentligen kanske det är bättre med olika - så att man sedan inte står med två ungar där det varit viktigt med samma donator och sen vill ha en tredje och han inte längre donerar - och får en tredje som plötsligt inte var så viktig att ta in i den biologiska samhörigheten då? Eller hur jag ska tänka :)

Alltså, för oss är det ingen grej med biologi så samma donator skulle på sin höjd vara "kul" för att de kanske blir lite lika. MEN å andra sidan är det ju då likhet med donatorn man fokuserar på vilket känns lite konstigt också? Om barnen är lika dvs så är det donatorn man ser i dem. "åh så roligt att våra barn är lika sin donator!" ? :D För mig blir det lite knepigt. Man vet ju inte vem det är eller hur han ser ut, och för oss är han helt ointressant så länge han är frisk.

Ja lite om hur jag tänker :) Möjligen kunde det väl vara bra för sjukdomar typ men det känns lite långsökt det med.  Men alla ser ju olika på det där, jag vet inte hur det skulle bli med tredje barn dvs. Hade det varit viktigt för oss hade vi ju valt danmark, men för oss är barnens rätt till båda sina föräldrar från första stund viktigare än allt annat så vi valde också sverige :)
    Vi har också tyckt att det från början juridiska föräldraskapet har varit det viktiga. Jag funderar lite på om det skulle göra något ifall de två första har samma och den tredje får en annan men samtidigt är ju vår utgångspunkt att donatorn endast är en donator. Det är inte som att de här två första är halvsyskon för att de har samma donator, utan de är helsyskon för att de har samma föräldrar. Ja, det finns så mycket man kan tänka kring det där och så kan man försöka gissa vad ens barn ska tänka i framtiden, men man får ju utgå ifrån sig själv. Skulle vi kunna ha samma även en tredje gång (om det överhuvudtaget skulle bli aktuellt med en tredje) så skulle vi nog ta möjligheten men egentligen kvittar det. Och jag tror inte vi kommer hinna med ett tredje barn i alla fall. Fast jag skulle nog vilja.
  • siolina

Är det någon annan som får ont i brösten av kylan? Mina känns som att någon biter i dem vid minsta lilla promenad. Har inlägg men de hjälper inte. Stoppade in ett par vantar i desperation idag, men det vore skönt om det fanns någon smidigare lösning. Någon som sitter på smarta tips?

Och tror ni denna bröstkänslighet hänger ihop med benägenhet att få mjölkstockning? Hoppas inte, det är min mardröm.

• sarak

Tack miss kaos för rådet om stödstrumpor. Vilken enorm skillnad!! Känns nästan som om jag skulle kunna ut och springa en sväng

• MissKaos
    sarak skrev 2013-10-03 17:52:39 följande:
    Tack miss kaos för rådet om stödstrumpor. Vilken enorm skillnad!! Känns nästan som om jag skulle kunna ut och springa en sväng
    Kyss

JAg vill med springa!! Det är det jag saknar mest! Förra året, på min födelsedag (13 sept9 var det fint väder så jag "unnade mig" dubbla löppass. 10+15 km (med gröna strödstrumpor förövrigt bara löpnördar tycker dom är snygga) Och NU! Valrossen orkar knappt hasa hem från spårvagnen. Maken fick möta mig idag och bära mina påsar med tapetkataloger 2 st i. Det gjorde ont i kroppen att släpa hem dom. HELT psycho!

• MariaOchNiklas

Har funderat på samma som dig. Hur kommer man orka?! Men jag vet att vi kommer fixa det. Vi har lixom ingen återvändo vet att du har ännu tätare mellan dina små. Har varit hemma från jobbet denna vecka då dottern är förkyld. Inte mycket sömn på nätterna eller på dagen. Igår ville hon inte ens äta sin välling. Så idag va vi till doktorn och det visade sig vara streptokocker! Så inte så konstigt att hon haft svårt att både äta och sova är verkligen jobbigt och frustrerande när man inte riktigt förstår vad de små liven vill då man vill göra allt i världen för att de ska må bra!

moruri skrev 2013-10-02 17:19:36 följande:
    Puh! Tuff dag, lillen fortsätter ha tandsprickning. Gnälligast i världen och inget duger. Idag känns det jävligt jobbigt att bli tvåbarnmamma, hur ska man orka med? Helt slut, ögonen går i kors! Längtar till sambon kommer hem och kan ta över så jag kan få slänga mig på soffan och bara få titta på när dom leker!

BF 19 DECEMBER ♥♥♥
  • MissKaos

Ieee vad det ilar ner i underredet!
    Jösses! Gör inte ont men obehagligt. Haft ngn sdr idag dessutom.

MariaOchNiklas skrev 2013-10-03 19:52:03 följande:
    Har funderat på samma som dig. Hur kommer man orka?! Men jag vet att vi kommer fixa det. Vi har lixom ingen återvändo vet att du har ännu tätare mellan dina små. Har varit hemma från jobbet denna vecka då dottern är förkyld. Inte mycket sömn på nätterna eller på dagen. Igår ville hon inte ens äta sin välling. Så idag va vi till doktorn och det visade sig vara streptokocker! Så inte så konstigt att hon haft svårt att både äta och sova är verkligen jobbigt och frustrerande när man inte riktigt förstår vad de små liven vill då man vill göra allt i världen för att de ska må bra!

Tanken har slagit mig med. HUr ska man räcka till? Min stora är väldigt gosig av sig och vill vara mkt nära nära.

Svar på tråden December bebis 2013