• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anonym (mognad)

Som flera ovan skriver, det är inte alltid man kan planera att skaffa barn och det är oavsett om man är ung eller gammal mamma. 
    Det är väll inget att störa sig på om en viss person är 20 år och längtar efter barn. Det är väll heller inget att störa sig på om ngn som är 35 + vill skaffa barn, det är helt och hållet upp till var och en samt att den biologiska klockan börjar ticka vid olika tidpunkter hos oss. Det finns kvinnor som är 20 som får barn med ds och får göra ksnitt pga kompl precis som det finns kvinnor 35 + som föder snabbt och enkelt utan ngn som hellst bedövning. Det är unga och äldre som är dåliga och oansvariga föräldrar , finns inga garantier. Sen finns det studier som visar att ferilitet minskar med ålder och risk för komplikationer precis som det finns statistik som visar att unga föräldrar separerar i större utsträckning än äldre men detta gäller ju inte alla.

• Sthlmtjej24

Kalla mig gammalmodig, men det viktigaste är väl att var och en känner att de får barn i den tiden i livet som passar dem bäst?

• Anonym

Vilken svartvit värld vi lever i. 10 år är skillnaden på en ung mamma och en mamma som skaffar barn sent i livet.

• Iida01
    Anonym skrev 2013-03-26 12:36:17 följande:

Riskerna ökar även med mannens ålder, bland annat för autism.
    Anonym skrev 2013-03-26 12:36:17 följande:

Riskerna ökar även med mannens ålder, bland annat för autism.
    Har du någon undersökning eller artikel om det för jag skulle verkligen vilja läsa om det eftersom min sambo är äldre så är väsentligt.
    Har däremot aldrig sett det så skicka gärna det. 
  • Anonym
    Iida01 skrev 2013-03-26 12:57:14 följande:
    Har du någon undersökning eller artikel om det för jag skulle verkligen vilja läsa om det eftersom min sambo är äldre så är väsentligt.
    Har däremot aldrig sett det så skicka gärna det. 
    en.wikipedia.org/wiki/Paternal_age_effect
    Här finns en hel del länkar till forskning.
  • annamedfamilj

Herregud vilken konstig fråga! Alla skaffar barn när de känns rätt just för dem. Jag själv är 26 år och fick mitt första barn förra året, väntar mitt andra nu i år. För mig var det dags, jag har ett stadigt och tryggt äktenskap, en fast anställning på ett jobb jag trivs. Jag kände att alla pusselbitarna var på plats. Viktiga punkter innan man beslutar att bilda familj, enligt mig.

Däremot, när jag var 19-20 år, inte en chans att jag skulle skaffa barn då! Jag var på resande fot, äventyr och upplevelser var viktigt, student..det har alltså inget med ålder att göra utan vart man befinner sig i livet!

• Anonym (Stina)

Bara läst TS.

Min mamma fick mig när hon fyllde 41. Jag var en i raden av graviditeter hon haft sedan hon började få barn. Hon var 27 när hon fick första och sedan följde 10 graviditeter, ett missfall, ett barn som hon gick över med i två veckor och som dog en vecka före födseln, övriga 8 lever och mår bra. Solig

Jag är själv en bit över 30 och försöker få barn. Min man och jag har klarat av våra studier och vi är där vi vill vara på våra respektive arbeten. Vi tjänar bra och mår bra.

Jag frågade min mamma om hennes graviditet hade varit jobbigare med det sista barnet om man jämför med det första. Nej det hade det inte alls sa hon. Hon gick upp ungefär 8 kg med varje barn, inga 20 kilo där inte och hon är fortfarande smal och pigg trots att hon nu är pensionär. 

Ett ordnat liv innan man får barn är inte att förakta! 

• Anonym (Ò_ó)

sen kan jag tycka att den där tonen som yngre mammor ofta har i såna här trådar om att DE minsann kommer ha tid att leva och njuta när deras barn flyttat ty då är de fortfarande inte så gamla är lite underlig, får det att låta som om barn är något jobbigt man råkar ut för snarare än ett livsval, och det känns ju lite sorgligt kan jag tycka, det om något är väl att kasta bort tid i sitt liv på annat än vad man egentligen vill...

• Anonym (Sofia)
    puss skrev 2013-03-26 10:33:10 följande:
    Så det är bättre art skaffa barn ung, för då kan man göra saker utan barnen?

Forreal, ts?

Tänkte detsamma. För mig fortsatte bara livet när jag fick barn.... Det pågick innan barnen kom och kommer att fortsätta när de flyttar ut!
Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?