• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Zayco
    sextiotalist skrev 2013-03-26 11:13:46 följande:
    Jo det stämmer nog, de kämpar rätt bra i motvind när de försöker få de flesta mammorna (eftersom nu medelådern för första barnet ändå är kring 29 i Sverige) inse hur fel de har gjort och på andra sidan sitter en drös sk äldre mammor och fattar ingenting, för de känner inte igen sig i beskrivningen alls hur trötta och orkeslösa de borde vara och att de får höra att de slutat leva etc.
    Jo för mig är det riktigt provocerande när en sån här text dyker upp, men då tror jag bara att meningen är att just framkalla den här responsen. Om TS är såpass mogen nu vid 37 så undrar jag hur hon var när hon blev förälder egentligen. 
  • Anonym

TS: Tråkigt med din besserwisserkollega, men jag är inte ett dugg avundsjuk på dig. Genom att vänta med barn tills jag är drygt 30 så har jag bättre ekonomi, mer föräldrapenning, behöver inte kämpa för att etablera mig på arbetsmarknaden till låg lön o.s.v. Och jag har dessutom hunnit resa, både själv och med min man, innan vi skaffade barn. Jag har hunnit resa i olika delar av världen, har skaffat mig erfarenheter som jag anser gör mig till en bättre mamma (men inte vet jag, andra kanske skaffar sig liknande erfarenheter på andra sätt). Den bättre ekonomin gör att jag kommer ha råd att resa både med och utan barn, och barnvakt för att sticka iväg med maken för någon långhelg på tu man hand ser jag inte som något problem när barnen bara är liitet större? Skolåldern eller så...? I övrigt så har jag bara jämfört med kvinnliga släktingar, vi har alla gått upp mycket i vikt men vi som valt att skaffa barn tills efter vi har hunnit fylla 20 (ovanligt, i min släkt...) har återfått våra vanliga kroppar mycket bättre... Har betydligt mindre bristningar också.

• Jasmine 851

Jag kan bara svara för mig just blivit mamma 33 år
    KUNDE ej bli gravid med exet det är min orsak
    är jag mindre värd som mamma för att jag är "äldre"  

• jashrinah
    fattar inte att så många orkar bry sig om vad andra väljer att göra med sitt liv.

mitt mål med livet har alltid varit att vara gift ,bo i hus och ha minst 2 barn innan 25. 
    det är  vad jag vill göra alltså är det rätt för mig.

mitt val är varken bättre eller sämre än någon som väljer att vänta
    tills efter 30 med att skaffa barn , varför skulle det vara det ?  

• Anonym
    Zayco skrev 2013-03-26 11:10:47 följande:
    Dessa trådar som har startats (för jag antar att ni syftar på denna och den andra) är ju skrivna av vuxna människor, vuxna föräldrar helt enkelt. Jaaa, som en gång i tiden var ''unga mammor'' men har det någon betydelse när dom ändå yttrar sig som dom gör? 

Och läser ni svaren på båda trådarna får ni se att det finns nästan INGEN som håller med TS. och det menas att inga ''unga mammor'' håller med och står bakom vad TS skriver, och inga ''äldre'' heller. Gud vad tröttsamt med att lägga folk i fack.

Läste du mitt inlägg ordentligt eller? Jag har lagt märke till att de som skriver trådar där de klagar på fördomar om unga föräldrar ofta själva uttrycker fördomar om äldre föräldrar. Jag skrev inget om gruppen unga föräldrar, utan endast om dem som skriver trådar där de klagar på fördomar om unga föräldrar? Förstår du nu?
  • Zayco
    Anonym skrev 2013-03-26 11:23:54 följande:

Läste du mitt inlägg ordentligt eller? Jag har lagt märke till att de som skriver trådar där de klagar på fördomar om unga föräldrar ofta själva uttrycker fördomar om äldre föräldrar. Jag skrev inget om gruppen unga föräldrar, utan endast om dem som skriver trådar där de klagar på fördomar om unga föräldrar? Förstår du nu?
    Ja, men jag håller inte riktigt med dig där. Är man trött på fördomar så är man, varför skulle man då själv sprida sån propaganda? 

Om jag klagar på folk som klagar på till exempel flaskmatning, går jag ju inte och mobbar folk som ammar.

Skriver jag en tråd om fördomar om unga mammor, så går jag inte och klagar på någon mamma med åldersgrupp, alltså äldre mamma eller ung mamma.

Men, det är jag det. 
  • Anonym
    Zayco skrev 2013-03-26 11:27:25 följande:
    Ja, men jag håller inte riktigt med dig där. Är man trött på fördomar så är man, varför skulle man då själv sprida sån propaganda? 

Om jag klagar på folk som klagar på till exempel flaskmatning, går jag ju inte och mobbar folk som ammar.

Skriver jag en tråd om fördomar om unga mammor, så går jag inte och klagar på någon mamma med åldersgrupp, alltså äldre mamma eller ung mamma.

Men, det är jag det. 

Det är dock ett faktum att dessa trådar existerar. Här är ett exempel:

www.familjeliv.se/Forum-3-43/m69165053.html
  • Zayco
    Anonym skrev 2013-03-26 11:30:37 följande:

Det är dock ett faktum att dessa trådar existerar. Här är ett exempel:

www.familjeliv.se/Forum-3-43/m69165053.html
    Ja, det var den tråden jag syftade på (och denna) som är formulerat otroligt korkat, och det får stå för dom.. Dom är vuxna.

Finns denna också www.familjeliv.se/Forum-4-288/m68856532.html 

Men nu är det egentligen betydelselös, för jag tror inte att någon frisk människa står för ovanståendes åsikter, (som är en äldre mamma) eller dessa andra två trådar skrivna av fd unga mammor. Det är bara helt sjuka trådar. 
  • Iida01
    linnéa001 skrev 2013-03-26 10:39:10 följande:
    Jag är 32 år och har inga barn. 

Jag ber om ursäkt för att jag var så dum att jag valde att plugga efter gymnasiet och därmed fått ett ganska bra jobb. Jag ber också om ursäkt för att det bara var ungefär ett år sedan jag träffade en man som jag vill ha barn med.

Barn är inget man "skaffar", det är något man får. Jag avskyr verkligen uttrycket "skaffa barn", ungefär som att det bara är att gå till en affär och köpa ett.

Du har just visat att det är unga som "skaffar" barn som är de dumma. Förresten, jag tycker inte att jag är för gammal för att få barn. Jag förstår verkligen inte varför man väljer att få barn när man är så ung.
    linnéa001 skrev 2013-03-26 10:39:10 följande:
    Jag är 32 år och har inga barn. 

Jag ber om ursäkt för att jag var så dum att jag valde att plugga efter gymnasiet och därmed fått ett ganska bra jobb. Jag ber också om ursäkt för att det bara var ungefär ett år sedan jag träffade en man som jag vill ha barn med.

Barn är inget man "skaffar", det är något man får. Jag avskyr verkligen uttrycket "skaffa barn", ungefär som att det bara är att gå till en affär och köpa ett.

Du har just visat att det är unga som "skaffar" barn som är de dumma. Förresten, jag tycker inte att jag är för gammal för att få barn. Jag förstår verkligen inte varför man väljer att få barn när man är så ung.
    haha nu är ju du lika dum som TS är.

"Du har just visat att det är unga som "skaffar" barn som är de dumma". 

Jag och min sambo planerar att försöka få barn ganska snart, jag fyller 23 i år. Han är 37. Han har barn sen förut som bor hos oss varannan vecka, min sambo har utbildning och fast jobb sedan länge (det är dessutom tre andra ställen som drar i honom för att de vill ha honom), jag har fast jobb som jag trivs med men funderar ändå på att plugga. Vi äger en ganska stor bostadsrätt och har alla förutsättningar för ett barn. 

Så då måste jag ju fråga om jag är DUM för att min största längtan är ett barn bara för att jag är ung? 

Tycker att alla ni är så roliga och patetiska, varför kan man inte få skaffa barn när man vill och känner att det är rätt utan att kasta skit på varandra. 
    Efter 35 är det på allvar oansvarigt att skaffa barn eftersom det då ökar risker för komplikationer och sjukdomar, det är fakta och inget folk bara tycker för att tycka. 

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?