• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anna1972

Om jag utgår från mig själv så är jag 41 år nu och har 5 barn varav dom yngsta är 8 månader gamla och sen en på 2 år.Jag har även 2 äldre barn på 17 och 19 år gamla.Så jag har provat på båda delarna och måste säga att jag har betydligt mer erfarenhet nu än när jag var 22.Anledningen var att jag helt enkelt ville vänta med fler barn dels för jobb/karriär och sen så hade jag annat att tänka på under tiden.Varför skaffa när man är så ung???Bättre att vänta tycker jag som har erfarenhet nu för det är så mkt annat i livet som man kan göra innan man skaffar barn.

• Anonym

Efter 30 är alltså "sent i livet".

• jashrinah

haha jag är 21 och väntar mitt första barn , och jag kan helt ärligt säga att jag absolut inte har någon anledning att vänta , mitt mål är ju att gifta mig få barn och bo i hus , varför  ska jag vänta tills jag är 30 innan jag börjar förverkliga mina drömmar ?

• turkos77

Jag är 35 och försöker skaffa första barnet. Varför har jag väntat så länge? För att jag har levt? Du säger nu att du kan åka på weekend resor utan barn.  JAg har gjort allt det. Jag har rest jorden runt och levt. Du och jag har bara gjort det i omvänd ordning.

Nu känner jag att vi har ekonomin att skaffa barn. Vi har ett bra liv idag, vi har det gott ställt. Idag passar det att skaffa barn. Hade jag gjort som du så hade jag inte haft det liv jag har idag.  Jag känner mig inte gammal, jag har massvis med ork och jag är frisk.

Så varför är det så dåligt att jag har väntat? Jag ville resa innan jag skaffade barn. Du ville ha barn och resa sen.

Och weekendresor tror jag fortfarande att vi kan åka på även om vi skaffar barn. Mormor och morfar ställer mer än gärna upp som barnvakter.

• Zayco
    Iida01 skrev 2013-03-26 11:44:55 följande:
    Efter 35 är det på allvar oansvarigt att skaffa barn eftersom det då ökar risker för komplikationer och sjukdomar, det är fakta och inget folk bara tycker för att tycka. 

Anna1972 skrev 2013-03-26 11:47:58 följande:
    .Varför skaffa när man är så ung???Bättre att vänta tycker jag som har erfarenhet nu för det är så mkt annat i livet som man kan göra innan man skaffar barn.

V-a-r-f-ö-r måste ni ifrågasätta andras förmåga till föräldraskap? Varför kan ni inte bara låta andra göra som de vill? 
    turkos77 skrev 2013-03-26 11:53:57 följande:
    Jag är 35 och försöker skaffa första barnet. Varför har jag väntat så länge? För att jag har levt? Du säger nu att du kan åka på weekend resor utan barn.  JAg har gjort allt det. Jag har rest jorden runt och levt. Du och jag har bara gjort det i omvänd ordning.

Nu känner jag att vi har ekonomin att skaffa barn. Vi har ett bra liv idag, vi har det gott ställt. Idag passar det att skaffa barn. Hade jag gjort som du så hade jag inte haft det liv jag har idag.  Jag känner mig inte gammal, jag har massvis med ork och jag är frisk.

Så varför är det så dåligt att jag har väntat? Jag ville resa innan jag skaffade barn. Du ville ha barn och resa sen.

Och weekendresor tror jag fortfarande att vi kan åka på även om vi skaffar barn. Mormor och morfar ställer mer än gärna upp som barnvakter.
    Du har en poäng där, vi ALLA är eller blir föräldrar men i olika ordning. Vissa vill resa först, vissa vill resa efter. Vad spelar det för roll i slutändan?? 
  • Anonym

tänker du sluta leva nu när du ska få barn ? :D    
  • jashrinah

du gör helt rätt , du ville resa innan och vissa vill resa efter. 
    själv  vill jag  resa med mina barn så jag behöver inte göra det före eller efter Skrattande
  • Zayco
    jashrinah skrev 2013-03-26 11:58:25 följande:
    du gör helt rätt , du ville resa innan och vissa vill resa efter. 
    själv  vill jag  resa med mina barn så jag behöver inte göra det före eller efter Skrattande
    Jag med, för mig är det tråkigt att resa ''ensam''. Så de länderna jag varit i ska jag garanterat besöka igen när bebis kommer  
  • turkos77
    Anonym skrev 2013-03-26 11:56:22 följande:
    tänker du sluta leva nu när du ska få barn ? :D    
    Nä, det är klart jag inte tänker sluta leva.  Dumt formulerat av mig. :)

ts tog upp att det var bra att hon fick barn när hon var ung för hon kunde resa och livet låg fortfarande framför henne.

Mitt liv är självklart inte slut för att jag väljer att skaffa barn sent. Det livet jag har nu kommer antagligen att ta slut. Jag kommer inte att kunna leva lika spontant som jag gör idag. Där vi på fredagen bestämmer att ta en resa nästa vecka, kommer antagligen behöva lite mer planering. 
  • Iida01
    Zayco skrev 2013-03-26 11:56:19 följande:

V-a-r-f-ö-r måste ni ifrågasätta andras förmåga till föräldraskap? Varför kan ni inte bara låta andra göra som de vill? 
    Du har en poäng där, vi ALLA är eller blir föräldrar men i olika ordning. Vissa vill resa först, vissa vill resa efter. Vad spelar det för roll i slutändan?? 
    Zayco skrev 2013-03-26 11:56:19 följande:

Du har ju uppenbarligen inte läst vad jag skrivit. Kommentera inte mitt inlägg om du inte läser vad jag skriver! 
    Jag har inte ifrågasatt andras förmåga till föräldraskap. Jag skrev ju att alla ska få skaffa barn när de vill. Skärp till dig! 

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?