• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • semlorna

Vi har tyvärr inte förmånen att kunna välja när vi ska bli föräldrar eller ens om vi ska bli det.

• Anonym ("Gammal mamma")

Ja du, när jag var 19 så var inte direkt barn något som jag var intresserad av att skaffa. Jag passade på att festa, studera, resa, umgås med kompisar osv.

När jag sen kom upp runt 25 så hade jag kunnat tänka mig barn, men hade ingen att skaffa dom med... Och att ragga upp nån på krogen bara för att bli gravid kändes inte aktuellt.

När jag väl träffade min nuvarande man vid 31 och vi varit ihop nått år och kände oss redo för barn så tog det 5 år innan vi lyckades. Så jag är en sån där "gammal" mamma. 

Det enda jag tycker är synd med att vara en "gammal" mamma är att jag troligtvis inte kommer att hinna få de antalet barn som jag velat. Men att kunna festa, resa och göra annat "kul" saknar jag inte det minsta, det gjorde jag tillräckligt INNAN jag fick barn.

Sen förstår jag inte hur du kan anse att din arbetskompis är gammal och trött för att hon ställer krav på sin man??   Du anser alltså att hennes äktenskap skulle varit bättre om hon var yngre och piggare och kunde sköta allt själv istället för att göra nått så hemskt som att ställa krav på en man....  

• turkos77
    jashrinah skrev 2013-03-26 11:58:25 följande:
    du gör helt rätt , du ville resa innan och vissa vill resa efter. 
    själv  vill jag  resa med mina barn så jag behöver inte göra det före eller efter Skrattande
    Vi kommer ju att fortsätta att resa även när vi får barn. Kanske inte lika ofta som nu. 

Men jag är glad att jag har väntat.

VI väljer alla hur vi vill att våra liv ska se ut. VIssa vill ha barn tidigt. Det har jag aldrig velat. Det är inte först nu som jag känner mig redo och mogen för det.

Om jag och min man har orken och viljan så förstår jag inte varför det ska vara ett problem för andra? Det är inte precis som om ålder står skriven i pannan och därmed  beskriver hur jag kommer att vara som förälder.

Det finns folk som är 20 och lever som om de vore pensionärer och har noll ork. Och det finns äldre som har ork.

• Liljan77

Hade min son kommit då jag var runt 20 år så hade han fått en vidrig pappa.
    Min son förtjänar bättre.
    Självklart hade jag gärna velat fått honom något tidigare,var 29 när han kom,o sluppit de hemska 10 åren utan längtan o förtvivlan.Chansen att jag skulle kunna bli gravid var minimal.
    Är snart 36 år o hade velat ha ett syskon men än har det inte *tagit sig*

Alla kan inte få allt de önskar precis när de önskar det.
    Min mamma fick 5 barn mellan åldern 20 - 35 å hon var lika dålig förälder i alla åldrarna.
    Så åldern har inget med mognad att göra. 

• Zayco
    Iida01 skrev 2013-03-26 12:04:01 följande:
    Du har ju uppenbarligen inte läst vad jag skrivit. Kommentera inte mitt inlägg om du inte läser vad jag skriver! 
    Jag har inte ifrågasatt andras förmåga till föräldraskap. Jag skrev ju att alla ska få skaffa barn när de vill. Skärp till dig! 

Jag vet vad du har skrivit och jag håller med dig till en stor del! Men att skaffa barn efter 35 tycker jag fortfarande är ett beslut som ska tas av den som ska skaffa barnet, jag håller INTE med dig om att det är oansvarigt.
  • Anonym

Själv har jag svårt att förstå varför man skaffar barn överhuvudtaget, men inte blir jag så upprörd att jag måste starta en tråd på FL för att gnälla över det.

• Iida01
    Zayco skrev 2013-03-26 12:07:39 följande:
    Jag vet vad du har skrivit och jag håller med dig till en stor del! Men att skaffa barn efter 35 tycker jag fortfarande är ett beslut som ska tas av den som ska skaffa barnet, jag håller INTE med dig om att det är oansvarigt.
    Zayco skrev 2013-03-26 12:07:39 följande:
    Ja givetvis är det alltid ett beslut som ska tas av den som ska skaffa barnet. Men är det någon ålder där det är mer oansvarigt så är det då eftersom det innebär just ökade komplikationer och sjukdomar. 

• turkos77
    Iida01 skrev 2013-03-26 11:44:55 följande:
    haha nu är ju du lika dum som TS är.

"Du har just visat att det är unga som "skaffar" barn som är de dumma". 

Jag och min sambo planerar att försöka få barn ganska snart, jag fyller 23 i år. Han är 37. Han har barn sen förut som bor hos oss varannan vecka, min sambo har utbildning och fast jobb sedan länge (det är dessutom tre andra ställen som drar i honom för att de vill ha honom), jag har fast jobb som jag trivs med men funderar ändå på att plugga. Vi äger en ganska stor bostadsrätt och har alla förutsättningar för ett barn. 

Så då måste jag ju fråga om jag är DUM för att min största längtan är ett barn bara för att jag är ung? 

Tycker att alla ni är så roliga och patetiska, varför kan man inte få skaffa barn när man vill och känner att det är rätt utan att kasta skit på varandra. 
    Efter 35 är det på allvar oansvarigt att skaffa barn eftersom det då ökar risker för komplikationer och sjukdomar, det är fakta och inget folk bara tycker för att tycka. 

Din man är ju över 35?

Och det är inte oansvarigt att skaffa barn efter 35.  Visst, det finns kanske en ökad risk för komplikationer. Men det är därför det är så bra att vi har något som kallas sjukvård.

Det finns ökade risker om man är överviktig med. Betyder det då att alla överviktiga är oansvariga om de väljer att skaffa barn? 

Vi gör alla som vi vill. Om kroppen fungerar så spelar det väl ingen roll om man är över 35.

Och är 35 en magisk gräns?? När du är 34 är det ok att skaffa barn men den dagen du fyller år händer något automatiskt med kroppen och nu blir du därför oansvarig.

Nä, vi är alla olika. 
  • augustibruden

För min del handlade det om att jag inte var mogen. Jag var alldeles för sugen på att resa runt världen, bo utomlands, plugga, flytta runt i Sverige och att jag inte hade träffat den rätte. Jag är jätte nöjd över att jag gjorde de valen för många av mina vänner som valde att skaffa barn tidigt är skilda idag och springer på krogen bland alla 20-åringar. Jag hade mina vilda år på krogen och känner mig "färdig" med det livet.
    För min del har inte barn inneburit att jag försakar något utan istället tillför eftersom jag bor där jag vill bo, jobbar där jag stormtrivs och har aldrig varit så lycklig och nöjd med mitt liv som det är nu.
    Den enda nackdelen som jag ser det är att det är svårare att bli gravid som äldre. För mig tog det ca 4 år och vi gjorde flera IVF men om jag hade skaffat barn när jag var ung hade jag varit skild, ganska bitter med dålig ekonomi .  

• Iida01
    turkos77 skrev 2013-03-26 12:14:00 följande:
    Din man är ju över 35?

Och det är inte oansvarigt att skaffa barn efter 35.  Visst, det finns kanske en ökad risk för komplikationer. Men det är därför det är så bra att vi har något som kallas sjukvård.

Det finns ökade risker om man är överviktig med. Betyder det då att alla överviktiga är oansvariga om de väljer att skaffa barn? 

Vi gör alla som vi vill. Om kroppen fungerar så spelar det väl ingen roll om man är över 35.

Och är 35 en magisk gräns?? När du är 34 är det ok att skaffa barn men den dagen du fyller år händer något automatiskt med kroppen och nu blir du därför oansvarig.

Nä, vi är alla olika. 
    turkos77 skrev 2013-03-26 12:14:00 följande:
    Din man är ju över 35?

Nä, vi är alla olika. 
    Ja det är han men det är främst när kvinnor är äldre som riskerna ökar. 
    Jag har inte sagt att alla inte får göra som de vill JAG HAR JU SKRIVIT ATT ALLA SKA FÅ SKAFFA BARN NÄR DE VILL! 
    Jag avskyr när människor ska vända och vrida på allt man skriver och göra det till något dumt. 
    Men som jag skrev ovan, ÄR DET NÅGON ålder som är mer oansvarigt så är det då just för att det ökar riskerna. Det är fakta och inget annat. Jag tycker att alla ska få skaffa barn när de vill utan att det ska bli såna krig över det. kan du förstå att jag tycker det?

Och nej just 35 är ingen magisk gräns, det är INTE JAG som har "bestämt" att riskerna ökar efter 35 utan det är FORSKARE. 

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?