• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anonym (Å)
    Iida01 skrev 2013-03-26 12:21:06 följande:
    Ja det är han men det är främst när kvinnor är äldre som riskerna ökar. 
    Jag har inte sagt att alla inte får göra som de vill JAG HAR JU SKRIVIT ATT ALLA SKA FÅ SKAFFA BARN NÄR DE VILL! 
    Jag avskyr när människor ska vända och vrida på allt man skriver och göra det till något dumt. 
    Men som jag skrev ovan, ÄR DET NÅGON ålder som är mer oansvarigt så är det då just för att det ökar riskerna. Det är fakta och inget annat. Jag tycker att alla ska få skaffa barn när de vill utan att det ska bli såna krig över det. kan du förstå att jag tycker det?

Och nej just 35 är ingen magisk gräns, det är INTE JAG som har "bestämt" att riskerna ökar efter 35 utan det är FORSKARE. 

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/sa-har-stora-ar-riskerna-att-foda-efter-40_167683.svd

Läs den här artiklen. Det är ju inte så att riskerna är speciellt stora bara för att de ökar. 
  • Anonym (Ò_ó)

för min del så har det helt enkelt inte passat tidigare, jag kommer vara 30 nu i sommar när vår första kommer, jag blev gravid spontant efter 1,5 års försök och en fertilitetsutredning, min partner är 26, vi blev tillsammans för ungefär tre år sedan och innan jag träffade honom har barnfrågan känts sjukt avlägsen.
    men är det ens så värst gammalt att vara runt 30? har för mig att medelåldern för första barnen är på 29 komma nånting år i sverige numera...

och alltså, det där om att man kommer ha tid att leva när barnen blivit stora om man skaffat barn tidigt, det må så vara men jag har hunnit med en jävla massa INNAN vi nu skaffar barn, till skillnad på de som skaffade barn tidigt, så det går väl på ett ut kan jag känna.

• ella02

Jag hade ett kanonliv innan barn med resor och utbildningar. Efter fått barn vid 35 har jag ett lika kanonliv! Så det du upplever nu gjorde jag innan jag fick barn och även när jag hade barn. Går att kombinera

• eval
    jashrinah skrev 2013-03-26 11:58:25 följande:
    du gör helt rätt , du ville resa innan och vissa vill resa efter.  själv  vill jag  resa med mina barn så jag behöver inte göra det före eller efter 

jashrinah skrev 2013-03-26 11:58:25 följande:
    du gör helt rätt , du ville resa innan och vissa vill resa efter.  själv  vill jag  resa med mina barn så jag behöver inte göra det före eller efter 

Åh vad skönt med en till som tycker att livet MED barn är värt att leva! Jag är 30 och vet fortfarande inte vad jag vill bli "när jag blir stor", så jag har ingen lust alls att plugga. Än. Trivs bra med att ha ett litet företag som ger mig tillräckligt just nu. Och det är så mycket roligare att resa med barnen! Jag struntar fullständigt i hur gamla andra är när de får barn. Men det är rätt tråkigt med inställningen att livet levs före och efter barnen. Jag lever nu!
  • Iida01

Okej, jag ångrar mig. Jag tycker att det är oansvarigt och idiotiskt att skaffa barn om man är över 50 eftersom jag tycker att ett barn ska få ha kvar sina föräldrar och inte riskera att de dör av åldersrelaterade sjukdomar när barnet är 10.
    Visst kan det hända ändå att föräldrarna går bort men risken för det ökar också vid ålder även om medellivslängden också ökar.  

• Anonym
    eval skrev 2013-03-26 12:31:50 följande:

Åh vad skönt med en till som tycker att livet MED barn är värt att leva! Jag är 30 och vet fortfarande inte vad jag vill bli "när jag blir stor", så jag har ingen lust alls att plugga. Än. Trivs bra med att ha ett litet företag som ger mig tillräckligt just nu. Och det är så mycket roligare att resa med barnen! Jag struntar fullständigt i hur gamla andra är när de får barn. Men det är rätt tråkigt med inställningen att livet levs före och efter barnen. Jag lever nu!
    Jag har själv inga barn än men håller helt med dig. Fattar inte alls varför man skaffar barn om man ser det som "förlorade år"
  • ElinaNikki

Ligger inte livet framför en för att man har småbarn hemma menar du?? Det är väl åxå då man lever. Nej det här tjaffset räcker nu med vilken ålder man bör skaffa barn i. Barn är alltid välkomna när det känns rätt. Slutdiskuterat. Respektera att vi alla är olika.

• Zayco
    ElinaNikki skrev 2013-03-26 12:34:38 följande:
    Ligger inte livet framför en för att man har småbarn hemma menar du?? Det är väl åxå då man lever. Nej det här tjaffset räcker nu med vilken ålder man bör skaffa barn i. Barn är alltid välkomna när det känns rätt. Slutdiskuterat. Respektera att vi alla är olika.
  • Anonym
    Iida01 skrev 2013-03-26 12:21:06 följande:
    Ja det är han men det är främst när kvinnor är äldre som riskerna ökar. 
    Jag har inte sagt att alla inte får göra som de vill JAG HAR JU SKRIVIT ATT ALLA SKA FÅ SKAFFA BARN NÄR DE VILL! 
    Jag avskyr när människor ska vända och vrida på allt man skriver och göra det till något dumt. 
    Men som jag skrev ovan, ÄR DET NÅGON ålder som är mer oansvarigt så är det då just för att det ökar riskerna. Det är fakta och inget annat. Jag tycker att alla ska få skaffa barn när de vill utan att det ska bli såna krig över det. kan du förstå att jag tycker det?

Och nej just 35 är ingen magisk gräns, det är INTE JAG som har "bestämt" att riskerna ökar efter 35 utan det är FORSKARE. 

Riskerna ökar även med mannens ålder, bland annat för autism.
  • IsabellaE

Sent i livet? Really? Vi lever längre och längre idag, män som kvinnor. Kurvan pekar dessutom starkt uppåt. Vilka jävla medeltidsargument. I Stockholmsområdet ökar gravida kvinnors medelålder av tusen anledningar och ett av de starkaste skälen är för att vi både får, kan och vill skapa oss ett liv där en karriär går om inte före så parallellt med barn och familjeliv. En helt otrolig fördel för inte bara feminismen utan hela mänskligheten, med andra ord. Man är inte "trött" som 35åring. Inte som 40åring. Man är nämligen inte gammal då.

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?