• Anonym (TS)

Borderline

Anonym (Stefan) skrev 2013-10-29 21:35:38 följande:
    Bra fråga. Jag tror ärligt talat inte du kan visa att du fått nog.. eller du kan, men det hjälper inte. Hon kan nog inte rå för det, och har ingen kontroll över sina känslor och därför spårar ur. Jag har försökt med det mesta men det som funkade bäst var att inte bry sig om utbrotten och dra sig undan. Det är inte min natur att göra så, men det var det som visade sig funka bäst. Då blev hon också lugnare.

Sen funkar ju inte allt för alla. Min sambo är inte lika gammal som din syster, och man tycker kanske att din syster borde veta mer om sig själv än någon som är avsesvärt yngre. Kunna tolka sina känslor bättre osv. Svårt att säga, men det låter iaf som hon behöver prata med någon.

Måste hon få kontakta dina barn? Förvarna barnen, kanske? Att de bör hålla sig lugna och inte bry sig nämnvärt.

Om hon nu har Borderline så just det med känslor är en stor del av våra svårigheter. Att tolka sina egna och andras känslor, hur jag kan få andra att må och känna osv. Samma sak med relationer, ofta ganska sköra relationer, komplicerade sådana. Precis som du skriver, tror inte hon själv inser vad hon "ställer till med" :/
  • Anonym (TS)
    Anonym (Issi) skrev 2013-10-30 14:52:39 följande:
    Hej, jag har fått bps diagnos. Tillhör man er grupp då?
    Fick diagnosen förra veckan så jag inte hunnit smälta allt virrvarr ännu. 

Hej!

Ja om du har fått Borderline som diagnos är du Välkommen hit

Även de som misstänker sig ev. ha det och anhöriga till personer med diagnoser är det Kan vara skönt att få bolla med någon som ser det från "andra sidan" Eftersom vi ofta har problem med just relationer. Kanske inte alla dock, så är det ju med alla diagnoser, så även med Borderline, finns många olika "nivåer" eller vad man ska säga.

Du kanske vill presentera dig lite, du väljer såklart själv hur mycket du vill delge av ditt liv

• Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-30 18:10:46 följande:
    Jag har inte fått någon diagnos, men jag har misstänkt själv att jag har det och min psykolog säger att han tycker att jag påminner om det. Idag gick han igenom kriterierna och allt stämde in (en del saker mer eller mindre än andra), men han sa att de är försiktiga med att lägga en sådan diagnos på någon som är så ung (är bara 20) så vet inte om jag kommer att utredas. 

Tack för att du delar med dig och jag känner igen mig mycket i det. En stor anledning till att jag håller mig kvar in i det sista är just för att jag inte vill vara ensam. Jag var ensam i några månader förra året och det var hemskt att inte ha någon. Jag vet inte vem jag ska prata med eller vad jag ska göra om jag inte har någon. Och träffa någon ny känns bara jobbigt. Jag tycker att det är jättejobbigt att lära känna nya människor och framförallt att öppna mig och släppa folk nära inpå. Min kille känner mig så jävla bra redan. 

Det tycker jag med och jag sa det också. Men han menar att han har försökt sluta flirta med andra tjejer men alltid "faller tillbaka" och att han därför inte vill ha ett "riktigt"/seriöst förhållande med mig för att han då säkert kommer att såra mig. Han sa även att han inte vill att det ska bli som sist, han sa att han tyckte att slutet på vårt förhållande (innan han gjorde slut med mig förra året) var pest och pina. Jag uppfattade det först som att han menade att det är pest och pina att vara med mig och blev jätteledsen men var tydligen inte det han menar. Okej förstår vad han menade, vi bråkade som fan och jag hade också funderingar på att lämna honom men ville inte bli ensam. Jag vet att han mådde dåligt då för att han tyckte att jag svängde i humöret och känslorna extremt då och klankade ner på honom hela tiden. Och att jag spöade honom när jag fick reda på otroheten. Jag hade aldrig kunnat förlåta honom om han hade spöat mig, så förstår honom samtidigt. När vi pratade var jag bara arg och ledsen men nu försöker jag förstå hur han känner/tänker. Men jag förstår inte riktigt vad det skulle göra för skillnad om han inte fick ligga med andra. Okej jag hade fortfarande varit extremt misstänksam, det kan jag väl erkänna. Det är jag typ alltid.. 

Ok, ja jag läste ditt inlägg efter jag hann skriva mitt :P

Ja det är den uppfattningen jag också får av det du skriver, att du nästan inte "vågar" vara själv, är det för att du isf skulle känna dig oälskad? För jag fick total PANIK av bara tanken på att faktiskt bo själv ett tag, hitta tillbaka till mig själv och sen ev. försöka få min man tillbaka. Nu skrev jag väldigt kortfattat allt, så det lät som jag från en dag till nästa kastade ut min man Riktigt så var det inte. Vi hade haft det tufft länge och det hade hänt andra jobbiga saker i vår relation. Men när jag satt där hos den psykoterapeuten var det helt fruktansvärt otänkbart det hon sa, kunde inte få in det och hitta ett lugn i mig själv och tanken på att kunna leva själv. Usch den tiden vill jag aldrig tillbaka till!

Detta med att din pojkvän säger att han inte vill leva i en "vanlig" relation för att han inte vill såra dig om han ev skulle vara med någon annan, då har jag något att säga till honom, han kan inte både ha kvar kakan och äta upp den, så är det faktiskt. Han kanske inte är mogen för att vara i ett förhållande på samma villkor med dig. Hur gammal var han?    
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-30 18:38:37 följande:
    Ok, ja jag läste ditt inlägg efter jag hann skriva mitt :P

Ja det är den uppfattningen jag också får av det du skriver, att du nästan inte "vågar" vara själv, är det för att du isf skulle känna dig oälskad? För jag fick total PANIK av bara tanken på att faktiskt bo själv ett tag, hitta tillbaka till mig själv och sen ev. försöka få min man tillbaka. Nu skrev jag väldigt kortfattat allt, så det lät som jag från en dag till nästa kastade ut min man Riktigt så var det inte. Vi hade haft det tufft länge och det hade hänt andra jobbiga saker i vår relation. Men när jag satt där hos den psykoterapeuten var det helt fruktansvärt otänkbart det hon sa, kunde inte få in det och hitta ett lugn i mig själv och tanken på att kunna leva själv. Usch den tiden vill jag aldrig tillbaka till!

Detta med att din pojkvän säger att han inte vill leva i en "vanlig" relation för att han inte vill såra dig om han ev skulle vara med någon annan, då har jag något att säga till honom, han kan inte både ha kvar kakan och äta upp den, så är det faktiskt. Han kanske inte är mogen för att vara i ett förhållande på samma villkor med dig. Hur gammal var han?    

Joo och så glömde jag en viktig sak i min egen historia. Det är nästan komiskt så här i efterhand haha, men för mig var det verklighet..när jag väl hade "bestämt" mig för att få tillbaka min man behövde jag ju SÅKLART göra slut med min nya kille FÖRE min man ville ens fundera på att ta tillbaka mig, han hade dessutom börjat dejta en annan tjej då..så jag kunde/vågade inte göra slut med den nya killen först för min man ville inte säga ja INNAN jag hade gjort slut. Vilket jag idag självklart förstår, varför skulle han vilja sluta dejta denna nya tjej(som var hur bra som helst på alla sätt o vis och hade blivit kär i min man) om jag inte ens gjort slut med min nya kille Drömmer Och för att göra mig själv ännu mer pinsam, (var då 35år) försökte jag göra slut med min nya kille per telefon (han bor inte ens i Sverige) och direkt efter ringa min man för att fråga om han nu ville ta tillbaka mig, medan han säger nää jag behöver tänka på saken och EVENTUELLT göra slut med sin nya tjej. Så jag....SKÄMS Tyst ringde tillbaka till min nya kille och sa att nää jag vill inte göra slut hahahahahahaha efter någon dag tvingade jag mig själv att göra slut på riktigt och faktiskt vänta på att min man tänkt klart o gjort slut med den nya tjejen. Den veckan som det tog var den värsta jag varit med om känns det som. Den tjej som min man träffade då skulle komma och bo hos honom (hon bodde i en annan stad) en sista helg och han skulle då berätta om allt detta och göra slut, men tanken på att hon skulle vara med honom gjorde mig CRAZY..det var helt fruktansvärt, vilken plåga..vad jag hade ställt till med!! Jag betedde mig som 14år..skäms så för allt jag ställde till med.

Så ALLT detta pga min diagnos, har aldrig varit så instabil som då! 

Nu har jag varit VÄLDIGT privat o utlämnande, men för att ni ska förstå lite mer hur Borderline "kan" vara vill jag berätta Tur att man är Anonym här Tungan ute 
  • Anonym (TS)

Glömde en sak till från den tiden, att jag har hemska minnesluckor, (en sak till som psykologen kopplade ihop med en ev. psykos) det är ärligt flera veckor som har fallit bort, jag minns små stunder här o där men det mesta är en dimma, som att jag tittar på mig själv med någon annans ögon och kan inte påverka mig själv till att göra bättre beslut Gråter

Ingen som känner igen sig i att göra "konstiga" saker utan att riktigt kunna ändra riktning till bättre val eller vad man ska säga? :/  

• Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-30 18:58:37 följande:
    Jag har inga problem med att bo själv, men nu är det förstås jobbigt när jag är i en helt ny stad så han hade ju fått bo i den här staden men helst inte med mig. Men det beror nog också på att jag har så liten lägenhet och det blev väldigt påfrestande när vi bodde ihop förut i en etta. Men jag är väl rädd för ensamheten. Vad ska jag göra utan honom? Vem ska jag prata med? Vem kommer HAN prata med? 

Haha det "roliga" är att han själv förut brukade säga så (om kakan) om sin syster. Nu gör han exakt samma sak själv.. 

Mmm..förstår dig Rynkar på näsan

Ja så tänker jag om honom och det du skrivit, han vill ha en tjej men ändå leka runt och få bekräftelse från andra. Tråkigt för du kommer i kläm, som redan har det tufft med dig själv Rynkar på näsan  
  • Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-30 18:58:53 följande:
    Han är 21 år. 

Ok, ja han har kanske inte lekt klart ännu, inte nytt alls, känner andra som är i liknande situation :/
  • Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-30 19:04:03 följande:
    Hahah förlåt att jag skrattar men det ÄR ju ganska komiskt.. :) Hade förmodligen kunnat göra samma sak själv. Och det där med att din man skulle vara en sista helg med henne, ååh jag skulle hinna dö! 

HAHAHAHAHAHA, helt ok att du skrattar...det gör jag med IDAG Men just då var det total panik, kände mig så liten och rädd för att bli ensam och oälskad. Det beskriver mig och min självkänsla (också typiskt för Borderline)

Ja jag kan ju säga att jag höll på att klättra på väggarna, ringde honom varje timme för att kolla så de inte hade sex,hahahhaha även om han redan hade lovat mig göra slut och sagt att klart han vill ha mig tillbaka osv.  
  • Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-30 19:16:49 följande:
    Låter väldigt jobbigt :( jag har aldrig haft minnesluckor (förutom alkoholrelaterade). 

Jag vet inte riktigt vad du menar med att inte kunna ändra riktning? Menar du som att nån annan styr dig eller att du bara gör samma misstag hela tiden?  

Inte jag heller innan det och inte efteråt heller :/

Dålig på att förklara men att vara så uppe i något som man bestämt sig för och även om man VET att det är galet o fel inte kunna ändra på sitt "beslut" Jag framställer mig själv lite som schizofren känns det som...usch..jaa..jag vet inte :/
  • Anonym (TS)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-30 19:30:22 följande:
    Kan också skratta åt knäppa saker jag har gjort. Som när jag stampade sönder min mobil. Jag missade ett samtal (hyfsat viktigt men inte SÅ viktigt att det var värt att stampade sönder min mobil) och då slängde jag den i marken gång på gång och stampade även på den. Min kille försökte lugna ner mig men gick inte alls. Sen lugnade jag mig och skulle smsa min bror och då funkar inte den längre (såklart inte, jag hade ju stått och stampa på den) och jag börjar asböla "den är sööööönder!!!". No shit Sherlock. Min kille tyckte inte då det var en speciellt rolig situation men nu skrattar han åt det.

Aha ja jag förstår hur du menar nu men tror inte att jag har tänkt/känt så. 

Harregud hahahaha, ja impulsivitet är ju en faktor i Borderline diagnos :/
Svar på tråden Borderline