Borderline
Anonym (TS) skrev 2013-11-19 09:23:29 följande:
Hej och välkommen hit!Utan att vara läkare eller sätta diagnos så är det Väldigt typiska drag i Borderline, MEN för att du ska ha borderline måste fler "symptom" stämma in? Har du läst på om de 9 olika kriterierna? Där man måste ha minst 5 av 9
Här är de från Psykologiguidens hemsida:
(1) relationer till andra som karakteriseras av en pendling mellan ytterligheter som överidealisering och nedvärdering,
(2) impulsivitet eller oförutsägbarhet i åtminstone två avseenden som kan vara skadliga för individen, tex ekonomi, sexualliv, drogmissbruk, snatteri, vårdslöshet i trafik eller hetsätning,
(3) affektlabilitet i form av påtagliga svängningar från normal sinnesstämning till nedstämdhet, irritabilitet eller ångest, som vanligen varar ett par timmar men sällan mer än ett par dagar,
(4) inadekvat, intensiv vrede eller bristande kontroll över aggressiva impulser, tex i form av täta vredesutbrott,
(5) upprepade självmordshot, suicidala handlingar eller incidenter med självförvållad kroppsskada,
(6) identitetsstörning som visar sig i bestående osäkerhet kring ett flertal frågor rörande den egna identiteten, som tex självbild, värderingar, sexuell inriktning, långsiktiga mål eller yrkesval och vilken sorts vänner individen föredrar,
(7) en ständig känsla av tomhet eller glädjelöshet,
(8) frenetiska ansträngningar att undvika ensamhet och
(9) övergående stressrelaterade paranoida föreställningar eller allvarliga dissociativa symtom.
Länk: www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=bord...
Jag lider av alla de 9 kriterier.
Men även min Bipolär Affektiv gör sig bara mer o mer påtaglig, den senaste månaden har jag haft flera maniperioder, korta iom att jag är Bipolär Affektiv. Jag kan gå så upp i något att jag inte kan sluta eller kontrollera det alls. Blir superspeedad. Men allt bara blandas ihop till en enda röra av känslor för Borderline gör allt bara ännu värre.
Som torsdag morgon till söndag morgon mådde jag BRA, tom. riktigt bra (fast manisk) för att på söndagen bli mer o mer deppig, igår grät jag hela morgonen. Fick en ordentlig panikångestattack igen (länge sedan sist) där jag hade svårt att andas och tryck över bröstet med panik.
Jag tar åt mig av allt som sägs till mig, straffar mig själv för det, Så just nu tror jag (för mig väldigt verkligt) att alla är emot mig. att de bara vill bli av med mig och jag är JOBBIG som fan.
Och där kommer kriterie (8) frenetiska ansträngningar att undvika ensamhet in väldigt tydligt!
Även kriterie 1(1) relationer till andra som karakteriseras av en pendling mellan ytterligheter som överidealisering och nedvärdering, Med andra ord människor som jag bryr mig väldigt mycket om, kan jag bli extremt PÅ, ger all min uppmärksamhet till dessa personer, för att jag är livrädd för att förlora de
Från de känslorna har det nu övergått till att inte vilja ha kontakt med personer, för eftersom jag nu är för PÅ och jobbig sluter jag mig helt. Alltså från idealisering av personer till nedvärdering (kanske inte just nedvärdering men att jag vänder mig mot och blir kall istället) Det är hopplöst just nu
Går med självmordstankar (var lääänge sedan sist jag haft de) så egentligen borde jag väl kontakta psyk men har berättat om de till både min psykolog och sköterskan på Öppenvårdsmottagningen. Ska till läkaren på fredag för att snacka vidare om nya stämningsstabiliserande medicin. Känns som allt går åt fel håll, vill ju bli mer stabil och orka med vardagen. Men känner bara mer tomhet och hopplöshet
Sådär ser mitt liv ut just nu