Anonym (s) skrev 2014-01-02 11:45:29 följande:
För att svara kort. Ja. Jag antar att det har hållit på ett tag och hon har inga bevis för att du faktiskt kommer att lämna henne. Det känns fruktansvärt att skriva såhär och jag vill inte stöta mig med någon men det du är i låter som en ytterst dysfunktionell relation som bara skadar alla inblandade.
Om jag får gissa så finns det väldigt liten insikt, eller ingen alls, i vad hon behöver göra för att det ska bli bra eller vad hon faktiskt gör. Det är liksom inte meningsfullt att försöka att analysera det hela eller beskriva det utifrån då det finns så många plan som bidrar till det här resultatet.
Däremot behöver något hända för nu känns det som om du vänder det här till en ilska mot henne. Jag tror att för dig själv i framtiden och för henne just nu är det viktigt att du använder den ilskan till en handlingskraft snarare än att få ett raseriutbrott (som du mycket väl borde få med tanke på allt du har varit med om) eftersom det bara kommer att skada mer i det långa loppet.
Du har varit väldigt tillmötesgående och sympatisk, kom ihåg det. Tänk att det är du som är den som har gjort rätt. Försvara dig i det när kritiken kommer eller när det känns jobbigt. Nu behöver det hända något. Allra helst skulle hon lämnas över i någons händer för att få hjälp. Kanske klarar hon av att sköta sig själv och ser inget faktiskt behov av hjälp för tillfället. Det kommer kanske senare när hennes liv är sämre än det är nu.
Men här får du faktiskt se dig själv som ett offer för en sjuk människa eller för elaka kommentarer som ett litet barn har sagt. Man kan bli arg men det är på något sätt inte verkningsfullt att ge utlopp för ilskan direkt till den andra parten.
Håller tummarna för dig.
Vill bara fråga dig, har du Borderline eller är du under utredning/eller väntar på utredning, eller anhörig till någon med borderline? Vill att vi som är här i tråden kan känna oss "trygga" på det viset att de som skriver här förstår oss. Inte bara skriver sina egna erfarenheter eller fördomar om "borderline personer" Eller som anhörig, att man kan få stöd (som Anonym som har det jobbigt) men även Anonym Stefan som kan ge oss hopp om att förhållanden kan funka om man jobbar på de

Finns säkert andra anhöriga här, som jag glömt.
Så tanken med tråden som jag startade är att ge varandra stöd i vår diagnos eller att få stöd/ge hopp som anhörig.
Så utan att vara otrevlig ber jag andra att inte skriva här i tråden, tack