Anonym (fråga) skrev 2014-02-18 04:34:28 följande:
Jo visst men borde man inte kunna förstå av omgivningens reaktioner att man är ute och cyklar. Åtminstone i efterhand när man lugnat ner sig?? det verkar ju på vissa inlägg som att man fortfarande tror att man blivit mycket illa behandlad.
hur i jösse namn reagerar ni då på riktiga problem??
Vi med borderline har mer eller mindre problem med just känslor. Allt vi känner är SÅ mycket starkare än andra utan diagnosen. Någon har gjort liknalsen med en svårt brändskadad personens hud som är väldigt känsligt, så lever vi med borderline. Vi är SUPERkänsliga. Och har man inte ännu lärt sig att reglera sina känslor är det svårt att tänka rationellt i dessa lägen. Finns bra sätt att lära sig det på som tur är

Mbt terapin lär oss just detta, tänka kring känslor..inte bara MINA egna utan även andras, vad känner den andra om jag säger eller reagerar så här t ex.
Eller gör en "karta" (kommer inte på ett bättre ord) över vad hände just nu (någon situation man är i som blev fel)
Då kan man fråga dessa frågor sig själv:
1. Vad har hänt?
Vad känner jag ytligt?
t ex. illaående, yrsel, magknip, tryck i bröstet, hjärtklappning
2.Vad har hänt?
Vem, vad, hur?
Han sa, jag gjorde.
t ex. det var trångt på bussen, mycket folk i kön till kassan, träffade på en gammal bekant.
3. Vad har hänt?
Hur får det mig att känna?
(sekundära känslor)
t ex. ilska, sorg, panik, svartsjuka.
4. Vad är min primära känsla?
t ex. Skam, skuld
och slutligen det viktigaste...
Är det berättigat?
Ofta låter vi våra känslor ta över istället för att tänka längre, var det så farligt egentligen? vad får mig att må dåligt? Vad känner jag just nu? Vad hände?
Jag själv har svårt med just dessa saker, kämpar med det dagligen. Jag gör ofta mina egna "spöken" i huvudet till sanning.