• Anonym (TS)

Borderline

smys skrev 2013-12-23 10:37:19 följande:
    Och anhöriga. Snäll, gör mig, er själva och de drabbade en tjänst. Ge er inte förrän det händer något. Ingen vinner på att leva med personlighetsstörningar eller psykiska sjukdomar. Jag vet att det är svårt, det finns inte alltid bra hjälp, resultaten varierar och det är ett rent helvete att genomgå terapi. Någonstans måste någon gå utanför sig själv och de infekterade relationerna och se att det inte är ett friskt beteende. Det kommer ta tid och göra ont att erkänna för sig själv, för sina nära och kära att man lider av borderline. Att det är något som är fel. Men det är nödvändigt. Var modiga, starka, små och sårbara. Ha en underbar jul och försök i de mörkaste stunderna se hur det hade kunnat vara.

Bra skrivet, tack
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-24 20:26:54 följande:
    Ny medicin a mot adhd ritalin 80 mg.
    Sen går hon på lyrica 300 citalopran 60 o en till anti 20.
    Hon skrev igår att hon ville att jag skulle komma tillbaka o verkade som hon fattade va hon gjort. Hon har sakt till han att hon inte vill mer med han också.
    Men idag på julafton när hon kom sa hon inget om de och nu på kvällen åkte hon till sin kompis för hon inte ville sova hos min mamma där vi firat jul.
    Sa även till henne igår att jag år vidare och att jag sökt kontakt på vårdsentralen för jag behöver få ut allt jag har i mig.
    Tycker bara så jävla synd om henne just nu men e som ni säger jag kan inte hjälpa henne om hon inte själv vill.
    Verkar det som om hon mår sämre sen hon började med den nya medicinen, så behöver hon säga det till sin läkare.

Hur gick gårdagen? Var hon hemma med dig och barnen?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-26 09:41:08 följande:
    Ja hon firade med oss men sen åkte hon igen. Har forsat vela hit o dit nu senast igår ville hon va ned mig igen men hon ska bara prata mef den andra så han fattar ellrr något. Vet inte dock vad jag vill längre ska gå till en psykolog snart o hoppas dom kan hjälpa mig.

Tror hon behöver ta upp allt detta med sin läkare, nu vet jag ju inte allt som hänt/händer, men det låter som att hon flippat ut efter att hon börjat med den nya medicinen, eller iaf att läget har förvärrats kraftigt, kan ha fel?

Ja du behöver stöd i allt detta, var så ärlig du bara klarar av så att du får ur dig allt. Det tär säkert extremt mycket på dig, allt vad hon håller på med nu. Kämpa på!
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-26 21:56:56 följande:
    Idag har hon pratat med han men hon säger inte va dom sa eller något bara att det räcker att jag vet att dom inte pratar just nu men dom kanske kommer börja prata sen igen tror dock onte ett skit på vad hon säger.
    Känns som hon bara leker med mig just nu för hon vet själv att hon har kört allt i borten och har inga pengar eller något.
    Hon blir ju bara arg o iriterad när jag frågar va dom pratat om.

Om ni inte hade barn ihop, hade du stannat kvar? För om det bara är för barnens skull som du står ut med detta, är det sorgligt. Har inte du rätt att få må bra? Barnen känner säkert av att något ät fel också. Du låter henne trampa på dig, utnyttja dig..hon får komma och gå som hon vill. Det måste få ett slut på något sätt, vet inte om det är helt fel men att ställa lite krav, få henne att förstå att det inte är rätt mot dig. Sen vet jag ju inte något om ert förhållande annars heller, så det är jätte svårt att hjälpa, har du sårat henne med något som fått henne tappa fotfästet?
  • Anonym (TS)
    cm2011 skrev 2013-12-27 01:15:35 följande:
    Snubblade över den här tråden och har läst nästan hela. Har en syster som jag ett tag nu misstänkt skulle kunna ha borderline. Hon har så länge jag kan minnas aldrig mått bra. Anorexi, hetsätning, överträning, byter mellan olika jobb och utbildningar hela tiden, klarar inte vara ensam, hat/kärlek till sin mamma, tycker själv att hon är värdelös och ful (vilket hon inte är), har varit inlagd på psyk, gått hos flera psykologer, fått testa olika mediciner för att må bättre, osv. Jag har inte längre så mycket eller nära kontakt med henne, för jag upplever henne så krävande, självcentrerad och manipulativ, men tänker på henne ofta. Har i olika omgångar försökt prata med henne, men känner mest att hon sätter upp en fasad. Hon bor en bra bit från mig och jag tycker det är ännu svårare att hålla kontakt över telefon. Har ni något tips på hur jag kan hjälpa henne må bättre? Helst utan att hon får mig att må dåligt... Önskar att jag kunde få henne att ta den hjälp som hon erbjuds, men vet inte riktigt hur?

Hej och Välkommen hit!

Det låter tufft. Vet du om hon har fått en diagnos ställd eller bara att du misstänker det själv? Tycker det är märkligt att hon har gått hos psykologer och varit inlagd men inte fått några svar eller vad man ska säga :/ Eller hon kanske inte har visat hur hon verkligen mår till psykologerna.

Det att som anhörig hjälpa till, är svårt..personen måste ju själv inse att hon behöver hjälp, att hon har problem. Hur är det med det? Vill hon inte alls prata om sina problem med dig eller berättar hon bara litegrann?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-27 16:46:24 följande:
    Ne utan det som hände sist står ju här vi bråkade o sa saker sen stack hon men va ju två veckor sen hon stack

Ni bråkade om något och då stack hon,och träffade den andra mannen alltså?

Om ni inte hade barn ihop, hade du stannat kvar? För om det bara är för barnens skull som du står ut med detta, är det sorgligt. Har inte du rätt att få må bra?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-27 17:36:05 följande:
    Känns ju som det är jag som mislyckat för hon inte har blivit bättre och för hon föl tillbaka ner så långt igen

Du har inte ansvar över hennes liv, det har bara hon själv.

Du behöver nog fråga dig själv, kan du leva vidare och förlåta det hon gjort. OM hon nu skulle ta sitt förnuft till fånga.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-27 18:51:46 följande:
    Hon ska komma hem imon o atanna hemma sägwr hon.men hon har inte pratat med han än och hon säger att dom kanske ska va vänner.
    Men så fort jag frågar något blir hon arg så tror hon utnytja mig för hon har inte betalat sin hyra inte elen och hon har inga pengar kvar nu. Och hon har skitit i meddicinen i två veckor och skitit i psykologen och i barnen hon har ringt 2 3 gånger o pratat med dom annars inget.tror inte jag vill mer men e inte så stark just nu o allt bara snörar men ska gå o prata med dom i januari så jag få ut allt.ser ju på henne hur dålig hon mår men för dom kan hon hålla masken men inte för mig

När började det spåra ur för henne? Att hon helt plötsligt har slutat med mediciner bidrar säkert också till allt detta.

Att hon ska vara vän med honom, är det något du kan acceptera?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-27 19:16:59 följande:
    Om jag ställer krav drar hon om jag frågar drar hon hon vill bara fortsätta som om dom här två veckorna aldrig hänt vörutom att hon ska ha kontakt med han verkar som hon vill ha de ifall vi bråkar igen så kan hon fly till han igen hon har inte fattat va hon gjort eller så skiter hon bara i det e hon med mig kommer hon fram o tårarna börjar komma e hon med sin tjej kompis e hon hård och tuff för dom vet inget om henne.
    Nu när hon kommer hem kanske hon börjar fatta va hon gjort vill jag tro men frågan e om jag kan hålla masken inför henne för hon har ju inte bara förstört för mig utan för alla under jul.

Så om jag förstår rätt har det mesta av skadan skett under dessa två veckor? Hon slutade med medicinen för 2 veckor sedan, hon kanske flippade ur pga det..

Det med att ha alltid ha någon att gå till känner jag igen mig ifrån den perioden jag mådde som sämst. Sla klistra in texten jag skrev om den tiden....
  • Anonym (TS)

Anonym och även ni andra i tråden som missat lite av min story..

Här är något jag skrev för ett tag sedan i tråden.

För det med att ha svårt för "separationer" vilket såklart även menar att förhållanden tar slut, att man har väldigt svårt att släppa de, har själv erfarenhet av det. Ska berätta något för mig väldigt personligt nu. För ca 3år sedan gick jag in i väggen totalt (hade mått dåligt i många år) började skriva med andra män på nätet, i början var det helt oskyldigt men blev mer o mer allvar. Iaf, jag slängde ut min man, han fick flytta ut..jag ansökte om skilsmässa osv. Träffade en annan man och blev ihop med honom men efter några månader började allt kännas bara fel, saknade min man och det trygga med honom. Mådde alltså VÄLDIGT dåligt just den perioden,
    gick på mediciner som gjorde mig helt knäpp,(de passade mig inte alls och var tvungen att byta) min psykolog har nu i efterhand berättat att hon tror det handlade om att jag fick en psykos, för jag kände inte igen mig alls, det var som om någon annan levde mitt liv, och jag bara tittade på utifrån. Det var riktigt läskigt och även nu när jag tänker på det! Att en människa kan totalt flippa ur som jag gjorde

Iaf, för att göra historien kort började jag i psykoterapi under den tiden, jag började tvivla på mitt beslut om att skilja mig (min man hade redan flyttat ut, fixat ny lgh o allt) och mina känslor kom i kapp mig, kände inget för den andra mannen. Så satt jag hos denna psykoterapeut och grät, vad ska jag göra??? Hjälp mig, vet inte vad jag vill, göra slut och böna o be min man om att ta mig tillbaka, då säger hon ngt till mig som förbryllade mig TOTALT, hon sa: Du har egentligen TRE vägar att gå, antingen fortsätter med din nya pojkvän, eller försöker få tillbaka din man ELLER faktiskt lever SJÄLV ett tag och känner efter.

Det var för mig som en dödsdom, jag kunde absolut inte tänka mig att leva SJÄLV, då är det ju ingen som älskar mig, jag kan inte vara ensam och oälskad. Jag var så skör i min diagnos då. Förstår du/ni? Min Borderline visade sig väöldigt tydligt där o då, just detta med att förtvivlat inte kunna släppa efter relationen, känna sig ensam, inte tro på sig själv och ha bra självkänsla. Det slutade iaf med att jag gjorde slut med den nya och flyttade ihop med min man igen. Jag kan nu i efterhand se så många olika "symptom" på Borderline i mitt liv.

Nu skrev jag väldigt kortfattat allt, så det lät som jag från en dag till nästa kastade ut min man Riktigt så var det inte. Vi hade haft det tufft länge och det hade hänt andra jobbiga saker i vår relation. Men när jag satt där hos den psykoterapeuten var det helt fruktansvärt otänkbart det hon sa, kunde inte få in det och hitta ett lugn i mig själv och tanken på att kunna leva själv. Usch den tiden vill jag aldrig tillbaka till!

Joo och så glömde jag en viktig sak i min egen historia. Det är nästan komiskt så här i efterhand haha, men för mig var det verklighet..när jag väl hade "bestämt" mig för att få tillbaka min man behövde jag ju SÅKLART göra slut med min nya kille FÖRE min man ville ens fundera på att ta tillbaka mig, han hade dessutom börjat dejta en annan tjej då..så jag kunde/vågade inte göra slut med den nya killen först för min man ville inte säga ja INNAN jag hade gjort slut. Vilket jag idag självklart förstår, varför skulle han vilja sluta dejta denna nya tjej(som var hur bra som helst på alla sätt o vis och hade blivit kär i min man) om jag inte ens gjort slut med min nya kille 

Och för att göra mig själv ännu mer pinsam, (var då 35år) försökte jag göra slut med min nya kille per telefon (han bor inte ens i Sverige) och direkt efter ringa min man för att fråga om han nu ville ta tillbaka mig, medan han säger nää jag behöver tänka på saken och EVENTUELLT göra slut med sin nya tjej. Så jag....SKÄMS  ringde tillbaka till min nya kille och sa att nää jag vill inte göra slut hahahahahahaha efter någon dag tvingade jag mig själv att göra slut på riktigt och faktiskt vänta på att min man tänkt klart o gjort slut med den nya tjejen. Den veckan som det tog var den värsta jag varit med om känns det som. Den tjej som min man träffade då skulle komma och bo hos honom (hon bodde i en annan stad) en sista helg och han skulle då berätta om allt detta och göra slut, men tanken på att hon skulle vara med honom gjorde mig CRAZY..det var helt fruktansvärt, vilken plåga..vad jag hade ställt till med!! Jag betedde mig som 14år..skäms så för allt jag ställde till med.

Så ALLT detta pga min diagnos, har aldrig varit så instabil som då! 

Svar på tråden Borderline