Anonym (undrar så) skrev 2013-12-18 20:41:10 följande:
Hallå allihop!
Ska genomgå en borderlineutredning på psykiatrin.. Hur länge fick ni vänta på era utredningar? fick beskedet i oktober.
Sen undrar jag en annan sak, jag har medicinvägrat, fram tills att det blir en utredning åtminståne, Eftersom jag inte tror på medicin så mycket. Speciellt inte antidepp som dem gång på gång ska försöka pracka på mig.
Antidepp när man har borderline, hur bra funkar det egentligen?
Hört om så många självmord som möjligen utlösts av antidepp. Sen känner jag många som fått prova nya antidepp varje månad för att det inte varit bra(under väntan på utredning), samt vet jag en som har blivit avtrubbad av dem sorts medicinerna.
Tycker själv att terapi känns som en bättre lösning, lära sig hantera sina känslor och så vidare, det är jag öppen för och villig att ge allt i.
Vad tycker ni/har ni för erfarenheter av antideppressiva/medicinering?
Hej och Välkommen hit!
Förstår att det kan kännas tufft att behöva prova mediciner, känner du dig väldigt deprimerad? För det är ju inte alltid så, känner flera med borderline som inte tar just anti-depp mediciner hela tiden, utan bara när det har "gått för långt". När det spårar ur typ. Depressionen tar över hela ens liv, om du förstår. Sen kan man ju behöva lugnande vid ångest (finns milda sådana, inget berorendeframkallande) men allt beror ju på hur du mår? Lider du mycket av ångest? Du kanske inte behöver mediciner, just nu iaf, och det är väl jättebra. Klart du kan gå i "bara" terapi. Tror också att det bästa är just den biten, lära sig hantera sina känslor, hur man reagerar osv.
Jag har haft många olika mediciner (anti-depp) en del har inte passat mig alls, medans en del passar bra (men alla har slutat verka på mig efter typ 1år) och fått byta. Lycka till med utredningen! Ställ gärna fler frågor