• Anonym (TS)

Borderline

Välkommen hit ttt!

Ingen här vill dig illa, hoppas du förstår det.
    Som jag skrev till din kille har jag själv gjort liknande saker. Min psykolog trodde det var en långvarig psykos, så jag dömer INTE dig. Varför jag öppnade denna tråd är för att vi ska kunna ge varandra stöd

Jag har gått i Dbt, inte standardterapin utan en annan behandlingsform. Jag hoppas verkligen att du får hjälp av den.

• Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-02-11 23:37:38 följande:
    Vad jag tycker är trist med den tråden är att alla är så inlåsta i tanken på att alla med BL är lika extrema och ingen förstår vilket slit ni måste göra varje dag =(
  • Anonym (TS)
    Anonym (bordis) skrev 2014-02-12 17:16:41 följande:
    Vet inte vad du menar med skov? Trodde bara bipolära fick sånt?

Jag har ett nytt förhållande nu sedan snart 4 veckor och är jättekär - samtidigt livrädd att jag ska börja bete mig som jag gjort tidigare i relationer. Jag tänker på mitt beteende och agerande väldigt mycket.
    Försöker att inte analysera allt han säger och gör negativt och försöker sätta mig in i hans känslor - mentalisera, så som jag lärt mig i terapin.

Jag VILL verkligen ha den här mannen i mitt liv så länge jag lever. Än så länge känner han likadant och vi är verkligen tok kära. Han säger att han aldrig känt såhär i hela sitt liv, jag tänker så om honom också även om jag inte sagt det till honom.
    Va härligt att vara så nykär!!! Lycka till med den nya kärleken! Skönt också att du kan använda dig av mentalisering såpass aktivt, bra
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-02-12 17:35:07 följande:

Håller tummarna för er =)

Han har liksom mått sämre och sämre ett tag, och har nu vad jag kallar ett skov (då livet för honom är olidligt, och han är självmordsbenägen). =(

Vet inte om jag har hälsar dig Välkommen hit? Så Välkommen om jag missat dig

Hoppas din man snart mår bättre och får komma hem!!
  • Anonym (TS)
    Ensammor skrev 2014-02-13 16:44:24 följande:
    Hej igen.
    Nu vill jag inte vara anonym längre. Längesen jag var här inne nu.
    Jag ska gå en behandling tillsammans med Borderlinare och går bara och väntar på den. Kanske får börja i April, annars är det efter sommaren som gäller. Det gjordes en utredning på mig men satte inte just diagnosen Borderline, men jag har många drag åt det hållet. Därför ska jag få gå denna behandling.
    Jag bor i Borås, ensamstående med mina två döttrar. Sjukskriven sen snart två år.

Va roligt att du får snart börja i behandling, det var mbt va? Då kommer du börja i min grupp, fast när jag har slutat där
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-02-13 17:42:34 följande:

Tack! =)

Det kan vara skönt för mig att ventilera mig med er då få har förståelse för att min man gör/tänker som han gör. Men också kan jag fråga er om det är BL som spökar eller om han bara beter sig som en vanlig "gubbjävel" ibland.

Vi är i tidiga 30 årsåldern och har två pojkar. 

Vad ljuvligt att få behandling! Måste vara så hoppingivande Solig

Hahaha som en vanlig gubbjävel

Ja det är det tråden är till för..inte bara oss borderlinare utan även anhöriga med frågor och som behöver stöd Så fråga på´t Skrattande
  • Anonym (TS)
    Ensammor skrev 2014-02-13 17:58:05 följande:
    Hmm, Solhem ska jag gå på. Känner inte igen den förkortningen du skrev, men kanske är den. 10 veckor ska den vara i alla fall.

Ja solhem ja, tror du ska gå Dbt Färdighetsträning på BES (Behandlingsenheten) Där gick jag 10veckor, jättebra personal

Man går 5 dagar i veckan, några kortare dagar. Det är lite mer som en utbildningsform, man sitter runt ett ovalt stort bord..gör övningar, man får läxor i form av olika saker man ska testa. Rekommenderar det varmt. Det är ovanligt med den typen av Färdighetsmodell i Sverige, finns alltså inte överallt. Det är mycket prat om medveten närvaro, mindfulness.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-02-12 18:14:23 följande:
    De tillfällen min man varit inlagd (fjärde vändan nu och inträffar ungefär en gång/år) ligger han inne länge. Första gången låg han i stort sett inne i 18 veckor (med ngr dagars försök att komma hem ett par ggr) andra och tredje gången 8 resp. 9 veckor och nu är han som sagt snart inne på sin 4e vecka. Och även om han inte erkänner det till mig förstår jag också att han vill vara ifrån oss då vi inte bara ger energi, vi gör honom rätt matt också... Och jag blir förtvivlad över att inget hjälper, över att han snöar in i sig själv och tror att jag inte märker att han är påverkad av att han tagit extra medicin osv. Jag är så matt och orolig över att det aldrig kommer att bli bättre. Gråter

Låter tufft!

Får han någon hjälp i behandlingsform? Dbt, Mbt eller individualterapi med psykolog?
  • Anonym (TS)
    MikanM skrev 2014-02-12 23:34:47 följande:
    För mig är det samma sak som att man skulle säga att alla från ett land eller alla med blåa ögon är precis likadana.
    Tror de stött på människor som antingen inte vet om sin diagnos eller inte kan/vill ta tag i den.
    Ja,ja jag vet iallafall vem jag är och vad jag gör för att bli bättre.
    Jag är bara orolig att sånt synsätt kanske gör att vissa personer aldrig kommer våga söka hjälp eller tala om sina svårigheter .
    Det finns så mycket förutfattade meningar om psykiska sjukdomar/störningar, självklart finns det en hel del problematik, det tror jag de flesta kan hålla med om. Men att dra alla över en kam är bara elakt.
  • Anonym (TS)
    Dimisi skrev 2014-02-13 01:04:51 följande:
    Några av de mest hatiska är förmodligen människor som själva har stora problem, tex med relationer. Det är inte friskt att spy så extremt mycket galla över någon som man påstår sig ha älskat, så som vissa gör i den tråden.
    Håller med.

Ska hälsa dig också Välkommen om jag inte redan gjort det.
    Har du också Borderline eller är du anhörig?

Du får gärna berätta mer om dig själv om du vill
Svar på tråden Borderline