• Anonym (TS)

Borderline

Anonym (nåt är fel) skrev 2014-02-22 16:48:02 följande:
    Hej, jag blev välkomnad till den här tråden via en annan tråd. Har ingen diagnos men känner att nåt är fel. Skulle vilja stolpa upp alla "konstigheter" och höra om ni som har borderline känner igen mig men får göra det när jag sitter vid datorn hemma. Folk verkar snälla och förstående här så ska nog våga ställa frågor sen :)
    Hej och Välkommen hit!

Ursäkta att det tog några dagar innan jag svarade men mitt och många andras mående pendlar kraftigt här.

Kommer inte ihåg om det var du som skrev i den andra tråden att du har kontakt med en psykolog och ska ev. utredas för borderline? När har du tid isf?
    Hur ser din vardag ut, familj, barn, jobb, studier? Du får gärna berätta lite om dig själv om du vill (inghet tvång såklart)

Om du vill veta mer om mig är det bara att trycka Visa endast.
  • Anonym (TS)
    Anonym (fråga) skrev 2014-02-20 00:24:25 följande:
    ok . tack då förstår jag en smula bättre . Det låter som att det kan vara ett väldigt jobbigt handikapp att bära. Hjälper terapin då. Dämpar det känslostormarna eller är det bara verktyg för att bete sig normalt.

Glömt svara dig ser jag

Ja terapin hjälper absolut MEN det krävs mycket av patienten själv. Att lära sig förstå hur man är och vad som triggar i gång vissa negativa beteenden. Men det finns hopp. 

exempel..jag har nu efter 3,5års behandling (Dbt färdighetsträning och nu Mbt Mentaliseringsbaserad terapi) kommit en bra bit på vägen. Nu det sista har det gått snabbare..det tog faktiskt år innan jag kunde påverka mig själv, utan att låta känslor styra. Jag har en hel del kvar att lära mig men nu fungerar vardagen ganska bra

Måååååånga gånger som jag kännt att jag inte orkat ta mig till terapin pga ångest men jag har tvingat mig oftast, hur det än känns för det är bara där jag kan hitta de olika redskap, (även mot just ångest) oftast känns det även bättre efteråt)  Kan reglera mina känslor mycket bättre. Det betyder inte att jag inte skulle få ångest utan att jag kan tänka mer rationellt och inte låta mina känslor styra i alla lägen som innan. Leva medvetet i nuet, medveten närvaro som jag lärde mig i Dbt.

Jag har haft turen att få gå både Dbt och nu Mbt..vilka inriktar sig på olika saker..Mbt är mer inriktat på känslor och relationer medans Dbt handlar mycket om Medveten närvaro, Det går ut på att hjälpa patienten att hitta en balans mellan sitt inre och den yttre omgivningen. Den handlar också om att lära sig acceptera verkligheten och arbeta för nödvändiga förändringar mot målet att kunna leva på ett sundare sätt.

Så ni som lever med personer som har Borderline..det är inte omöjligt att få en väl fungerande vardag och liv. MEN som sagt...personen behöver mycket självinsikt, verkligen förstå att ingen annan kan göra jobbet åt en..inte läkaren, mediciner, psykologer, partnern eller andra, en stark vilja att lära sig hantera saker som annars kan gå överstyr.

Sen kan tyvärr mycket skada redan vara skedd innan personen fått rätt hjälp. Tänker på relationer med andra människor. Så personen som lever tsm med en person som har Borderline behöver ha en stor dos förlåtelse, ork och en VILJA att förstå och underlätta. För förstå kan ingen som inte har Borderline göra men att VILJA förstå är en annan sak
    För leva med Borderline är att leva i ett mer eller mindre ständigt känslomässigt kaos.
  • Anonym (TS)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-02-26 16:15:45 följande:
    Hej behöver lite hjälp härifrån...
    E så här har skrivit här innan så några kanske känner igen de men nu e det väre en någonsin.....
    Lever eller har levt med en tjej som har borderline i 6 år nu o dom 3 senaste månaderna har varit ett helvete för mig.. hon gick in i en syrkos eller va man säger för jag känner inte henne länhre hon har tagit överdoser förnedrat sig med andra killar oså vidare dom 3 senaste månaderna..under dena tiden har hon sakt många gånger att hon älskar mig o vill fixa allt men det har fiunkat max en vecka sen har hon atuckit igen o gjort samma sak mot sig själv o mot mig..nu har hon kommit tillbaka igen o vill att vi ska föraöka igen med dbt som hon nu kommit in på o hon ska lägga in aig säger hon..hrnnes läkare bekräftar att hon e i en svaka men hur ska jag kunna lita på att hon verkligen menar det dena gången hur ska jag kunna lita på att hon inte går bakom min rygg igen älskar henne som fan men klarar inte att bli sviken en gång till o på henne är det nu eller aldrig. Hur mycket e dey värt. Blir det någonsin bättre eller är det så här det kommer va hela livet hon har sårat mig o alla som stog henne nära aå pass att som bakat nu o e bara jag kvar i hennes liv o bakar jag lommer överdoserna o förnedringen igen det vet jag vill hjälpa henne men vet inte om det är värt det om jag blir sviken iven hjälp mig snälla

När hon inser sina problem och aktivt försöker lära sig hantera sina känsloutbrott finns det hopp, absolut!
    Men frågan är om DU har orken, tålamodet att låta det ta den tid det tar? För det kan ta lång tid innan hon "knäcker koden".
    Kan du förlåta allt hon ställt till med?
    Dessa frågor behöver du ställa dig själv.

Hoppas hon ser sin chans att faktiskt få bra hjälp, inte bara glida genom terapin utan att öppna upp sig och arbeta med sig själv. För även jag skulle kunnat glida genom terapin, bara ta upp saker som inte är så väsentliga till tillfrisknandet. Men som jag brukar säga...såg detta som mitt tunna halmstrå som jag hängde fast i, jag var skyldig mina barn och min man att GÖRA ALLT i min makt för att lära mig viktiga saker. Nu känns det som det lilla halmstrået har blivit ett rep som jag klamrat mig fast vid, mer stabilt.
  • Anonym (TS)

Ett bra klipp där en läkare inom psykiatrin förklarar Borderline diagnosen.
    Det mesta av det som hon säger stämmer så väl in på mig, nästan kusligt.

">

• Anonym (TS)

Hej alla i tråden, både nya och gamla!

Varit bortrest, på begravning så inte hunnit varken läsa eller skriva här

Välkommen till alla nya! Glad

Ska läsa i kapp och svara..

• Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-04-06 16:29:57 följande:

Nu har min man börjat gå till anonyma narkomaner! Vilket jag tycker är toppen. Det ser ut som om han har fått nog av att självmedicinera bort ångest mm då detta beslut kom från ingenstanns och vad jag tror så kommer det från honom själv. 

Jag har sökt i tråden här men hittade inte vad jag letade efter. 

Finns det en bra bok som förklarar borderline? Måste vara på svenska då jag tänkte att svärföräldrarna skulle få den- de tror typ att min man bara är utbränd/deprimerad. 

Om boken handlar om någon bör den helst berätta om en person som:

* Hade en normal uppväxt (även om individen kanske var självskadlig som barn)

* Har enormt bekräftelse behov. Måste känna att alla tycker om hen.

*Kommer i kontakt med olika typer av beroende. 

*Ljuger för sin omgivning.

Jag vill att mina svärföräldrar ska få en bild av hur det kan vara för de är sååå långt ifrån att förstå :'(

(Jag skrev här för drygt en månad sedan och har inte sett om någon skrivit något direkt till mig- om det är någon som saknar ett svar så fråga igen

Va bra att han har sökt hjälp, hoppas han får den hjälpen han behöver.

Svårt när man behöver förklara för anhöriga, särskilt den äldre generationen då de kanske aldrig hört talas om personlighetsstörningar utan kopplar all psykisk ohälsa till utmattning eller depression.
  • Anonym (TS)
    Anonym (loka) skrev 2014-04-07 16:15:06 följande:
    Min sambo har borderline .
    Det är påfrestande från mitt håll då hon hela tiden vänder allting emot mig o gud vet allt!
    Jag börjar bli deprimerad och orkar snart inte mera..
    Hur skall jag som anhörig "ta hand " om min sambo. Vad skall jag göra/säga när bråk uppstår?
    Hej och Välkommen!

Det är tufft att leva med någon som mår psykiskt dåligt, oavsett diagnos. Han hon gått hos psykolog eller behandlingar såsom Dbt, Mbt?

Jag kan bara gå till mig själv, vad jag behöver av min partner. Att få bekräftelse, att känna sig sedd och vara behövd. Att kanske välja sina "gräl" inte påpeka om allt.., för i alla fall jag har svårt att få för mycket kritik. Att leva med ständig låg självkänsla tar redan så mycket på mina krafter att jag knappt orkar med mig själv, för jag ser bara brister i mig själv.

Avlasta din partner så gott det går, om ni har barn t ex. Återigen går jag till mig själv..jag lever i en bubbla (brukar förklara det så) har så mycket med mig själv..så mycket känslor och negativa tankar att jag har svårt att vara här och nu..så när det är lite kaotiskt med barnen låser jag mig helt, kan bara sitta och stirra..får inget gjort eller tappar tålamodet för att det blir för mycket att hanetar samtidigt. Hoppas du förstår vad jag menar Så min man har lärt sig att rycka in när läget blir ohållbart. Det är inte nödvändigt så att jag får ur mig det, utan min man har fått lära sig mina signaler. Ska fundera vidare, om det är något mer jag kan skriva. Men börjar med detta.
  • Anonym (TS)
    Anonym (nettan) skrev 2014-04-10 22:24:58 följande:
    Tack och lov för denna grupp...Fick diagnosen borderline för 1 vecka sedan, är 42 år och har alltid reagerat starkare än andra vid tex separationer och svek. Har pendlat i mitt humör hela livet, förutom när jag lever i en bra relation Fick även diagnosen ADHD för 10 år sedan.

Jag ligger i skilsmässa nu, och som alltid: jag får självmordstankar och mår fruktansvärt dåligt. Klarar inte av någonting alls.Väntar på DBT, är det någon här som har den erfarenheten?
    Hej och Välkommen hit!

Vad bra att du hittade hit
    Då är allt ganska nytt för dig, förutom att du såklart levt med diagnosen länge men att lära sig förstå diagnosen och hur det kan vara att leva med det tar tid. Självmordstankarna,är det så att du är rädd för dig själv och vad du ev. kan göra? För är det så illa måste du berätta detta till din läkare och är det riktigt akut med planerade tankar måste du söka till akutpsyk. Har själv försökt 2ggr och den ena gången var det nära att lyckas. Nu med 3,5års terapi (både Dbt och Mbt) har jag lärt mig signalerna, när tankarna eskalerar och jag inte längre bryr mig om vad som händer. På den tiden drack jag en del och båda försöken var under påverkan, när jag hade fått i mig tillräckligt brydde jag mig inte längre utan drack mig packad och hällde i mig alla tabletter jag hittade. Så nu håller jag mig borta från alkoholen. Vågar inte riskera det mer.

Jag har gått Dbt, inte den vanliga standardterapin som du förmodligen väntar på ( den är på 18mån, både individual och gruppterapi, 2ggr/veckan) utan jag gick något som heter Färdighetsträning, en mer intensiv behandling..varje vardag under 10veckor. Dbt är en bra behandlingsform men för mig passar Mbt bättre (Mentaliseringsbaserad terapi) där man fokuserar på känslor (mina egna och andras) och tankar. Man lär sig att tänka kring känslor vid olika situationer i livet. För att ta sundare beslut t ex.

Hoppas du snart får börja Dbt behandlingen. Har du mycket ångest? Där kommer du få lära dig hur du kan hantera ångest. Reglera känslor och mycket mer.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-04-16 09:41:10 följande:
    Uppdatering. Min man har sökt hjälp hos NA (anonyma narkomaner) han har tagit en hel del piller för att lätta på ångesttrycket men ni kan bara tänka er vilken ångest det måste födas hos honom när han vet att det han gör är fel... 

Så om jag förstår rätt har han börjar gå till NA och efter det börjat ta piller, typ lugnande eller? Sköter man inte läkarens ordination är det typ samma som att ta droger :/ Jag hoppas innerligen att han får hjälp och att han tar den hjälpen som erbjuds. Kram till dig!
  • Anonym (TS)
    Havsfiluren skrev 2014-04-19 23:39:15 följande:

Hej alla!

Jag fick min borderline diagnostiserad för ungefär 6 månader sen. Kan vara lite längre med, har urkasst minne. ;)

Bytte från Citalopram till Voxra 150mg och blev galen. Humöret svängde tusen gånger mer och jag grät för minsta lilla, så nu håller vi på att sätta ut den. Är sjukt less på att testat massor med mediciner och ingen hjälper.

Sen undrar jag hur vanligt det är om man har denna diagnosen att rota runt i sitt förslutna och oavslutade situationer där? Jag lägger stor tid på att tänka på personer ur mitt förflutna och oftast känner jag ångest, ilska och hämndbegär. Det blir typ maniskt tänkande kring det som jag inte kommer ur.

Jag känner för övrigt att jag har blivit mer instabil sen diagnosen sattes och medicinen byttes ut.

Någon som kan dela en tanke kring detta?

Hej och Välkommen hit!

Jag äter Voxra nu, i början fick jag fruktansvärda biverkningar men det gick över..jag härdade ut de. Nu tycker jag de funkar bra. Jag har också ätit många olika sorter men alla har slutat att verka efter 6mån-1,5år.
    Hoppas ni hittar en medicin som hjälper dig!

Ja ältar gör jag också, en hel del i perioder. Spelar upp situationer i huvudet och frågesätter allt som hände och varför. Tankar i stort tar Mycket kraft och tid i mitt liv. Har mycket negativa tankar om mig själv, har du också det? Har din läkare pratat om att du ska få börja i behandling? Dbt, Mbt?
Svar på tråden Borderline