Anonym (fråga) skrev 2014-02-20 00:24:25 följande:
ok . tack då förstår jag en smula bättre . Det låter som att det kan vara ett väldigt jobbigt handikapp att bära. Hjälper terapin då. Dämpar det känslostormarna eller är det bara verktyg för att bete sig normalt.
Glömt svara dig ser jag
Ja terapin hjälper absolut MEN det krävs mycket av patienten själv. Att lära sig förstå hur man är och vad som triggar i gång vissa negativa beteenden. Men det finns hopp.
exempel..jag har nu efter 3,5års behandling (Dbt färdighetsträning och nu Mbt Mentaliseringsbaserad terapi) kommit en bra bit på vägen. Nu det sista har det gått snabbare..det tog faktiskt år innan jag kunde påverka mig själv, utan att låta känslor styra. Jag har en hel del kvar att lära mig men nu fungerar vardagen ganska bra
Måååååånga gånger som jag kännt att jag inte orkat ta mig till terapin pga ångest men jag har tvingat mig oftast, hur det än känns för det är bara där jag kan hitta de olika redskap, (även mot just ångest) oftast känns det även bättre efteråt) Kan reglera mina känslor mycket bättre. Det betyder inte att jag inte skulle få ångest utan att jag kan tänka mer rationellt och inte låta mina känslor styra i alla lägen som innan. Leva medvetet i nuet, medveten närvaro som jag lärde mig i Dbt.
Jag har haft turen att få gå både Dbt och nu Mbt..vilka inriktar sig på olika saker..Mbt är mer inriktat på känslor och relationer medans Dbt handlar mycket om Medveten närvaro, Det går ut på att hjälpa patienten att hitta en balans mellan sitt inre och den yttre omgivningen. Den handlar också om att lära sig acceptera verkligheten och arbeta för nödvändiga förändringar mot målet att kunna leva på ett sundare sätt.
Så ni som lever med personer som har Borderline..det är inte omöjligt att få en väl fungerande vardag och liv. MEN som sagt...personen behöver mycket självinsikt, verkligen förstå att ingen annan kan göra jobbet åt en..inte läkaren, mediciner, psykologer, partnern eller andra, en stark vilja att lära sig hantera saker som annars kan gå överstyr.
Sen kan tyvärr mycket skada redan vara skedd innan personen fått rätt hjälp. Tänker på relationer med andra människor. Så personen som lever tsm med en person som har Borderline behöver ha en stor dos förlåtelse, ork och en VILJA att förstå och underlätta. För förstå kan ingen som inte har Borderline göra men att VILJA förstå är en annan sak
För leva med Borderline är att leva i ett mer eller mindre ständigt känslomässigt kaos.