Loppan Lus skrev 2013-04-18 16:56:02 följande:
Ny medlem, håller med dig i det du skriver att min syster och jag upplever vår barndom olika, självklart gör vi det.
Vad jag menade var att min syster som idag berättigar sitt beteende med att alla/allt är emot henne alternativt PMS således får ytterligare en anledning att lägga skuldbelägga anhöriga för att ursprunget av tillståndet anses härledas till barndomen.
Det blir ett effektivt vapen (ursäkta uttrycket) mot min mamma som bara har gjort sitt allra bästa. vi alla har ju fel och brister. Det blir min mamma som kommer att skuldbelägga sig själv.
Redan idag dras händelser upp om oförrätter som hon anser ha hänt och vad jag/vi skulle ha gjort mot henne exempelvis i barndomen. Händelser hon refererar till innehåller ett uns sanning men blir så förvridna att de slutar i en helt uppdiktad historia som ingen känner igen.
På ett sätt tror jag att hon lever kvar mycket i barndomen då hon alltid tar upp gamla händelser både positiva och negativa.
Skulle sjukvården göra henne varse om att hon mår dåligt pga av en extra känslighet och dåliga förhållande i barndomen så frigör hon sig själv från ansvaret.
Min syster tror fullt och fast på att hon aldrig starta ett bråk eller är upphovet till en konflikt Jag tror inte att hon förstår att hon startar dem, göder dem för att sedan vilja fly undan dem hon startat när någon oavsett vem ställer henne till svars. Den som ställer henne mot väggen är den som enligt henne ställer till ett bråk.
Såsom anhörig är det svårt att förstå och svårt att förhålla sig till för att det är så sårade det som sägs och det hon gör. Det är förödande mot min mammas ekonomi, mina barn och övriga vän- och släkt relationer då osanningar om oss sägs bakom vår rygg.
Det är enormt tålamods krävande för jag kan inte ändra på något eller underlätta för någon part. Visst talar vi övriga i familjen om det som sker och vad vi tror och försöker stötta varandra. Ibland finner jag hopp om att det måste vara en diagnos av någon sort vilket ger en förståelse om inte är det som sker i min familj psykisk misshandel och ren grymhet.
Förstår jag dig rätt nu? Att din syster tycker att hon har haft en jobbig barndom och pratar mycket om det och det skapar konflikter inom familjen?
Kom att tänka på hur jag var innan jag tillslut sökte hjälp, jag grubblade mycket på min barndom, tyckte att min psykiska ohälsa berodde på enbart det, men nu förstår jag att det inte bara handlar om det. Har kommit till insikt att jag har själb mycket inom mig som behöver ändras, mitt tankesätt (när det gäller mig själv) hur jag hanterar min impulsivitet, att jag låter mina känslor styra mig i det mesta av besluten. Att jag inte kan hantera min ångest utan den styr mig. Så i min terapi (individual) har jag ältat mycket barndomen men nu börjar vi komma mer inpå delar som rör mitt JAG, inte enbart händelser. Där är mitt stora "jobb"
Din syster har inga barn eller? För har hon det kan du alltid ta upp det, att du behöver för deras skull söka hjälp. Men om hon ställer sig i försvarsställning hela tiden är det svårt för er i familjen nå henne. Kan tänka mig att hon tar alla försöken som något negativt. Att hon ställt emot väggen.