• Anonym (TS)

Borderline

Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-04-30 12:28:23 följande:
    Egen företagare med allt vad det innebär, men det är galet skönt att inte vara anställd när jag springer i skytteltrafik hos läkaren, är det inte psyk så är det just nu handkirurgen eller vårdcentralen...
    Så dåliga dagar KAN jag ligga på soffan och slöttitta på dåliga TV-serier...undviker att ta sovdagar för då kommer jag aldrig igång.
    Fick idag veta att jag faktiskt också även kvalar in för ADHD men att jag inte kommer att kunna få den diagnosen då det sprack på intervjun angående barndomen... 

Du sk ha cred för att kunna, orka driva ett eget företag! Så mycket press och stress som det måste innebära.

Hade inte jag varit tvugen att gå upp på morgonen med barnen eller åka på terapin 2ggr/veckan hade jag aldrig gått upp ur sängen, har ingen som helst lust med något.   
  • Anonym (TS)

Blir lite eller egenligen MYCKET provocerad av bilden som en del beskriver om oss med Borderline, att vi alltid skyller ifrån oss allt negativt som sker. Att det vore någon annans fel. Att aldrig ta skulden för något. Känner inte alls igen mig i det, snarare HELT tvärtom..tar alltid på mig skulden för allt. Att jag är värdelös och förstör. Då överdriver jag inte alls, utan det är så jag känner.

Någon som känner igen sig? Antingen med att skylla på andra för något man själv orsakat eller som jag, alltid ta på sig skulden för allt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 21:16:31 följande:
    Vad jobbigt. :( Ska ni försöka, eller kan ni försöka, göra något för att förhindra det?

Hon vill inte ha någon behandling. Skyller på att det kostar, att det inte fungerar, etc. Har erbjudit mig att betala men det möttes av fler bortförklaringar. Jag går dock framåt, reagerar inte så mycket på utbrott som tidigare. Det var nog viktigt för relationen också.

Jag tycker du låter som en fin människa. Jag hade velat att min sambo var likadan, att hon berättade när hon behövt space.. ofta berättar hon det men först efteråt.

Jag tror det är viktigt att lära känna sig själv när man mår sådär. Som du säger, det är en massa känslor men man kan inte tolka dem. Inte för att jag har erfarenhet, men ibland önskar jag nästan att jag visste hur det kändes..

Hur mår du idag? Vet du hur ditt ex mår? Hör egentligen inte hit, tycker bara historian var lite sorglig.

Det behöver inte kosta så mycket om hon söker genom landstinget, inte privat. När hon väl blir inskriven inom Öppenvården...då kommer hon snabbt upp i ett frikort som gäller närmare ett år, beroende på hur ofta hon i början behöver gå på terapi, läkarbesök osv.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-02 22:39:37 följande:
    Mmmm, exakt så säger han...
    Samtidigt så mår han skitdåligt i allt det här, och vill ha hjälp med hur han ska hantera mig.

Men varje gång han pressar, medvetet eller omedvetet, och jag går i taket så känns det som om att han inte vill fatta...
    Och när han säger "Ja, men du är inte den enda, alla mår dåligt ibland" så ser jag rött - DingDong - fel svar!!! Skrikandes 

Ni kan säkert få parterapi för detta, jag och min man träffade min psykolog en gång och bara efter det mötet förstår han bättre. Att han fick se..om min psykolog tar mina problem på allvar, är det ju något som behöver behandlas med terapi.

Särskilt när ni har småbarn! Känner lite som att han/hon är skyldig att gå en extra runda. Ibland behövs hjälp utifrån, från ex. psykolog. Det är ju inte att bara du lever med Borderline, utan även din partner påverkas. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 22:47:38 följande:
    Haha, förlåt.. men jag har sagt allt det där. På pricken.

Och jag mådde förskräckligt dåligt innan jag hittade anhöriggrupper och började prata med släkt/kurator. Det var verkligen en livskris för mig, men idag tycker jag (och hoppas jag) att jag hanterar det mycket bättre. Har fortfarande svårt med utbrott mot mig som person men lägger då hellre benen på ryggen än härjar tillbaka.

Vad tycker han om att gå och prata med någon professionell då?

Min sambo tycker också det verkar som att jag inte VILL fatta ibland, och så är det ju såklart inte.. det går bara lite sakta ibland. Flört Nej men allvar, det är klart det inte är så. Jag har i princip slutat ställa krav på min sambo, och det känns inte alls bra.. men hon verkar må bra av det.
    Även min man har yttrar sig de orden, ett antal gånger. Så förståelsen finns där ibland, ibland inte..

Men jag är oerhört tacksam till min man att när det är Akut jobbigt, självmordstankar eller panikångest, släpper han allt på jobbet och åker hem och tar hand om mig, tar barnen osv.   

Samma med att få höra...jamen släpp det som har hänt i din barndom, så många som har gått igenom ett helvete som barn, och de har kunnat gå vidare och mår bra. Demon

Eller när jag väl svarar på frågan hur jag tänker om mig själv, (mitt självhat är så starkt) får jag svaret, så kan du inte tänka om dig själv, jag och barnen älskar dig så mycket. Inte så lätt att bara sluta tänka och känna det hatet mot sig själv.

Tog upp just detta igår hos min psykolog..att jag ofta tänker..men va fan skärp dig, du har väl inga problem (pratar alltså till mig själv i tankarna) det "lilla" du gått igenom i ditt liv, se på Dave Peltzer (pojken som kallades det böckerna) barnen som misshandlades så jävligt av sin mamma under hela sin uppväxt, levde i TORTYR, ni som inte läst böckerna, jag rekommenderar de starkt...nu svävade mina tankar iväg ser jag :P Joo iaf..att jag jämför min egen barndom mot hans...då sa psykologen...alla upplever vi saker oika, hur vi hanterar saker olika osv. Bara för att Dave växte upp och blev en framgångsrik författare och föreläsare betyder inte att jag skulle klara av det. Det är detta som många inte förstår!

Eller...är det inte bättre att du slutar med medicinerna, kan inte vara bra att äta de, du mår bara sämre av de Förvånad 

Eller..om du bara skaffar dig ett jobb (är sjukskriven) så kommer du må bättre, jag lovar! KräksKommer ju fan knappt ur sängen på morgonen vissa dagar. Är just nu uppe i en sån period men jag MÅSTE för barnen ska till skola/förskola.

Att jag blir irriterad är ett milt uttryck, kan JAG lova            
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 08:20:10 följande:
    Människor är individer och olika. Alla med Borderline beter sig inte på samma sätt.

Jag anklagade min sambo mycket i början för att vara oempatisk och att hon alltid skyller ifrån sig. Så upplevde jag det. Idag upplever jag det som att hon är den mest empatiska människa jag träffat, men är så orolig för sig själv att hon upplevs som oempatisk.

Likadant med att skylla ifrån sig. Hon tar åt sig så mycket att hon upplevs i kommunikationen som att hon skyller ifrån sig. Men i själva verket tar hon åt sig av allt.

Nu säger jag inte att du är så, utan det är så min sambo beter sig. Och alla är vi olika.
    Absolut är vi det, men tyvärr är det många som inte har diagnosen...som inte kan se det så.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-05-02 09:22:46 följande:
    Irritabiliteten är jobbig. Jobbigast på sitt sätt tycker jag, eftersom den finns där mer eller mindre jämt. Jag är glad när jag slipper det nattsvarta, men att aldrig få vila är dränerande. Nåja, nu förstår jag vad min dipp beror på, virus och pms. Känns lite bättre att luta sig mot det...

Jag har också oftast svårt för folk som är väldigt positiva. Känns lika "fel" som att bara se allt svart... Låter som om du har det jobbigt, får du några ljusare stunder, när det lättar?

Oro och grubblerier, ja. Ständigt. För att tala om det du skriver om bilden av oss med borderline. Jag har inte valt det här, det har ingen av oss. Jag tänker inte på annat än att försöka göra allt för att bli frisk, göra saker "rätt". Misslyckas jag så blir jag väldigt sträng med mig själv (inte bra).

Men saken är att jag är den jag är. Jag tänker som jag gör och fungerar som jag gör, än så länge. Alltså inte som andra människor. Det betyder inte att jag är elak, självisk, manipulativ. Vi tänker bara på helt olika sätt. Det är bra om folk i min närhet försöker förstå det och inte utgår från att jag medvetet jävlas när jag är svår.
    Ja just nu är jag ofta irriterad, och det känns som jag inte kan styra över det, frustrerande!

Ja positiva och glada människor i all ära men det finns de som ska tvinga en att tänka positivt om ALLT. Det är så jag spyyyyyyr Kräks 

Nää vi har verkligen inte valt denna diagnos och som jag brukar säga...gå i mina skor en månad, kom sen och prata...     
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2013-05-02 10:39:08 följande:
    Men bilden av borderline stämmer väl ganska bra med vad du säger? Usel självkänsla men sprider anklagelser omkring sig i familjen. Allting dåligt som händer blir någon i omgivningen förr eller senare anklagad för, ofta omedelbart.

Sedan måste det ju inte nödvändigtvis stämma för just dig.

Som jag har förstått finns det två olika slags Borderline...de som vänder allt innåt och som är utåtagerande, jag är definitivt den som är innåt, allt är mitt fel,

Läste om det någonstans, vet dock inte om jag missuppfattat men så upplever jag mig själv iaf.  
  • Anonym (TS)

Vill hälsa Anonym Stefan Välkommen till tråden också!

Om jag glömt någon är ni också välkomna såklart! 

• Anonym (TS)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-02 15:41:56 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Jag är mästare på att nedvärdera mig själv och ta på mig skulden, så nej, du är inte ensam.

Träffade MBT-teamet idag igen, för återkoppling och info om behandlingen, börjar redan nu i maj.
    Det som var lite ovanligt med mig är att jag är en "ren" Borderline, med mest problem inom det affektiva. Jag har alltså inga andra störningar som är diagnostiserbara, jag har drag av narcissism, och är på gränsen att diagnositeras med depressionsstörning.  
    Välkommen till tråden, om jag inte redan hälsat dig det

Skönt att det finns andra som känner igen detta med att vända allt negativt mot sig själv, jag är roten till állt ont känns det ofta. Mitt självhat kan jag inte få bukt på, det är där fokus ligger på i terapin, har kommit underfund med det. Innan jag kan vända det tänket kommer jag inte komma någonvart.

Ahaa så du har inte börjat Mbt ännu? Jag tycker det är givande Funkar bättre än Dbt för mig. Men det är så individuellt, som allt annat.

Jag är även bipolär affektiv, lite paranoia och extrem social fobi. Ja och så Borderline såklart.         
Svar på tråden Borderline