• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym

Har hon fått ett lillasyskon nyligen?

• Anonym (trebarnsmamma)
    Den vita staden skrev 2013-04-07 10:54:07 följande:
    Låter först som växtvärk även enl. mig och ja det gör ont, kan göra jätteont tom.

Växte själv upp med vad de kallade "växtvärk" bara det att det inte gått över ens nu när jag vuxit klart o. är vuxen sedan länge.. Som vuxen nu har jag fått RA konstaterad.

Så snälla ignorera inte sådan smärta, det hjälper inte.

Min pappa, hennes morfar, har RA sedan 20-årsåldern så vi är väldigt medvetna om olika symptom och uppmärksamma på detta. Hon har dock inga tecken på att det skulle vara reumatiskt. Jag hade också växtvärk som liten, men oftast på kvällar/nätter och aldrig så illa att jag inte ville stödja på benen. 

Fick höra av läkaren på barnsjukhuset att barnreumatism inte är besläktat med den man får i vuxen ålder.   
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 11:06:53 följande:
    Har hon fått ett lillasyskon nyligen?

När hon var 3. Han fyller 2 i juni och jag är gravid med tredje barnet nu.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:08:45 följande:

När hon var 3. Han fyller 2 i juni och jag är gravid med tredje barnet nu.
    När började problemen med benen och viljan att få extra mycket uppmärksamhet?
  • Den vita staden
    Anonym skrev 2013-04-07 11:01:04 följande:
    Fast det kommer ju och går på beställning. Hon kan halta och sedan vara helt symptomfri när det passar. Och om hon inte får uppmärksamheten hon är ute efter så blir hon rullstolskrävande.
    Det är nog ganska lätt att se när det är genuint och konsekvent - och när det är uppmärksamhetsfiskeri.
    Men att vilja ha mer uppmärksamhet har också också orsaker som behöver tas itu med! Barnet behöver kanske gå till en psykolog hos BUP som kan fiska fram vad det egentligen är som skaver.
    Vad jag menar är att inte ignorera i längden utan hålla lite koll, kanske med provtagning då o. då.
    Så som det föreslås i #5.

Har en son, nyss fyllda 11 o. som numera kan förmedla att det är skillnad på värk o. värk, då menar han växtvärk o. vanlig ledvärk.. eftersom jag har ont så kollas han extra.
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 10:51:27 följande:

Jag har själv en väldigt låg smärttröskel och undrar ibland om det är så att hon har ärvt detta och faktiskt är väldigt känslig. Hon vill helst inte ha kläder på sig alls hemma för hon tycker det skär in på kroppen och är obekvämt.
    Tror ju du är ngt på spåren här, ni är nog lika.

The Bible is meant to be bread for daily use, not cake for special occations.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 11:01:04 följande:
    Fast det kommer ju och går på beställning. Hon kan halta och sedan vara helt symptomfri när det passar. Och om hon inte får uppmärksamheten hon är ute efter så blir hon rullstolskrävande.
    Det är nog ganska lätt att se när det är genuint och konsekvent - och när det är uppmärksamhetsfiskeri.
    Men att vilja ha mer uppmärksamhet har också också orsaker som behöver tas itu med! Barnet behöver kanske gå till en psykolog hos BUP som kan fiska fram vad det egentligen är som skaver.

Vi har många gånger tänkt kontakta bup av olika anledningar för att hon kan vara så svår att vi inte vetat vad vi ska ta oss till (vredesutbrott m.m) Vi hade en remiss dit när hon bajsvägrade, som vi dock valde att avstå ifrån eftersom det problemet löste sig innan vi hann dit.
  • sagoskog

Någon har säkert redan skrivit det men växtvärk?

Jag hade det ofta som barn och har det fortfarande ibland vid 26 års ålder. Det kommer när mina ben blir kalla och försvinner om jag kan värma upp dem ordentligt (alltså jättevarmt som med vetevärmare eller dusch). Mina barn har också växtvärk. Som jag upplever smärtan så kan den bli lika kraftig som migränhuvudvärk, men i benen, och jag har en väldigt hög smärttröskel.

• Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 11:10:05 följande:
    När började problemen med benen och viljan att få extra mycket uppmärksamhet?

I början av hösten 2012. När vi höll på att planera flytt och hon samtidigt hade problem med tjejgänget på förskolan.
  • Den vita staden
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:08:03 följande:

Min pappa, hennes morfar, har RA sedan 20-årsåldern så vi är väldigt medvetna om olika symptom och uppmärksamma på detta. Hon har dock inga tecken på att det skulle vara reumatiskt. Jag hade också växtvärk som liten, men oftast på kvällar/nätter och aldrig så illa att jag inte ville stödja på benen. 

Fick höra av läkaren på barnsjukhuset att barnreumatism inte är besläktat med den man får i vuxen ålder.   
    Bra, då är ni iaf medvetna Glad

Själv är jag rätt övertygad om att jag haft RA hela tiden.
    The Bible is meant to be bread for daily use, not cake for special occations.
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:15:58 följande:

I början av hösten 2012. När vi höll på att planera flytt och hon samtidigt hade problem med tjejgänget på förskolan.
    Det verkar ju som att hon mår dåligt och inte riktigt vet hur hon ska ropa på hjälp. I längden drabbar det ju bara henne själv när folk ser henne som simulant, gnällig och uppmärksamhetstörstande. Ta kontakt med BUP! De kan vara jättebra och ge er verktygen för att hantera det här på ett bra sätt. Ni har ingenting att förlora på det.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?