• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 16:17:28 följande:
    Äh.. ! Ibland har nöden ingen lag. De måste ju stoppa processen nånstans om det är så att hon luras juh ! Det är inte elakt om syftet är gott. Barnet mår ju knappast bra av att vara hypokondriker heller kan jag tro särskilt om hon inte vet annan väg att få uppmärksamheten på.

Dessutom VÄLDIGT bra att få veta som förälder vad som är vad. Att negga saken helt är däremot inte ok, för det är osynliggörande som är bra skadligt i den åldern.

Nej de kan inte det. ! En 5 åring som inte kan gå skulle då aldrig kunna dölja det ! 

Vi pratar om ont som fan i ben här inte om lite små krämpor  

Äh?? Jag har barn i min närhet som är överrörliga och har besvär. Fy för folk som inte tar barns smärta på allvar. Allt syns inte. Att bara vifta bort det.. Usch.
  • Anonym

Vill inte skrämma, bara uppmärksamma, men har flickan haft ett fästingbett? Jag känner ett barn som gick bort efter sviterna av borrelia från ett fästingbett. Barnets främsta symtom var ont i benen som senare utvecklades till att komma i nacken också. Det fanns också dagar med illamående. Det barnet hade varit på utredning många gånger och proverna visade inget annat än influensa (som inte var influensa).

• Anonym (Vet hur illa det)

Lider själv av problem ben och knän.
    Ingen läkare kan hitta något vettigt svar och har försökt med det mesta.

Det enda som fungerar hjälpligt är Magnesiun, fet mat och minimalt med kolhydrater.
    Då mår jag toppen men när jag någon gång känt att nu är jag frisk och ökar kh til "Normal" nivå gå går det åt helvete dagen efter och jag har då ont tills jag åter igen minskar på kh + 2 - 3 dagar.
    Så numera tror jag aldrig att jag är frisk...

• MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 16:22:42 följande:

Äh?? Jag har barn i min närhet som är överrörliga och har besvär. Fy för folk som inte tar barns smärta på allvar. Allt syns inte. Att bara vifta bort det.. Usch.
    Jag tar VISST barns smärta på absolut högsta allvar ! 

Ts tror sig veta att barnet simulerar. Så mina inlägg är ett tips hur man kan ta reda på om det är fejk som föreligger.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:12:44 följande:

Barn kan dölja smärta. Och jag tycker att det är elakt att luras. Det finns en eller flera orsaker till värken. Fysiska eller psykiska. Inget man ska larva sig med och leka doktor för att luras.
    MinaE menar inte att luras på det sättet utan att man faktiskt tar den på allvar. Genom att ge ett piller som barnet tror på kan man liusta ut om det är placebo eller inte. Det blir barnet hjälpt av i det långa loppet.
    Att göra det EN gång är inte samma sak som att alltid göra det, läs inte med glasögonen antingen/eller.

Det är många år sedan sockerpiller togs bort ur sortimentet (det fanns just för att placeboeffekten är så stark) och barnet blir inte hjälpt av att bli släpad till doktorn det första man gör och där får ett riktigt piller med riktigt läkemedel.

Om smärtan går över med fejktabletten får man fundera på vad barnet behöver, varför och hur man ska ge den det. Om fejkpillret inte hjälper beställer man tid på vårdcentralen.  Man leker inte dioktor, man försöker ta reda på det man kan göra själv som ansvarstagande förälder.
  • Anonym (nelli)

Jag minns att jag hade otroligt ont i benen som barn! Och mamma tog mig till läkaren flera gånger men de hittade aldrig något fel. Det försvann nån gång i tonåren tror jag... har det iaf inte längre!

Minns att jag ibland på kvällarna kunde gråta av smärta. Värst var det när vi var ute och gick en längre sträcka (kan fortfarande höra min egen hulckande röst "jag h..h..haaar ont i bbeeeenen!") men eftersom att läkarna inte hittat något så trodde inte mamma och pappa på mig. Det var bara att fortsätta att gå. Det var riktigt frustrerande... Slutade till sist gnälla eftersom att det inte spelade någon roll, jag var ju tvungen att gå ändå.
    Smärtan kom och gick, om jag inte minns fel, så det var inte alltid jag hade ont. 

Så din dotter kan  tala sanning TS! 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:02:38 följande:
    Förklara då hur man kan ha växtvärk när man slutat växa? 

Växtvärk är en myt. Tro mig, jag vet. 

Jag tror inte på dig. Jag tror heller inte på den som säger: tro mig, jag vet att Gud finns.

Haha!!
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 16:27:56 följande:
    MinaE menar inte att luras på det sättet utan att man faktiskt tar den på allvar. Genom att ge ett piller som barnet tror på kan man liusta ut om det är placebo eller inte. Det blir barnet hjälpt av i det långa loppet.
    Att göra det EN gång är inte samma sak som att alltid göra det, läs inte med glasögonen antingen/eller.

Det är många år sedan sockerpiller togs bort ur sortimentet (det fanns just för att placeboeffekten är så stark) och barnet blir inte hjälpt av att bli släpad till doktorn det första man gör och där får ett riktigt piller med riktigt läkemedel.

Om smärtan går över med fejktabletten får man fundera på vad barnet behöver, varför och hur man ska ge den det. Om fejkpillret inte hjälper beställer man tid på vårdcentralen.  Man leker inte dioktor, man försöker ta reda på det man kan göra själv som ansvarstagande förälder.
    Just :) 

Tackar så mycket ! :D  
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:27:56 följande:

Jag förstod precis vad som menades. Är man en ansvarstagande förälder så går man vidare inom vården, inte leker med sockerpiller.
  • Anonym
    Anonym (nelli) skrev 2013-04-07 16:28:51 följande:
    Jag minns att jag hade otroligt ont i benen som barn! Och mamma tog mig till läkaren flera gånger men de hittade aldrig något fel. Det försvann nån gång i tonåren tror jag... har det iaf inte längre!

Minns att jag ibland på kvällarna kunde gråta av smärta. Värst var det när vi var ute och gick en längre sträcka (kan fortfarande höra min egen hulckande röst "jag h..h..haaar ont i bbeeeenen!") men eftersom att läkarna inte hittat något så trodde inte mamma och pappa på mig. Det var bara att fortsätta att gå. Det var riktigt frustrerande... Slutade till sist gnälla eftersom att det inte spelade någon roll, jag var ju tvungen att gå ändå.
    Smärtan kom och gick, om jag inte minns fel, så det var inte alltid jag hade ont. 

Så din dotter kan  tala sanning TS! 

Usch. Det gör ont att läsa det där. Jag hoppas att jag inte är mor till dig för min dotter var precis sådär. Och vi gick i snigeltakt och masserade och gavs alvedon och åktes vagn.
    Promenaden hem som brukar ta en kvart tog oftast en timme när vagnen var urvuxen.
    Jag lovar att jag hörde och trodde men eftersom jag har två till barn som blev riktigt otåliga så var det inte lätt att hitta något som funkade för alla. Det gick inte praktiskt taget.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?