• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-05-13 10:58:26 följande:
    Besvärligt det tar sån tid. Tips är att föra dagbok så har läkarna någon info att gå på när ni väl får träffa dem eftersom ni ser ett mönster. Men det kan ta otroligt lång tid att bli utredd. Facebook har många bra diskussionsgrupper för föräldrar, kanske finns det en för barnreumatism.

Tack för tipset!

Hon försämrades rejält i helgen och vi hamnade på barnakuten igen. Idag ringde jag runt och fick tag på en läkare på barnsjukhuset. Jag beskrev symptomen och hon får komma in på onsdag.
    Vi hade först inte blivit prioriterade utan skulle eventuellt fått vänta i 3 månader.. När de fick höra om försämringen så ändrade de sig tack och lov!
  • Anonym (08)

Hej!
    Gammal tråd... Men nyfiken på hur det gick och vad berodde värken på? Min son har liknande värk ibland.

• Flygfotogen

Respektera henne där hon är istället för att ifrågasätta och fundera på om hon simulerar. Ingen kan bestämma hur ont någon annan har eller inte har. Vi måste möta dem där de är och ta dem på allvar för vad de säger och signalerar. Sök andra läkare om ni inte får hjälp.

• Den vita staden
    Flygfotogen skrev 2013-11-30 20:55:13 följande:
    Respektera henne där hon är istället för att ifrågasätta och fundera på om hon simulerar. Ingen kan bestämma hur ont någon annan har eller inte har. Vi måste möta dem där de är och ta dem på allvar för vad de säger och signalerar. Sök andra läkare om ni inte får hjälp.
    När man har ADHD är det som man har ett annat operativsystem
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (08) skrev 2013-11-29 12:24:53 följande:
    Hej!
    Gammal tråd... Men nyfiken på hur det gick och vad berodde värken på? Min son har liknande värk ibland.
    Vi har varit på några besök hos barnreumatologen. De har inte kunnat konstatera något reumatiskt. Hon har varit bättre hela sommaren men klagar fortfarande på värk emellanåt. Dock inget som hindrar hennes framfart nu. Så vi vet fortfarande ingenting - det kan vara växtvärk eller begynnande reumatisk sjukdom eller annat. 
  • FireLady
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2014-01-04 10:08:02 följande:
    Vi har varit på några besök hos barnreumatologen. De har inte kunnat konstatera något reumatiskt. Hon har varit bättre hela sommaren men klagar fortfarande på värk emellanåt. Dock inget som hindrar hennes framfart nu. Så vi vet fortfarande ingenting - det kan vara växtvärk eller begynnande reumatisk sjukdom eller annat. 

Det finns reumatism vilket inte går att spåra i blodprov. Lita på henne och ta hennes värk på allvar. Har ni tur så växer det bort eller orsak hittar har HON otur så blir hon misstrodd stora delar av sitt liv där hon lever med smärta och alla bara tycker att hon fånar sig. Vilket helvete för stackarn!
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Flygfotogen skrev 2013-11-30 20:55:13 följande:
    Det har vi konstaterat för länge sedan om du läser lite i tråden. 

Jag förstår att det låter hemskt att man skulle ifrågasätta en sån sak. Men samtidigt är det inte så lätt när man har fantasifulla ungar som gärna hittar på allt möjligt. Det hör väl till åldern det där med att utforska gränserna mellan sanning och fantasi och vi jobbar ständigt med detta. Ibland hittar hon på magont för att slippa göra nåt hon inte vill t.ex. (Och detta vet jag därför att hon själv erkänt att hon hittade på efter en stund)
  • Anonym (trebarnsmamma)
    FireLady skrev 2014-01-04 10:13:34 följande:

Det finns reumatism vilket inte går att spåra i blodprov. Lita på henne och ta hennes värk på allvar. Har ni tur så växer det bort eller orsak hittar har HON otur så blir hon misstrodd stora delar av sitt liv där hon lever med smärta och alla bara tycker att hon fånar sig. Vilket helvete för stackarn!
    Jag förstår att man inte orkar läsa en hel lång tråd men simuleringen är alltså ingen grej längre! Det är ingen som tycker att hon "fånar sig". Jag bad om ursäkt för att jag inte trodde på henne etc etc etc. 

Jag vet massor om reumatism eftersom att vi har det i familjen. Vi har koll på hennes mående, men tack för omtanken. 
  • FireLady
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2014-01-04 10:27:04 följande:
    Jag förstår att man inte orkar läsa en hel lång tråd men simuleringen är alltså ingen grej längre! Det är ingen som tycker att hon "fånar sig". Jag bad om ursäkt för att jag inte trodde på henne etc etc etc. 

Jag vet massor om reumatism eftersom att vi har det i familjen. Vi har koll på hennes mående, men tack för omtanken. 

Skönt att du tror på henne, har läst om folk med 20-30 år av helvete och misstro för deras värk och det känns hemskt!

Lycka till och hoppas bot hittas eller att hon växer ifrån snart.
  • TvåMs

Låter som om du har en HSP (high sensitive person) i din 5-åring. Läs in dig lite på det.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?