• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 16:35:34 följande:

Jag förstod precis vad som menades. Är man en ansvarstagande förälder så går man vidare inom vården, inte leker med sockerpiller.
    Vi tycker olika.
    Jag tycker inte att man är ansvarstagande om man rusar till vården för det minsta lilla utan att ens försöka själv.
  • Primmeling

Jag hade jätteont i mina ben fram till ca 16 årsålder. Haltade även till och från. Lovar att jag inte inbillade mig. Blev röntgad nån gång men inte mer än så. Antar det var helt ofarligt eftersom benen inte längre gör ont och jag lever gott så här i 40årsåldern

• chilinöt
    Anonym skrev 2013-04-07 15:55:00 följande:

Bara det att det här med växtvärk är en myt!
    Okej, jag minns mycket väl att jag hade otrolig växtvärk när jag var barn. Men det kanske var ren inbillning då? Hade i perioder så ont i mina ben att jag varken kunde sova, eller röra mig.. Enligt läkaren så var det i alla fall växtvärk, men han kanske hittade på det? Glad
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 16:31:36 följande:
    Just :) 

Tackar så mycket ! :D  
    Varsågod.
    Men det hjälpte visst inte så mycket för du åkte på den obligatoriska sandspaden i skallen i alla fall.
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 16:38:26 följande:
    Varsågod.
    Men det hjälpte visst inte så mycket för du åkte på den obligatoriska sandspaden i skallen i alla fall.
    Ja :) Hahaha :D 

Men det var snällt av dig !  
  • Plupp73

OK, först hade jag sett till att få en röntgen av benen för att helt säkert utesluta Ewings sarkom resp osteosarkom som ju trots allt förekommer hos barn. Det låter helt otroligt att en 5-åring skulle fantisera ihop en smärta i benen, och om hon inte ljuger annars i andra sammanhang skulle jag utgått ifrån att barnet talade sanning. I andra hand skulle jag utesluta Juvenil artrit och leukemi, eftersom båda dessa sjukdomar drabbar barn och deras leder ganska typiskt. Det innebär inte alltid ledsvullnad....

I sista hand, när allt annat uteslutits, hade jag börjat fundera över psykogena orsaker. 

Men detta är pga att jag inte kan se framför mig att mina tre döttrar skulle ljuga om att de hade ont och tom halta hela dagar. 

• Anonym
    Plupp73 skrev 2013-04-07 16:54:18 följande:
    OK, först hade jag sett till att få en röntgen av benen för att helt säkert utesluta Ewings sarkom resp osteosarkom som ju trots allt förekommer hos barn. Det låter helt otroligt att en 5-åring skulle fantisera ihop en smärta i benen, och om hon inte ljuger annars i andra sammanhang skulle jag utgått ifrån att barnet talade sanning. I andra hand skulle jag utesluta Juvenil artrit och leukemi, eftersom båda dessa sjukdomar drabbar barn och deras leder ganska typiskt. Det innebär inte alltid ledsvullnad....

I sista hand, när allt annat uteslutits, hade jag börjat fundera över psykogena orsaker. 

Men detta är pga att jag inte kan se framför mig att mina tre döttrar skulle ljuga om att de hade ont och tom halta hela dagar. 

• Smecker
    Plupp73 skrev 2013-04-07 16:54:18 följande:

Glöm inte EDS.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Vinterankan

Jag har absolut ingen aning om vad du ska göra med ditt barn, men jag kan berätta om mig själv som också var lite av en simulant när jag var liten (dock inte lika mycket som du beskriver). Jag hade verkligen ont men inte så ont så att jag behövde halta så mycket som jag gjorde (men jag har också extremt hög smärttröskel). Det var lite det att om jag inte haltade så fattade inte folk att jag hade ont och det var viktigt att folk fattade att jag faktiskt hade ont. Att det var viktigt att folk fattade var väl lite av en uppmärksamhetsgrej och att jag ville bli tagen på allvar. Jag vet fortfarande inte vad det är för fel, är snart 35 nu. Har fått en mängd olika diagnoser genom åren, kommer inte ens ihåg vad. Inga av diagnoserna jag fått är "sjukdomar" utan mer formen av fel på ledbandet, fel på korsbandet, fel på brosket, inflammationer i diverse muskler. Har röntgat händerna för att se om det var reumatism vilket det inte var. Försöker tänka på vad som skulle fått mig att inte överdriva och kan inte riktigt komma på. Möjligen om mina föräldrar hade frågat hur det kändes även när jag inte haltade och det i kombination med att inte göra en stor grej av det (fast mina föräldrar gjorde ingen stor grej av det oavsett hur mycket jag haltade).

• MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 16:35:34 följande:

Jag förstod precis vad som menades. Är man en ansvarstagande förälder så går man vidare inom vården, inte leker med sockerpiller.
    Javisst gör man det. MEN man kan prova en Placebo kur så man vet, det är ingen skada skedd alls.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?