• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym
    Indianica skrev 2013-04-07 17:48:21 följande:
    Jag har en tioåring som håller på lite likadant. Mitt råd är att inte dramatisera så mycket än. Min dotter får småhalta fram ute, vi anpassar tempot efter henne, hon kan ju mycket väl ha värk i benen/benet och jag brukar säga att det är inte farligt att ha ont, det är troligen växtvärk. Men det kan också vara så att man har vissa svaga punkter i kroppen där virus lätt sätter sig, på mig är halsen ett sådant ställe. Jag får jätteofta ont där när jag blir lite infekterad i kroppen. I värsta fall får man ta en värktablett. Sedan är det okej att klaga också, när man har ont och särskilt när man är barn. Då får man ju "peppa" och säga tröstande ord som förälder.

Det ena behöver inte utesluta det andra. ibland kan barn få "ont i benen" av att absolut inte vilja gå nånstans, men naturligtvis kan de däremellan ha ont "på riktigt".

Stackars barn.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 17:53:36 följande:
    Absolut!
    Jag växte upp m värk i benen som ingen tog på allvar. Barn ljuger sällan ändå. 

Jag är lite trött på det där med att barn sällan ljuger.. Var får folk det ifrån? Vissa barn hittar på saker hela tiden!
  • Anonym
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 18:06:09 följande:

Jag är lite trött på det där med att barn sällan ljuger.. Var får folk det ifrån? Vissa barn hittar på saker hela tiden!
    Verkligen. Det är inga som ljuger så mycket som barn i den åldern. Och det är helt normalt.

TS - jag håller med inlägg 115. Börja med att reda ut om det är fejk. Hon mår ju dåligt i övrigt också, så oavsett vilket borde ni verkligen ta kontakt med bup. Bup är en resurs, inte något att undvika. Ta steget för din dotters skull, även om du inte känner för det själv.
  • molly50

Barn kan ha livlig fantasi. Speciellt barn i den åldern. Men det tycker inte jag är riktigt samma sak som att ljuga.
    Säger ett barn att det har ont någonstans så tycker jag att man ska ta det på allvar. Oavsett vad det handlar om. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym

Det beror snarare på vad man lägger för värdering i begreppen lögn vs sanning.
    Ett barn som är rädd för spöket under sängen ljuger inte. För barnet är spöket verkligt. Det finns och det är barnets sanning.
    För dig är det en lögn för du kan inte se eller ta på spöket, du vet att det inte finns "på riktigt" därför säger du att det är en lögn.

Det finns inte bara en sanning utan många och alla kan vara lika riktiga. Jag tycker att mycket av det vuxna kallar för barns lögner är av karaktären spöket under sängen. Eftersom det inte går att mäta så är det lögn, vi tar ifrån dem deras upplevelse.

Ljuger den vuxna som säger att den har ont i härtat när det i själva verket består av ångest?
    Nej, för personen är det riktigt och sant.

Sen kan barn hitta på och ljuga också men oftast för att skydda sig från straff men oftare tycker jag att man bortför barns sanningar som lögn bara för att man vet bäst.
  • Anonym
    molly50 skrev 2013-04-07 18:13:47 följande:

Barn kan ha livlig fantasi. Speciellt barn i den åldern. Men det tycker inte jag är riktigt samma sak som att ljuga.
    Säger ett barn att det har ont någonstans så tycker jag att man ska ta det på allvar. Oavsett vad det handlar om. 
  • Anonym
    molly50 skrev 2013-04-07 18:13:47 följande:

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 18:15:30 följande:

Ett barn som är rädd för spöket under sängen ljuger inte. För barnet är spöket verkligt. Det finns och det är barnets sanning.

För dig är det en lögn för du kan inte se eller ta på spöket, du vet att det inte finns "på riktigt" därför säger du att det är en lögn.

Det finns inte bara en sanning utan många och alla kan vara lika riktiga. Jag tycker att mycket av det vuxna kallar för barns lögner är av karaktären spöket under sängen. Eftersom det inte går att mäta så är det lögn, vi tar ifrån dem deras upplevelse.

Ljuger den vuxna som säger att den har ont i härtat när det i själva verket består av ångest?

Sen kan barn hitta på och ljuga också men oftast för att skydda sig från straff men oftare tycker jag att man bortför barns sanningar som lögn bara för att man vet bäst.

• Anonym

Hmm, en tanke... Du verkar ha ett känsligt barn med ett känsligt nervsystem. Kan mycket väl vara att hon upplever någon sorts smärta som kanske inte går att förklara. Pga en allmän känslighet.

• Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 18:15:30 följande:

Eller så kan man hitta på av ren lust! Till exempel att mamma kräks när hon egentligen är frisk. Där finns det inte olika sätt att se på saken - det är helt enkelt inte sant.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?