• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym

Det låter som en väns barn. Hon fick konstaterat barnreumatism efter åtskilliga blodprov och utredningar.

• Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 17:08:01 följande:
    Javisst gör man det. MEN man kan prova en Placebo kur så man vet, det är ingen skada skedd alls.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Plupp73 skrev 2013-04-07 16:54:18 följande:
    OK, först hade jag sett till att få en röntgen av benen för att helt säkert utesluta Ewings sarkom resp osteosarkom som ju trots allt förekommer hos barn. Det låter helt otroligt att en 5-åring skulle fantisera ihop en smärta i benen, och om hon inte ljuger annars i andra sammanhang skulle jag utgått ifrån att barnet talade sanning. I andra hand skulle jag utesluta Juvenil artrit och leukemi, eftersom båda dessa sjukdomar drabbar barn och deras leder ganska typiskt. Det innebär inte alltid ledsvullnad....

I sista hand, när allt annat uteslutits, hade jag börjat fundera över psykogena orsaker. 

Men detta är pga att jag inte kan se framför mig att mina tre döttrar skulle ljuga om att de hade ont och tom halta hela dagar. 

Om det var så att hon alltid talade sanning hade vi kanske heller inte kommit på tanken att hon skulle simulera. Men hon hittar på massor av olika saker. Förskolan har ringt hem och undrat varför jag lämnat barnen där när jag själv är hemma och kräks.. Fast jag i själva verket är på jobbet. Och massor av andra historier. 

Nu kom hon dock hem från djurparken fortfarande haltandes.. hade haft ont i benen hela tiden tydligen. Och fått åka vagn runt. Vi ska absolut gå till vårdcentralen i morgon - igen!

• Anonym (trebarnsmamma)

Nu har jag inte läst alla 50 inlägg.. men om det vore så att jag "viftade bort" hennes smärta så hade jag väl knappast oroat mig och försökt ta reda på vad det handlar om?? Oavsett om det är psykiskt eller fysiskt så är det oroande hursomhelst.

• Anonym (Min fejkis)
    Plupp73 skrev 2013-04-07 16:54:18 följande:
    OK, först hade jag sett till att få en röntgen av benen för att helt säkert utesluta Ewings sarkom resp osteosarkom som ju trots allt förekommer hos barn. Det låter helt otroligt att en 5-åring skulle fantisera ihop en smärta i benen, och om hon inte ljuger annars i andra sammanhang skulle jag utgått ifrån att barnet talade sanning. I andra hand skulle jag utesluta Juvenil artrit och leukemi, eftersom båda dessa sjukdomar drabbar barn och deras leder ganska typiskt. Det innebär inte alltid ledsvullnad....

I sista hand, när allt annat uteslutits, hade jag börjat fundera över psykogena orsaker. 

Men detta är pga att jag inte kan se framför mig att mina tre döttrar skulle ljuga om att de hade ont och tom halta hela dagar. 
    De röntgar verkligen INTE gärna en 5åring. Så det kan vara svårt att få en. Och såna stora pådrag kan man gå vidare med då man vet om det är fejk.

Jag skulle då aldrig utsätta min ev fejkande unge för röntgen strålar och vårdapparaten som så INNAN jag visste om det var fejk.

Min skolkande unge började lura mig en period då han var ca 7  Hade ont på diffusa ställen typ bröstkorg osv.. 
    Han hade även extremt ont i benen ! Knän runt i kring under fötter osv osv.. Så han kunde INTE gå..

Jag körde en placebo kur på honom och han blev kärn frisk :)  Det gjorde jag INNAN jag bokade läkar tider mm. Och det behövdes ju aldrig! Efter kuren så fick han ett par tre ggr ett par "piller" då smärtan återkom, och det gick över på bara 1 min. 
    Var det så att han hade behövt en läkare så hade det knappast vart nån skada skedd en ve senare!

Han har inte en enda sjukdom och har aldrig haft och är idag 18 år. Jag vet faktiskt många små barn som håller på med sånt här. En del jag sett tror jag gjort det för att mamma och pappa har blivit toköverbeskyddande : ojojoj blåsa plåstra osv, stackars älskling mm då barnen har en min repa som inte ens är synbar. På ett överdrivet sätt. Barnet lär sig då att det = Massa kärlek och uppmärksamhet.
  • MinaE
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 17:18:09 följande:
    Nu har jag inte läst alla 50 inlägg.. men om det vore så att jag "viftade bort" hennes smärta så hade jag väl knappast oroat mig och försökt ta reda på vad det handlar om?? Oavsett om det är psykiskt eller fysiskt så är det oroande hursomhelst.
    Jag tycker du ska prova en socker piller kur jag :D !!

Ge henne en "stark värk tablett " Redan nu och kolla if det går över ! Och skriv hur det gick är du jätte snäll ! 
  • molly50
    MinaE skrev 2013-04-07 16:12:58 följande:
    Min bror hade då det hela sin uppväxt, han växte rekordfort och är lång.

Växtvärk är ju att brosk och benhinnor sov.. Inte hinner med att utvecklas. Som slatter knän som sonen har. Då man växer fort så är brosket "ostadigt" och liksom inte färdigt. 

Så var det för min man med,och han är idag över 1,90 lång. Han hade sådana smärtor att han grät sig till sömns på kvällarna iblkand,har han berättat. Och nu börjar vår son också att klaga på smärtor,ofta vid läggdags på kvällarna.
    Vilket ju är vanligt med växtvärk. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym
    Anonym (Min fejkis) skrev 2013-04-07 17:19:57 följande:
    De röntgar verkligen INTE gärna en 5åring. Så det kan vara svårt att få en. Och såna stora pådrag kan man gå vidare med då man vet om det är fejk.

Jag skulle då aldrig utsätta min ev fejkande unge för röntgen strålar och vårdapparaten som så INNAN jag visste om det var fejk.

Min skolkande unge började lura mig en period då han var ca 7  Hade ont på diffusa ställen typ bröstkorg osv.. 
    Han hade även extremt ont i benen ! Knän runt i kring under fötter osv osv.. Så han kunde INTE gå..

Jag körde en placebo kur på honom och han blev kärn frisk :)  Det gjorde jag INNAN jag bokade läkar tider mm. Och det behövdes ju aldrig! Efter kuren så fick han ett par tre ggr ett par "piller" då smärtan återkom, och det gick över på bara 1 min. 
    Var det så att han hade behövt en läkare så hade det knappast vart nån skada skedd en ve senare!

Han har inte en enda sjukdom och har aldrig haft och är idag 18 år. Jag vet faktiskt många små barn som håller på med sånt här. En del jag sett tror jag gjort det för att mamma och pappa har blivit toköverbeskyddande : ojojoj blåsa plåstra osv, stackars älskling mm då barnen har en min repa som inte ens är synbar. På ett överdrivet sätt. Barnet lär sig då att det = Massa kärlek och uppmärksamhet.
    Det bästa botemedlet mot en massa småkrämopr vi fick som barn var "mammas bulmedicin".
    Tre pussar och tre blåsar sen var det onda över.
  • Indianica

Jag har en tioåring som håller på lite likadant. Mitt råd är att inte dramatisera så mycket än. Min dotter får småhalta fram ute, vi anpassar tempot efter henne, hon kan ju mycket väl ha värk i benen/benet och jag brukar säga att det är inte farligt att ha ont, det är troligen växtvärk. Men det kan också vara så att man har vissa svaga punkter i kroppen där virus lätt sätter sig, på mig är halsen ett sådant ställe. Jag får jätteofta ont där när jag blir lite infekterad i kroppen. I värsta fall får man ta en värktablett. Sedan är det okej att klaga också, när man har ont och särskilt när man är barn. Då får man ju "peppa" och säga tröstande ord som förälder.

Det ena behöver inte utesluta det andra. ibland kan barn få "ont i benen" av att absolut inte vilja gå nånstans, men naturligtvis kan de däremellan ha ont "på riktigt".

• TanganyikaIka
    Smecker skrev 2013-04-07 16:59:07 följande:
    Glöm inte EDS.
    Absolut!
    Jag växte upp m värk i benen som ingen tog på allvar. Barn ljuger sällan ändå. 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?