Inlägg från: mucklas |Visa alla inlägg
  • mucklas

    Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?

    dirpower skrev 2013-06-04 22:46:33 följande:
    Tror du på allvar att journalerna går att googla?

    Sådana mirakler sker varje dag och de medicinska tidskrifterna hade inte haft något annat att skriva om ifall de var tvungna att publicera vardagshändelser.

    Din attityd till miraklet är att det omöjligt kan ha skett och därför gör du dig inte ens besväret. Google räknas inte eftersom att journalerna inte är offentliga. Om du bara läser om alla mirakler som inte kan bevisas så styrker du dina egna åsikter utan att ärligt pröva dem. Det är ungefär som klassikern, det finns inga svampar i skogen. Går man inte in och letar så kan man ha hur många argument som helst till varför det inte skulle kunna finnas svampar där.

    Hade jag misstrott mannen i artikeln men ändå velat reda ut miraklet så hade jag kontaktat honom och bett om att få följa med till sjukhuset och titta i de papper som läkare har tystnadsplikt om. En man som vill visa vad Jesus gjort i hans liv har nog inget emot en ordentlig granskning.
    Dessa mirakler, som du kallar dem, som sker varje dag, ligger inom ramen för vad läkare och forskare väntar sig att se. Människor har en fantastisk förmåga att återhämta sig ibland.

    Och snälla, visa den respekten att du inte uttrycker mina åsikter åt mig, jag är fullt kapabel att tala om vad min attityd är själv. Om ett mirakel faktiskt skett kommer världen att få veta det, även jag, och trots att jag inte kommer att i första hand ta det som tecken på en högre makt kommer jag att acceptera det om den medicinska världen gör det.

    Den stora skillnaden här är väl att jag vet hur otroligt lite kunskap vi hade om människokroppen (och världen i övrigt) för bara hundra år sedan jämfört med idag. Och kunskapen vi har ökar hela tiden, snabbare och snabbare. Det som är svårt att förklara idag kommer att vara lättare att förstå i morgon.

    Jag eftersöker faktiskt information i ämnet, bara inte på samma sätt som du. Med flera läkare i vänkretsen och släkten (varav en onkolog) är detta diskussioner jag deltagit i förut. Vad jag får höra är alltid samma sak; svårt sjuka patienter återhämtar sig ibland till synes mot alla odds. Att det skulle vara mirakler det handlar om är den sista slutsatsen vi ska dra, efter att alla andra förklaringar visat sig vara falska. Och då bara om vi är tillräckligt säkra på att det inte finns mer relevant kunskap att hämta på området.

    Ge mig en bruten lårbenshals på en gammal kvinna som läkt under en bön. Ge mig en genetisk sjukdom hos en nyfödd med dagar att leva efter födseln som läkt ut och lämnat barnet friskt. Ge mig en vuxen som tillfrisknat från en CP-skada han haft sen födseln. Minst två oberonde läkarutlåtanden före och efter för att minska risken för misstag i diagnosen. Inte en ovanligt snabb remission av cancer, det händer (som du skrev) varje dag.
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-04 23:20:40 följande:
    Vem ska hämta dokumenten? Den som inte gör sig besväret för att det inte finns några dokument eller den som redan tror och inte behöver några dokument?
    Den som tror och vill övertyga andra. Det verkar för mig självklart. Och den som själv varit föremål för ett medicinskt mirakel har ju rimligtvis intresse av att övertyga med de bästa bevis som finns. Varför har mannen i artikeln inte en läkare vid sin sida?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-05 00:29:07 följande:
    Jag är övertygad om att den som behöver bevis om mirakler måste skaffa dem själv av den enkla anledningen att bevisen ändå inte duger om de kommer från mig.

    Mannen i artikeln beskriver sitt mirakel som fick honom att tro. Han berättar om sitt glada budskap till dem som tar emot det. Hade han vetat att du skulle komma till tro så hade han säkert sparat pengar under en längre tid för att kunna betala läkaren att följa med honom men då hade du ju avvisat bevisen eftersom att läkaren är betald. Det går inte att bevisa för dig utan du måste finna sanningen själv för detta är inte vetenskap utan en andlig strid om din själ. Du står under influens av tankar som inte är från Gud och då kan du vrida vilken sanning som helst till att vara felaktig och inget bevis jag ger kommer att skapa tro i dig om du vägrar att tro.

    BTW, behöver en person med CP verkligen flera läkares utlåtande? Det låter som att du gör allt för att slippa sanningen. Om det inte står en grön liten tomte på gården och ropar hej till mig varje morgon samtidigt som tre av mina grannar ser på så tänker inte heller jag tro på att din väg kan leda dig till sanningen för du har i förväg bestämt hur sanningen ska visa sig för dig.
    Om du faktiskt hade bevis, som jag definierar dem, då skulle jag bli övertygad. Många skeptiker (om inte alla) skulle tänka likadant. Ändå presenteras aldrig några bevis för oss. Varför? För att ni är övertygade om att vi ljuger när vi säger att vi tror på riktiga bevis? Eller för att det inte finns några?

    Jag kan omöjligt tro att mannen inte kunde hitta en kunnig läkare som när han fick se bevisen på ett mirakulöst tillfrisknande gladeligen ställde upp med sin expertis, om så bara i en artikel. Jag känner ingen läkare som skulle vägra, eller kräva betalt för detta.

    Vems tankar står jag under influens från? Och hur vet du det?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-05 00:49:43 följande:
    Du fick nyss en hint om att mirakler existerar men du valde hellre att avfärda än att kolla upp ordentligt. Du ger dig själv ingen chans att tro så för vems skulle vill jag då kämpa? Ska bevisbördan ligga hos mig som redan berättat och visat vad jag vet? Bryr du dig inte om ditt eget liv och din egen framtid, vill jag fråga, men det svaret har du redan gett.

    Det går inte att kräva av något att ta med sig läkare genom att fråga mig. Fråga mannen varför han avstår. Han kanske inte förstår varför du så gärna vill misstro honom när han berättar den sanning han själv upplevt. Jag skaffar inte bevis på allt jag berättar för andra men ändå kan folk tro mig. Det är normalt.

     Dina tankar står under influens av precis det du tänker på när du frågar. Din tro finns redan där eftersom att du tänker så. Om annat så har jag i alla fall prövat vad som redan finns i dig.
    Nej, det jag fick var något som enligt din åsikt är en hint om att mirakler förekommer, men som för mig såg exakt likadant ut som andra fall som senare ratats av katolska kyrkan (som tar mirakler på allvar för det mesta).

    Och ja, bevisbördan ligger hos den som kommer med ett påstående, inte hos den som är skeptisk.

    Gång på gång får du höra att vi ateister ser på världen med öppna sinnen, beredda att acceptera bevis även för saker vi innan fann otroliga. Gång på gång uttrycker du i alla fall att vi är fast i våra tankegångar, bara för att vi inte accepterar det som får dig att tro. Vem är det som är trångsynt här, egentligen?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-06 10:07:57 följande:
    Om det inte ens finns spår av sanningar i journalisternas artiklar så gissar jag nog rätt om du inte läser tidningar för annat än nöjet.

    Med samma resonemang så är bilbränderna i Åkersberga nog också bara påhitt. Många har pratat om dem men ingen har bevisat dem. Vad som händer behöver ju alltid bevisas enligt dig.
    Om artiken du länkade till, eller de artiklar jag hittade när jag sökte på mannen, hade innehållit någonting som fick mig att tro på dess äkthet, annat än att mannen i fråga trodde det han sa var sant, hade det varit en annan sak. I motsats till tidningsartiklar om bilbränder så fanns där inte heller några bilder som visade skeendet.

    Att publicera en artikel i en dags- eller kvällstidning innebär också att författaren automatiskt utsätts för kritik vad beträffar äktheten i det man säger. Väldigt mycket mer än om man skriver i t ex Inblick, Centrumkyrkans hemsida, eller Trons Värld. För en person som är van att tänka kritiskt är forumet ett påstående förmedlas i en väldigt viktig del när dess sanningshalt bedöms. Det är väldigt talande att mannen inte fått något utrymme för sitt påstådda mirakel i någon annan tidning eller tidsskrift än religiösa.

    Om du just nu inte kan komma med något även en icke-troende kan acceptera som ett mirakel, återkom när/om du kan det. Din tro behöver väl inte påverkas av att det inte går just nu, du har ju visat gång på gång att du kan välja att inte ta in det som hotar din världsbild.
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-06 11:31:19 följande:
    Det är naturligt att religiösa tidningar kan sälja tidningar när det handlar om mirakler.

    Hade Aftonbladet exempelvis börjat predika evangelium så är jag övertygad om att folk hade slutat köpa den. Pengar är vad som driver tidningarna och inte seriös journalistik och vetenskap. Det senaste om de icke religiösa tidningarna var väl att expressen ville betala ungdomar att bränna bilar. Kan de komma undan kritiken och ändå få pengarna så kommer de att skriva sådana artiklar också.
     
    Komma undan kritiken? Ingen som vill publicera någonting kommer någonsin undan kritik. Men här gäller ju don efter person. Har du ett lite halvdåligt korsord som du vill sätta i en tidning är det kanske inte SvD eller Legatus Mensae du ska vända dig till, utan hellre då Kamratposten. Har du en artikel om Kate Moss eventuella ansiktslyftning vänder du dig till Se och Hör, inte Forskning och Framsteg. Artiklar med suspekt innehåll har sin plats, kan komma att publiceras, men du måste välja den målgrupp som har minst kritik inom ditt område och som är mest villig att köpa det du skriver. Och du riskerar alltid att någon pekar finger och säger 'titta, han ljuger!'.

    Aftonbladet kunde låta bli att predika evangeliet, och i stället bara sälja tidningar med mirakler som rubrik. Fanns det medicinska fakta och utlåtande från läkare som stödde historien så skulle det definitivt vara sensationellt nog att komma med. Varför har det inte det?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-06 15:47:31 följande:



    Det är inte sensationellt eftersom att det är vardagshändelser. Kanske sensationellt för dig men för mig är det inget märkvärdigt. Ungefär som att vakna på morgonen.

    BTW har jag en vän som varit en kortis i himelen. Den resan liknade resan Ian McCormacks resa. Min vän dog i en drunkningsolycka vid 4,5års ålder och togs upp ur vattnet efter gå 10 minuter. Eftersom att hennes resa är så lik andras resor så har de bestämt varit på samma platser. Hur kan liknande historier berättas från barn världen över?

    Bevis? Nej,men min tro blev ändå styrkt för mig.
    Ingen av dessa historier är mirakler, kan inte påvisas som mirakler, kan inte övertyga någon som inte vill bli övertygad och redan har släppt på sin skepsis. Att det styrker din tro är självklart, du letar efter händelser med den infallsvinkeln. Det är ett väldigt vanligt sätt för religiösa att se på tillvaron; allt gott som händer är ett bevis för att gud finns och vill oss gott, medan allt ont som händer är människans fria vilja eller sviter av syndafallet.

    Var en här diskussionen kan leda vet jag inte. Vill du övertyga mig måste du ha bevis och jag kan inte övertyga dig eftersom du ser sånt som enigt dig är bevis överallt. Jag finner det orehört frustrerande med människor som har bestämt sig, som har fattat beslut om hur de ska se världen, och sen inte tar in något som hotar den, trots att de presenteras massor med alternativa idéer och fakta som inte går ihop med det de tror. Ändå har du undvikit den extremt arroganta och nedlåtande ton som många andra religiösa debattörer på FL anammar - tack för det :)
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-06 17:54:16 följande:
    /.../

    Jag är glad att du inte upplever mig arrogant och så vidare. Jag har redan gjort några misstag med Rikard men jag vill lära mig av detta så säg till om det är något. Tankar man inte mår bra av går att byta ut för den som är vaksam.
    Anser du att gud kan göra något som är ont?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-11 08:25:35 följande:
    Guds motsats äger den definitionen. Genom att läsa om Jesus kan du lära dig Guds karaktär.
    Jag antar att du menar djävulen, eller antikrist. Hur mycket makt ligger hos den?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    dirpower skrev 2013-06-12 00:01:31 följande:
    Precis all makt vi låter den ta. Alla tankar som är negativa och tunga att bära ger djävulen inflytande i ditt liv och dens största mål är att få dig att låta livet passera utan att du använder tiden med omsorg.

    Djävulen använder ofta känslor så som rädsla för att få dig att driva runt i ett meningslöst liv. Låter du exempelvis rädsla vara något som styr ditt liv så kommer du att hoppa över fantastiska möjligheter på grund av din rädsla för att misslyckas. Du missar även möjligheter för att du är rädd för vad andra ska tycka.

    Om du låter ditt sinne fyllas av tankar som är positiva och fria från oro så stänger du ute ondskans influenser som hindrar ditt liv från att blomstra av framgång och inspiration för många.
    Så djävulen har makt över oss om vi tillåter det? Hur går det ihop med att gud är allsmäktig, är det med undantag av djävulen? Och menar du då att allt ont som händer i världen är människors fel, via djävulen, att vi har låtit den få makt och därför händer dåliga saker? Gäller det bara onda tankar och känslor? Det finns ju ingen skillnad på vem som blir drabbad av ondska (och bibeln uttrycker ju också att det regnar både på rätt- och orättfärdiga) så passar djävulen på att ställa till med en massa ont när den har chansen, eller hur funkar det?

    Har vi förtjänat det onda som sker?
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • mucklas
    Lampstället skrev 2013-07-12 14:26:26 följande:
    Inte av dem som vill ha det liv Skaparen JHVH Gud erbjuder.
    Ehh, jo. Min varmt troende kristna vän tycker dina inlägg är pinsamma och oseriösa.
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    Lampstället skrev 2013-07-12 15:21:09 följande:
    Är det för att Paradiset inte intresserar utan det är bättre att följa denna världen to the bitter end.
    Nej, det är för att även kristna kan tänka själva och uttrycka egna åsikter. Min vän säger att bibeln är en snårskog, oförståelig för många. Bibelcitat hjälper oftast ingen att förstå. Där ser h*n det som sin uppgift att vara förmedlare av budskapet när hon får en fråga.

    Du bara klipper och klistrar. Ingen blir klokare av det.
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    Lampstället skrev 2013-07-12 15:32:01 följande:
    Så när du ser var världen är på väg så blundar du för detta:

    Upp 11:18   


    ”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5


    * Ordagrant ständigt


     


    2 Petrus 3:7
    ”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”


     


    Upp 21:3-5
    ” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”


     


    VSV
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    Lampstället skrev 2013-07-12 15:49:04 följande:
    Tiden utvisar.
    Om du klipper och klistrar igen? Ja, antar det...
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    Jamo skrev 2013-07-12 17:01:11 följande:
    Skulle säga att det skulle vara lätt att vetenskapligt förutse om hon kommer klippa&klistra igen. Sannolikhetsläran behövs ens inte i denna fråga :)
    Empiriskt bevisat...
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • mucklas
    Lampstället skrev 2013-07-12 17:46:05 följande:
    Tramsa ni medan ni bevittnar vårt kollektiva självmord via växthuseffekten och nedsmutsningen.
    Som har att göra med bibeln...inte alls.
    The standard you walk past is the standard you accept.
Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?