• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:01:11 följande:
    ooookeeej...
    Jim Jones var ingen trevlig prick heller (han var kristen och dödade mer än 900 människor) och din poäng är?? 
    En riktig kristen dödar inte nån! så pass kan jag kristendomen!
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:03:02 följande:
    jag är ledsen men jag begrep inte ett smack av det där
    då är vi två...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:09:43 följande:
    En riktig kristen dödar inte nån! så pass kan jag kristendomen!
    Jim Jones skulle inte hålla med dig om den saken, han tycker förmodligen att du inte är någon riktig kristen.

• VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:14:14 följande:
    Jim Jones skulle inte hålla med dig om den saken, han tycker förmodligen att du inte är någon riktig kristen.

:) Jag är ju inte kristen men jag kan kristendomen... den sjätte av tio buden säger att man ska inte döda...
    Va tycker du vem är mer kristen då?
  • dirpower
    Cal XVI Gustf skrev 2013-05-13 23:08:13 följande:
    Först kom en uppräkning av diverse grejer, bl.a. spika upp katten på väggen. Sedan skrev han "som en följd av detta..." och fortsatte med att andarna blev arga och såg till att han drabbades av hallucinationer. Det jag ville säga var att de psykiska problemen nog började innan "som en följd av detta... andar...", närmare bestämt någonstans vid "spika upp katten på väggen".
    Aha. Då förstår jag din tolkning. Du tänker att de psykiska problemen är andarna men att problemen började tidigare eftersom att det inte är normalt att spika katten på väggen.

Jag tolkar det som att kusinen började smått med spännande ritualer men att det blev värre och värre. Katten på väggen lär knappas vara den första spännande grejen man ger sig på när man ska utöva dyrkan utan sådant gör man efter en lång period under bitvis avtrubbning.
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:18:54 följande:
    :) Jag är ju inte kristen men jag kan kristendomen... den sjätte av tio buden säger att man ska inte döda...
    Gud är inte superpetig med just "du ska inte döda"-budet.
    Det presenterades först för Mose i GT, där det ju som du säkert redan vet dödades en hel del på Guds befallning, dessutom är "de 10 budorden" bara ett utdrag av flera hundra bud (som enligt Jesus skulle följas till punkt och pricka) flera av buden beskriver när, var och hur de som begår synder ska dödas.

• VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:30:54 följande:
    Gud är inte superpetig med just "du ska inte döda"-budet.
    Det presenterades först för Mose i GT, där det ju som du säkert redan vet dödades en hel del på Guds befallning, dessutom är "de 10 budorden" bara ett utdrag av flera hundra bud (som enligt Jesus skulle följas till punkt och pricka) flera av buden beskriver när, var och hur de som begår synder ska dödas.

Jag tror att man börjar hitta på  ursäkter precis så som du beskriver när man inte vill lyda Gud och hittar på massa undanflykter för att genomföra onskan man har kommit på... Bud som bud, hur skulle det se ut om jag bara börja hitta på massa ursäkter för att inte betala P-böter tror du att bolaget skulle köpa mina ursäkter?  Jag tror inte Gud skulle köpa heller...
  • dirpower
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:18:54 följande:
    Kristendomen innebär att man försöker ta till sig Jesus perspektiv på livet och leva där efter så gott man kan. Endast Jesus kunde leva fläckfritt så det idealet behöver man inte ta på sig. Livet med Kristus innebär alltså att förlåtelse, förkunnelse om Guds rike och mirakler står högt på dagordningen. Jesus sysslade inte med att döda eller döma så det har inte med kristendom att göra.
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:39:31 följande:
    Jag tror att man börjar hitta på  ursäkter precis så som du beskriver när man inte vill lyda Gud och hittar på massa undanflykter för att genomföra onskan man har kommit på... Bud som bud, hur skulle det se ut om jag bara börja hitta på massa ursäkter för att inte betala P-böter tror du att bolaget skulle köpa mina ursäkter?  Jag tror inte Gud skulle köpa heller...
    Ja människor ändrar religioner så att de passar de egna syftena, det ingen kioskvältare precis.
    De första kristna reformerade judendomen och Jim Jones ändrade kristendomen så att den passade honom, svenska kyrkan likaså.

Jag bryr mig inte om vilka som är "riktiga kristna", det finns lika många sorters kristendom som det finns anhängare av religionen inte en inom de kristna grupperna råder enighet om vad som är "en riktig kristen", var och en av grupperna är dessutom "inte riktiga kristna" i de andra gruppernas ögon
  • VojneVojne
    dirpower skrev 2013-05-13 23:45:53 följande:
    Kristendomen innebär att man försöker ta till sig Jesus perspektiv på livet och leva där efter så gott man kan. Endast Jesus kunde leva fläckfritt så det idealet behöver man inte ta på sig. Livet med Kristus innebär alltså att förlåtelse, förkunnelse om Guds rike och mirakler står högt på dagordningen. Jesus sysslade inte med att döda eller döma så det har inte med kristendom att göra.
    Säg inte det till mig, jag vet, det va jag sa med. Det va Selfishgeene som påstådde att Jim jones var mer kristen än mig även han dödade 900 människor...
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?