• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 00:11:42 följande:
    Det får du äran själv genom att söka på nätet och att läsa alester crowleys liv, det är deras bibel, kan du söka lite fakta om kaballah med...jag har faktiskt andra saker att göra än undervisa satanism...
    så.... Du vet inte ifall riktiga satanister dödar folk eller inte?

Vilken bok om Crowley är satanisternas bibel?? 

• Doofie

VojneVojne verkar vara en viskvinna. I like.

You are young, you're free, Why don't you sleep with me? Shut up and sleep with me! Ah...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 00:14:36 följande:
    Exakt som dirpower citerar,  Jesus (frmh) sa "den som är utan synd kastar första stenen".
    Om Gud hade tyckt att den där döda-inte-regeln var så himla viktig hade det kanske varit smartare att kläcka ur sig "den som-är-utan-synd-kastar-första-stenen-klausulen innan han införde stena-dina-olydiga-barn-budet istället för att vänta 1000 år innan han inför den livräddande andra-kinden-till-regeln??
  • Doofie
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:38:46 följande:
    Om Gud hade tyckt att den där döda-inte-regeln var så himla viktig hade det kanske varit smartare att kläcka ur sig "den som-är-utan-synd-kastar-första-stenen-klausulen innan han införde stena-dina-olydiga-barn-budet istället för att vänta 1000 år innan han inför den livräddande andra-kinden-till-regeln??
    Som sagt, det kanske inte var samma "gud". I'm just saying...
    You are young, you're free, Why don't you sleep with me? Shut up and sleep with me! Ah...
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:22:39 följande:
    så.... Du vet inte ifall riktiga satanister dödar folk eller inte?

Vilken bok om Crowley är satanisternas bibel?? 

Hur ville du att svaret skulle vara? rättare sagt varför vill du veta det?
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Selfish Geene
    Doofie skrev 2013-05-14 00:40:58 följande:
    Som sagt, det kanske inte var samma "gud". I'm just saying...
    ja antingen är han inte den enda guden eller så är han inte oförändelig (eller så är hela grejen en scam)
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 00:42:39 följande:
    Hur ville du att svaret skulle vara? rättare sagt varför vill du veta det?
    gärna faktabaserat 
  • Doofie
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:44:20 följande:
    ja antingen är han inte den enda guden .
    Ja man kan ju vara en gud även fast man inte sä så snäller... Drömmer
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:38:46 följande:
    Jag kan inte yttra mig djupt i det här för vissa saker kan jag inte förstå kristendomen, därför får en kristen svara den frågan...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • dirpower
    Doofie skrev 2013-05-14 00:13:25 följande:
    Läs istället, om du är smart så fattar du, men om inte ... Tja. ;)

Nu tolkar jag dig:

Du vill alltså att jag ska läsa allt helt själv. Från början till slut och under dessa år jag sitter och läser så kommer jag på något magiskt sätt att förstå varje mening ur ditt perspektiv. Jag vet inte vem du är och känner inte till något om dig och ändå ska jag förstå ditt perspektiv på ett helt magiskt vis. Om jag inte förstår vad du menar efter alla dessa års forskning i texterna så avslutar du med att säga Tja. Alltså... Du har därmed förklarat att din åsikt egentligen inte var värd något eftersom att du själv inte klarar av att svara för den.

Du kan omöjligt lägga bevisbördan på mig när det är du som kommer med ett sådant påstående. Du påstår något och svarar för dina tankar eftersom att det är ditt perspektiv. Är din åsikt av värde så behöver du förklara den. Värderar du inte dina egna åsikter? Är de inte värda att redas ut? Om det inte är värda att redas ut så... Tja :)
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?