• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:22:39 följande:
    så.... Du vet inte ifall riktiga satanister dödar folk eller inte?

Vilken bok om Crowley är satanisternas bibel?? 

Bla "The Book of the Law"  och några till...du får söka på nätet...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 00:46:43 följande:
    Jag kan inte yttra mig djupt i det här för vissa saker kan jag inte förstå kristendomen, därför får en kristen svara den frågan...
    men som teologistuderande måste du ändå vara medveten om att Gud väntade 1300(!!) år innan han började förespråka icke-våld?!

I över tusen år krävde Gud att bögar, olydiga barn, häxor och tjejer som hade sex innan dom gifte sig skulle mördas innan han ändrade sig 
  • Lilia

Ska jag vara ärlig så är Anton LaVays lära det ända jag känner till om satanism och han skrev inte sin satanist bibel förrän på 1970- talet. Alltså för förhållandevis kort tid sedan. Jag vet alltså inte om satanister rent generellt sysslar med djurmord och dylikt, eller om man behöver vara rädda för dem. De som är rädda för satanister är antigen mer pålästa än mig eller så vet de ingenting utan antar bara en massa. Jag gissar på det senare alternativet.

• Doofie
    dirpower skrev 2013-05-14 00:47:49 följande:
    Nu tolkar jag dig:

Du vill alltså att jag ska läsa allt helt själv. Från början till slut och under dessa år jag sitter och läser så kommer jag på något magiskt sätt att förstå varje mening ur ditt perspektiv. Jag vet inte vem du är och känner inte till något om dig och ändå ska jag förstå ditt perspektiv på ett helt magiskt vis. Om jag inte förstår vad du menar efter alla dessa års forskning i texterna så avslutar du med att säga Tja. Alltså... Du har därmed förklarat att din åsikt egentligen inte var värd något eftersom att du själv inte klarar av att svara för den.

Du kan omöjligt lägga bevisbördan på mig när det är du som kommer med ett sådant påstående. Du påstår något och svarar för dina tankar eftersom att det är ditt perspektiv. Är din åsikt av värde så behöver du förklara den. Värderar du inte dina egna åsikter? Är de inte värda att redas ut? Om det inte är värda att redas ut så... Tja :)
    Japp läs allt helt själv. Har du ens läst gammla o nya testamentet? 

Jag är lite magisk av mig.
    You are young, you're free, Why don't you sleep with me? Shut up and sleep with me! Ah...
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:45:13 följande:
    gärna faktabaserat 
    tror du verkligen att om de offrar människor lägger upp det på deras hemsida? hur ska jag bevisa det? ... jag orkar inte med den skiten en gång till får du gärna göra det själv...så roligt va det inte att ta reda på massa otrevligheter...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:52:29 följande:
    men som teologistuderande måste du ändå vara medveten om att Gud väntade 1300(!!) år innan han började förespråka icke-våld?!

I över tusen år krävde Gud att bögar, olydiga barn, häxor och tjejer som hade sex innan dom gifte sig skulle mördas innan han ändrade sig 
    Jag tror ju inte att Jesus (frmh) är Gud hur ska jag då svara den frågan?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:52:29 följande:

Jag har bara läst bibel och grund tankarna sen att metamorfos kan jag inte och historien om kristendomens utveckling så kan tolka allt. Jag är ingen bibel expert helt enkelt...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 00:47:53 följande:
    Bla "The Book of the Law"  och några till...du får söka på nätet...
    Jag gjorde det, det verkar som att "the book of the law" varken handlar om den satanistiska doktrinen eller fungerar som satanisternas bibel??

har jag missat något? Har du information som saknas på wiki-sidan? 
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 00:58:43 följande:
    Jag gjorde det, det verkar som att "the book of the law" varken handlar om den satanistiska doktrinen eller fungerar som satanisternas bibel??

har jag missat något? Har du information som saknas på wiki-sidan? 
    Va gjorde du?
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-14 00:53:24 följande:
    tror du verkligen att om de offrar människor lägger upp det på deras hemsida? hur ska jag bevisa det? ... jag orkar inte med den skiten en gång till får du gärna göra det själv...så roligt va det inte att ta reda på massa otrevligheter...
    om du har fakta måste den ju komma någonstans ifrån, hur har satanisternas människo-offer kommit till din kännedom?
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?