• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Doofie

Detta är inte 80-talet :p

You are young, you're free, Why don't you sleep with me? Shut up and sleep with me! Ah...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:49:50 följande:
    Säg inte det till mig, jag vet, det va jag sa med. Det va Selfishgeene som påstådde att Jim jones var mer kristen än mig även han dödade 900 människor...
    jag skrev att Jim Jones förmodligen ansåg sig vara en bättre kristen än du 
  • Doofie

Men om man läser det gammla testamentet och sen det nya så ser man att det är helt olika gudar.

You are young, you're free, Why don't you sleep with me? Shut up and sleep with me! Ah...
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:47:04 följande:
    Ja människor ändrar religioner så att de passar de egna syftena, det ingen kioskvältare precis.
    De första kristna reformerade judendomen och Jim Jones ändrade kristendomen så att den passade honom, svenska kyrkan likaså.

Jag bryr mig inte om vilka som är "riktiga kristna", det finns lika många sorters kristendom som det finns anhängare av religionen inte en inom de kristna grupperna råder enighet om vad som är "en riktig kristen", var och en av grupperna är dessutom "inte riktiga kristna" i de andra gruppernas ögon
    Jag vet inte hur vi kom in på det men min poäng va att jag skulle upplysa om filmen om aleter crowleys liv som beskriver satanismen och han var master för satanister... Han är äckligaste människa man kan föreställa sig i...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:54:48 följande:
    Jag vet inte hur vi kom in på det men min poäng va att jag skulle upplysa om filmen om aleter crowleys liv som beskriver satanismen och han var master för satanister... Han är äckligaste människa man kan föreställa sig i...
    ahh, men du förstår, han är ingen riktig satanist!
    Riktiga satanister dödar inte folk 
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:56:53 följande:
    ahh, men du förstår, han är ingen riktig satanist!
    Riktiga satanister dödar inte folk 
    jasså hur vet du det? är du satanist?
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 23:51:51 följande:
    jag skrev att Jim Jones förmodligen ansåg sig vara en bättre kristen än du 
    ja ja jag kunde citera exakt, förlåt då...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-13 23:59:07 följande:
    jasså hur vet du det? är du satanist?
    nej, det är jag inte.
    men du visste ju att riktiga kristna aldrig dödar någon och du är ju enligt egen utsaga inte kristen så det borde inte vara relevant huruvida jag är satanist eller inte
  • dirpower
    Doofie skrev 2013-05-13 23:52:43 följande:
    Men om man läser det gammla testamentet och sen det nya så ser man att det är helt olika gudar.
    Hur menar du nu? Byttes gud ut?
  • Doofie
    dirpower skrev 2013-05-14 00:01:52 följande:
    Hur menar du nu? Byttes gud ut?
    Ja han byttes ut mot tre ägg och en höna.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?