• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Johan75
    dennis02 skrev 2013-07-25 02:53:25 följande:
    Det jag för övrigt ofta ställer mig frågande till ibland är hur ateister kan hänvisa till den allmänna moralen när de samtidigt inte anser att det finns någon moral eller rätt och fel. 

Enligt min erfarenhet så stämmer inte detta. Väldigt få "ateister" anser att det inte finns någon moral. Vad vissa ateister däremot brukar påstå är att denna moral inte är fast utan föränderlig. 
    Behold, i come as a thief.
  • Inpius
    amatullah99 skrev 2013-07-25 04:21:25 följande:
    Det här är jätte stort fel .

Man ärver inte Islam utan man själv väljer om man vill bli muslim .

Jag som muslim har uppfostrat mina barn enligt Islam men när de har blivit  myndiga inom shariia lag fick de själv bestämma  vill de bli muslimer eller inte .

Men du är inte ensam att inte veta vad som gäller utan många andra människor tror precis som du  
    Visst, man kanske FÅR välja, men det finns en hake... Om man hela sitt liv blivit lärd att det här är verkligheten, det är såhär det är, då tror man på det. Om man sedan, efter att ha fått detta inpräntat i hjärnan, får välja om man vill vara muslim eller inte så väljer man generellt det. Varför? För att Koranen har blivit ens verklighet, för att man tror att det är sant och man har formats likt en lerklump och fått den här formen, den här tron. Om du blivit lärd hela livet att till exempel alla djur lider av att vara fast i sin djurkropp och att det bästa är att döda dom så deras själar blir fria, då skulle det vara din övertygelse att det är sant. När någon sedan säger "Nejmen du får välja själv om du vill döda djur eller inte" så känner du att nej, du VET ju att de lider så du kan inte bara sluta döda djur för då fortsätter de lida! Även om någon säger till dig att de inte lider, så kommer du vara övertygad om att dessa personer antingen ljuger, förnekar djurens lidande eller att de helt enkelt inte är tillräckligt "andligt upplysta" och att de är för blinda för att se djurens lidande. Det är precis såhär religion fungerar, man uppfostras till att tro något och sedan är det ens verklighet. Väldigt få "kommer loss" från detta. Jag har aldrig sett någon muslimsk familj där barnen inte är muslimer. Tror du att hela familjen på något magiskt sätt delar precis samma åsikter, värderingar, verklighetsuppfattningar osv? Nej. Barnen har blivit lärda att detta är verkligheten, så när valet sedan blir fritt så håller de sig till det de blivit lärda är sanningen.
    Hail Satan!
  • Inpius
    amatullah99 skrev 2013-07-25 04:27:14 följande:
    Det här berättar mycket om dig 
    Jaså, som vad?
    Hail Satan!
  • dennis02
    Inpius skrev 2013-07-25 14:17:17 följande:
    Vad skulle vara fel/negativt/dåligt med pedofili? Om du t.ex. har preferenser så att du älskar kvinnor med långt svart hår och tunn, rak kroppsbyggnad, då finns inget dåligt i det. Om du däremot börjar våldta en massa svarthåriga smala kvinnor, så är det ett lagbrott. Men bara dina känslor, att du tänder på det, är inte på något vis negativt. Förstår du? Samma sak med pedofiler. Alla pedofiler är inte automatiskt våldtäktsmän bara för att de råkar tända på barn. Slutsats: pedofili i sig är inte negativt. Det är inget man rår för.

Jag har aldrig upplevt att ateister hänvisat till moral och sedan förnekat den. Faktum är att jag aldrig träffat någon människa utan moral, ateist eller ej.

Hur du utifrån det kan säga att ateister och satanister har tendenser till pedofili kan jag inte förstå. Hur kan ens filosofiska åsikter ha något som helst att göra med sexuella preferenser? Varför skulle de göra att alla blir lite småkåta av ungar? Jag förstår mig inte på hur du tänker. 
    Jo men om man inte anser att det finns något som är rätt eller fel, inte ens pedofili, så har jag svårt att förstå vad man är för människa. Det måste ju ändå finnas gränser?

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Inpius
    dennis02 skrev 2013-07-25 15:31:39 följande:
    Jo men om man inte anser att det finns något som är rätt eller fel, inte ens pedofili, så har jag svårt att förstå vad man är för människa. Det måste ju ändå finnas gränser?

Så nu har vi alltså bytt ämne och diskuterar min syn på moral? Okej... Nej, om du tänker efter så existerar egentligen inte "rätt" eller "fel" över huvud taget, utan det är bara något folk som inte kan fatta beslut på egen hand behöver. Han saker är i sig varken rätt eller fel.
    Hail Satan!
  • denni
    dennis02 skrev 2013-07-25 15:31:39 följande:

• dennis02
    Inpius skrev 2013-07-25 17:51:35 följande:
    Så nu har vi alltså bytt ämne och diskuterar min syn på moral? Okej... Nej, om du tänker efter så existerar egentligen inte "rätt" eller "fel" över huvud taget, utan det är bara något folk som inte kan fatta beslut på egen hand behöver. Han saker är i sig varken rätt eller fel.
    Det innebär alltså att du personligen inte har något emot om ett barn blir utsatt för övergrepp av föräldrarna?

• Pentagram
    dennis02 skrev 2013-07-25 02:53:25 följande:
    Synd att inte fler är inne och läser i tråden. Jag tror du skulle ha fått rätt häftiga reaktioner på det där påståendet annars. Det jag för övrigt ofta ställer mig frågande till ibland är hur ateister kan hänvisa till den allmänna moralen när de samtidigt inte anser att det finns någon moral eller rätt och fel. Man skulle ju då kunna dra det så långt som att påstå att alla ateister och satanister har tendenser till pedofili.

Bara för att man som ateist inte hänvisar till någon gudomligt given moral innebär vare sig att man inte HAR någon moral överhuvudtaget eller ens att man anser att det inte finns någon objektiv moral.

Jag är själv ateist och moral relativist (som det så fint heter) men jag är också humanist och enligt MIN moral så är sexuella eskapader med småbarn så in i h-e fel!
  • JonteTheSon

Kristna som inte förstått att Lucifer är cool och att gud är en snubbe som sitter och runkar till varenda jävel på jorden...

• mycketsaft
    JonteTheSon skrev 2013-08-05 14:16:40 följande:
    Kristna som inte förstått att Lucifer är cool och att gud är en snubbe som sitter och runkar till varenda jävel på jorden...
    Är det därför de är rädda? Jag vet ingen som är rädd för satanister. Fast jag kanske inte känner så många superkristna
  • Inpius
    mycketsaft skrev 2013-08-05 20:01:54 följande:
    Är det därför de är rädda? Jag vet ingen som är rädd för satanister. Fast jag kanske inte känner så många superkristna
    När min lärare från början av högstadiet fick veta att jag var det höll han kvar mig efter lektionen och hade ett samtal med mig. Han lät som om han hittat en heroinspruta och läderunderkläder i mitt skåp eller nåt... Gravallvarlig och definitivt skrämd. Behöver jag ens nämna att han var troende kristen?
    Hail Satan!
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-08-05 20:07:14 följande:
    När min lärare från början av högstadiet fick veta att jag var det höll han kvar mig efter lektionen och hade ett samtal med mig. Han lät som om han hittat en heroinspruta och läderunderkläder i mitt skåp eller nåt... Gravallvarlig och definitivt skrämd. Behöver jag ens nämna att han var troende kristen?
    Haha, jag var bara på dåligt humör :p Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att folk är rädda för satanism bara..

Jag hade en religionslärare som var pingstvän, hon blev ganska sur när jag och en annan klasskamrat frågade om Lilith. Hon hade minsann aldrig hört talas om någon sådan eller själva berättelsen om henne. Man kan ju tycka att en religionslärare kanske inte ska vara särskilt religiös och även kunna sådana basala saker som myten om Lilith.
  • Inpius
    mycketsaft skrev 2013-08-05 20:26:31 följande:
    Haha, jag var bara på dåligt humör :p Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att folk är rädda för satanism bara..

Jag hade en religionslärare som var pingstvän, hon blev ganska sur när jag och en annan klasskamrat frågade om Lilith. Hon hade minsann aldrig hört talas om någon sådan eller själva berättelsen om henne. Man kan ju tycka att en religionslärare kanske inte ska vara särskilt religiös och även kunna sådana basala saker som myten om Lilith.
    Nej jag håller med, jag förstår det inte heller.

Huh... Ja, man borde ju definitivt kunna saker som berör ens yrke tycker jag.
    Hail Satan!
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-08-05 20:31:44 följande:
    Nej jag håller med, jag förstår det inte heller.

Huh... Ja, man borde ju definitivt kunna saker som berör ens yrke tycker jag.
    En rolig grej var att hon till nästa lektion hade sökt på internet och faktiskt hittat info om Lilith och sagt att vi hade rätt att det fanns någon tokig judisk berättelse om någon Lilith men det fanns ju inga som helst grunder till att det skulle ha gått till så och det var bara en dum gammal myt som inte var värd att veta något om. Som ateist var det lite svårt att inte fnissa...
  • Inpius
    mycketsaft skrev 2013-08-05 20:35:31 följande:
    En rolig grej var att hon till nästa lektion hade sökt på internet och faktiskt hittat info om Lilith och sagt att vi hade rätt att det fanns någon tokig judisk berättelse om någon Lilith men det fanns ju inga som helst grunder till att det skulle ha gått till så och det var bara en dum gammal myt som inte var värd att veta något om. Som ateist var det lite svårt att inte fnissa...
    Haha, när man undervisar i ett ämne som är baserat på gamla myter som inte är värda att veta nåt om.... Ironi at its best.
    Hail Satan!
  • dennis02

Är man satanist bejakar man ondskan! Det spelar ingen roll om man påstår att kristendomen har blod på sina händer. Att vara satanist innebär att man ansluter sig till den mörka sidan. Jag har själv varit satanist så jag vet vad det innebär. Jag hade sådana hemska upplevelser, bl.a. genom att använda mig av Ouija-brädet, så jag vet vad jag talar om.

• mycketsaft
    dennis02 skrev 2013-08-09 15:43:29 följande:
    Är man satanist bejakar man ondskan! Det spelar ingen roll om man påstår att kristendomen har blod på sina händer. Att vara satanist innebär att man ansluter sig till den mörka sidan. Jag har själv varit satanist så jag vet vad det innebär. Jag hade sådana hemska upplevelser, bl.a. genom att använda mig av Ouija-brädet, så jag vet vad jag talar om.

Aha, det är därför du är som du är ;)
  • denni
    dennis02 skrev 2013-08-09 15:43:29 följande:
  • aka21
    Inpius skrev 2013-08-05 14:45:46 följande:
    Egentligen har ju inte jag med det att göra, det är deras problem...

Men för att svara på frågan: jo, jag har visst något emot det. Det är elakt mot barnet, som kan skadas och må dåligt, dessutom är det olagligt. Det är däremot inte FEL. Det är bara en handling. Handlingar har positiva eller negativa konsekvenser, men är inte "rätt" eller "fel".
    Och sen undrar man varför är vi rädda för satanism Skrikandes
  • Inpius
    aka21 skrev 2013-08-18 12:29:32 följande:
    Och sen undrar man varför är vi rädda för satanism Skrikandes
    ......?
    Hail Satan!
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?