• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • yllass
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:46:57 följande:
    Är det brist på självinsikt som gör att de fortsätter trots att de saknar mentala förutsättningar?
    Jag bara undrar.
    Det är aldrig brist på anställdas insikt?
    Jag bara undrar.... 
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-12 21:13:37 följande:
    Det är aldrig brist på anställdas insikt?
    Jag bara undrar.... 
    Eh?
    Det som diskuterats ovan är företagares syn på sina anställda. Den insikten kan bara företagaren ha och gör de som du, tror att det handlar om anställdas så är det hög tid att lägga ner företaget.
  • Anonym (pia)

Företag jobbar på en global marknad , det får vi nog försöka anpassa oss till vare sig vi vill eller inte.
    Asien håller på köra över oss

• Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 21:24:48 följande:
    Företag jobbar på en global marknad , det får vi nog försöka anpassa oss till vare sig vi vill eller inte.
    Asien håller på köra över oss
    Din ursäkt är lika tunn som pinsam.
    De flesta företag är inte globala och har inte en global marknad eller konkurrens, Det är inte en ursäkt för att behandla arbetstagare hur som helst.

I ditt uttalande ligger dessutom det underförstått att vi ska i "den globala konkurrensens namn" ha lika låga löner och lika usla arbetsförhållanden eftersom det inte går att konkurrera med Asien annars.

Den företagsledare som tror att det är så som du säger  ska inget företag leda därför det är verkligen inte så det är utan det är bara en pinsam ursäkt för att behandla sina medarbetare illa.
  • Anonym (pia)

Du vet verkligen inte vad du tala om.
    Finns mängder med små tillverkande företag som konkurrerar på världsmarknaden.
    Mängder med små transportbolag som konkurrerar med balter och Polacker .
    Mängder med handlare som konkurrerar med internationell internethandel
    Mängder av hantverkare från Balter och polacker
    Kan fortsätta hur länge som helst.
    Får dagligen erbjudande på mailen från Kinesiska företag som vill göra affärer.

Nej curlade Svenska ungdomar får nog tänka om om de ska några jobb

• yllass
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 21:17:38 följande:
    Eh?
    Det som diskuterats ovan är företagares syn på sina anställda. Den insikten kan bara företagaren ha och gör de som du, tror att det handlar om anställdas så är det hög tid att lägga ner företaget.
    Det är väl ingen som vill behandla anställda som skit? Tråden handlar om ett företag där en person förstör för de andra iom att personen aldrig är på arbetet.

Du tycker alltså det är bättre och lägga ner ett företag med 10 anställda istället för att den personen som förstör för de andra att tex kanske kunna få bonusar, eller kanske en veckas extra semester.. får gå vidare i livet och söka sig till ett arbete som de passar bättre in på?
  • Pallas
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 22:04:22 följande:
    Japp. De bortskämda jävlarna ska vara tacksamma om de får jobba till svältlön under usla arbetsmiljöförhållanden! Fan, komma här och tro att de någonsin ska kunna flytta från mor och far och bli en riktig vuxen.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 22:04:22 följande:
    Du vet verkligen inte vad du tala om.
    Finns mängder med små tillverkande företag som konkurrerar på världsmarknaden.
    Mängder med små transportbolag som konkurrerar med balter och Polacker .
    Mängder med handlare som konkurrerar med internationell internethandel
    Mängder av hantverkare från Balter och polacker
    Kan fortsätta hur länge som helst.
    Får dagligen erbjudande på mailen från Kinesiska företag som vill göra affärer.

Jag gör det trots att jag inte delar åsikt med dig.
    Jag tycker verkligen att du:

A. Ska läsa det jag skriver och inte det du vill läsa.
    B. Sätta dig in i hur samhället fungerar
    C. Hur företagandet i Sverige ser ut, förutsättningar och begränsningar
    D. Hur den globala marknaden inverkar och konkurrerar på småföretagandet.
    E. Hur man argumenterar utan att ta till pinsamt dåligt maktspråk
    F. Varför de som delar erfarenhet per definition inte måste dela åsikt.

Du har mycket att läsa ikapp, framförallt punkt E och F så sitt inte här och häcka utan sätt fart.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 22:10:17 följande:
    Jag gör det trots att jag inte delar åsikt med dig.
    Jag tycker verkligen att du:

A. Ska läsa det jag skriver och inte det du vill läsa.
    B. Sätta dig in i hur samhället fungerar
    C. Hur företagandet i Sverige ser ut, förutsättningar och begränsningar
    D. Hur den globala marknaden inverkar och konkurrerar på småföretagandet.
    E. Hur man argumenterar utan att ta till pinsamt dåligt maktspråk
    F. Varför de som delar erfarenhet per definition inte måste dela åsikt.

Du har mycket att läsa ikapp, framförallt punkt E och F så sitt inte här och häcka utan sätt fart.
    Har varit företagare antagligen innan du föddes.
    Sitter med i kommunens arbetsgrupp för företagare
    Sitter med i en projektgrupp för att få unga i arbete
    Är med i projektgrupp som utvärderar sänkta arbetsgivar avgifter för unga
    m.m  m.m
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 22:20:55 följande:
    Har varit företagare antagligen innan du föddes.
    Sitter med i kommunens arbetsgrupp för företagare
    Sitter med i en projektgrupp för att få unga i arbete
    Är med i projektgrupp som utvärderar sänkta arbetsgivar avgifter för unga
    m.m  m.m
    Se punkt E och F.
    Dina antaganden är bara pinsamma och helt gripna ur lften.

Av din sk "argumentation" kan man bara dra EN slutsats och det är att du är en av de företagare som är misslyckade ur ett personaletiskt perspektiv. Och det borde du veta vad det innebär för effektiviteten. Men eftersom du varit det sen urminnes tider så lär det vara försent för du lär ha stelnat i din mentala förmåga, något som är naturligt för ett stigande åldrande.
    Det förklarar också varför du inte hänger med i samhällsutvecklingen. Saker och ting är inte vad de var när du var ung och anpassningsbar.

Vilka grupper du sitter med i är totalt irrelevant därför det säger inget om din förmåga som företagsledare bara din förmåga att ha rätt kontakter.  Det ger dig således inte mer tyngd åt din "argumentation" eller mr rätt i själva sakfrågan utan det är bara ett tarvligt maktspråk och försök att framhäva sig själv som betydelsefull.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta