• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-13 21:55:34 följande:
    Intressant påhopp av dig som ska vara proffs på att argumentera tycker du. 
    På vilket sätt har Anonym (Varit där) saboterat för andra människor?
    Var det du som inte tänkte denna gången innan du klickade på posts? 
    Tja, du ska nog läsa innan du kommer med anklagelser. Det där var ordagrant taget från personen själv.

Så vad är ditt syfte mer än att hoppa på och vad är ditt mål?

Kul att du tycker att jag är ett proffs, då är det dags att du lär dig av de som kan bättre.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-13 21:20:25 följande:
    Du har redan tjatat om det där och du fick svar.
    Men eftersom du fortfarande saknar argument så tjatar du om men kryddar det med påhopp och spydigheter.
    Ju mer du skriver desto mindre saklig blir du och nu föll din trovärdighet som en sten med allt du skrutit om dig själv.

Nästa gång du ska argumentera så skippar du din taffliga härskarteknik för din egen skull. u gör nämligen bara bort dig totalt.
    Men märker du inte vad som händer? Har du skygglappar.
    Företag går i konkurs, arbetslösheten är större än någonsin i hela Europa.
    9 av 10 nya jobb startas i små företag,Sverige har den i särklass generösaste föräldraförsäkringen.
    EU beslutar att land efter land ska göra dramatiska nedskärningar i den sociala välfärden.
    Finns inget som säger att inte vårt land kommer drabbas på samma sätt.
    Det som händer i Grekland, Italien, Portugal, Spanien,Irland, Frankrike kan likväl drabba oss.
    Nej nu är det dags att spotta i händerna och börja jobba.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-13 23:17:14 följande:
    Men märker du inte vad som händer? Har du skygglappar.
    Företag går i konkurs, arbetslösheten är större än någonsin i hela Europa.
    9 av 10 nya jobb startas i små företag,Sverige har den i särklass generösaste föräldraförsäkringen.
    EU beslutar att land efter land ska göra dramatiska nedskärningar i den sociala välfärden.
    Finns inget som säger att inte vårt land kommer drabbas på samma sätt.
    Det som händer i Grekland, Italien, Portugal, Spanien,Irland, Frankrike kan likväl drabba oss.
    Nej nu är det dags att spotta i händerna och börja jobba.
    Fler krokodiltårar och fler tunna ursäkter.
    Din syn, att arbetstagare ska stå med mössan i hand och vara tacksamma för att direktören finns är en syn som försvann för länge sedan men har kommit tillbaka de senaste 10 åren. 

Men du är rätt lustig att du nu pratar om de små företagen, du som nyss hade konkurrensen från Asien som ursäkt varför arbetstagare ska anpassa sig och du slippa visa den minsta ödmjukhet...

Du vrider på sanningen och framförallt brottsstycken av den på ett sätt som får dig att framstå som ett offer. det är inte det minsta synd om dig. Anpassa dig till människor eller lägg ner. Och se till att du klarar av att driva ett företag utan att ta Asien och Grekland som ursäkt för att komma undan med ett klent ledarskap. Spotta i nävarna och träna på medmänsklighet så kanske du hinner före pensionsdagen som lär vara nära förestående.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-13 23:47:35 följande:
    Din syn, att arbetstagare ska stå med mössan i hand och vara tacksamma för att direktören finns är en syn som försvann för länge sedan men har kommit tillbaka de senaste 10 åren. 

Men du är rätt lustig att du nu pratar om de små företagen, du som nyss hade konkurrensen från Asien som ursäkt varför arbetstagare ska anpassa sig och du slippa visa den minsta ödmjukhet...

Du vrider på sanningen och framförallt brottsstycken av den på ett sätt som får dig att framstå som ett offer. det är inte det minsta synd om dig. Anpassa dig till människor eller lägg ner. Och se till att du klarar av att driva ett företag utan att ta Asien och Grekland som ursäkt för att komma undan med ett klent ledarskap. Spotta i nävarna och träna på medmänsklighet så kanske du hinner före pensionsdagen som lär vara nära förestående.
    Jag har ingen avsikt att gå i pension, tänker jobba till jag blir 80 om jag får vara frisk.
    Har kunnat pensioner mig långt före 65 men jag vet inget roligare än att jobba .
    Jobbar mycket hellre än ligger på rygg och tittar på solen även om det händer då och då.
  • Anonym (Egen med barn)

Wow, vilket förakt för företagare! Hur mycket tror ni att vi småföretagare tjänar egentligen? Vems lön tror ni uteblir när det går dåligt för företaget? Hur mycket inbillar ni er egentligen att ni producerar på era jobb??? Mina anställda producerar ganska exakt tillräckligt för att snurra runt sig själva. Somliga mer, tack och lov, eftersom andra gärna gör minsta möjliga. Jag gör 10-20 timmar i veckan gratis om vi ska jämföra timlöner med de anställda. Den som, på grund av attityd, blir en belastning för sina kollegor kan vi inte ha kvar. Alla mina anställda är kvinnor. Alla har barn. Jag och fyra till (av sex) har småbarn. Vab och sjukdom i normal utsträckning är inga problem. Föräldraledigheter och långtidssjukskrivning har vi överlevt. Underproduktion på grund av attityd överlever vi inte. Tack och lov är varje anställd en egen avdelning hos oss, det är urenkelt att flytta över produktionen på övriga och hänvisa till arbetsbrist, och urenkelt att motivera för facket, eftersom en förflyttning åt andra hållet kan sägas vara omöjlig utan att stänga ner fler avdelningar, och det kommer ändå sluta med att den avdelning som från början var aktuell för avveckling avvecklas. Slutligen, mitt företag är ingen välgörenhetsorganisation. Om jag anställer en person förmodar jag att denne vill förtjäna sin lön. Det är därför jag har företaget alls - för att jag också behöver något att leva av. Inte för att jag älskar mitt yrke eller njuter av att utnyttja folk för att själv bli snorrik. Du som är väldigt negativt inställd mot företagare - dig är det synd om. Jag inbillar mig inte att mina anställda trivs, jag vet att de gör det. Jag erbjuder dem hjälp att starta eget (samma jobb men utan mig som chef!) och ingen nappar. Det skulle kunna vara för att det trots allt är jäkligt bekvämt att vara anställd. Till och med när chefen kräver att man jobbar för sin lön.

• Anonym (. 2)
    Örontrumpet skrev 2013-06-13 23:47:35 följande:

Det finns alltså ingen sund medelväg?
    Kan inte arbetsgivaren vara glad över de anställda och kan inte de anställda vara glad över att ha jobb? 

• Örontrumpet
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 00:09:20 följande:
    Det finns alltså ingen sund medelväg?
    Kan inte arbetsgivaren vara glad över de anställda och kan inte de anställda vara glad över att ha jobb? 

Om du läser det jag skriver så är det ungefär det, att arbetsgivare måste räcka ut handen och sluta se sig som offer.
  • Anonym (. 2)
    Örontrumpet skrev 2013-06-14 00:11:30 följande:
    Om du läser det jag skriver så är det ungefär det, att arbetsgivare måste räcka ut handen och sluta se sig som offer.
    Men när arbetsgivaren blir ett offer för en anställd som handskas vårdslöst med förtroendet?

Vad tycker du då att arbetsgivaren ska göra? 
  • Örontrumpet
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 00:16:12 följande:
    Men när arbetsgivaren blir ett offer för en anställd som handskas vårdslöst med förtroendet?

Vad tycker du då att arbetsgivaren ska göra? 
    Fast så är det inte utan det är arbetsgivaren som gör sig själv till ett offer. Allt är enkelt egentligen människor är sjuka ibland, vissa är det mer än andra och det är något de får tugga i sig utan att börja yla om att anställda handskas vårdslöst med förtroendet. Det är en jävla trist formulering som visar på en mycket trist attityd. Företagare ska vara tacksamma över att det finns arbetstagare.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-14 00:23:49 följande:
    Fast så är det inte utan det är arbetsgivaren som gör sig själv till ett offer. Allt är enkelt egentligen människor är sjuka ibland, vissa är det mer än andra och det är något de får tugga i sig utan att börja yla om att anställda handskas vårdslöst med förtroendet. Det är en jävla trist formulering som visar på en mycket trist attityd. Företagare ska vara tacksamma över att det finns arbetstagare.
    Likväl ska arbetstagare vara tacksamma att det finns företagare, annars fick de leva på det sociala
Svar på tråden Anställd som alltid är borta