• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • ica
    Anonym (noll koll) skrev 2013-06-09 18:01:33 följande:
    Jag med. Men vad vi tycker spelar knappast någon roll, det är så det lär bli vid en tvist och då förlorar ts ännu mer medan den egoistiska "medarbetaren" blir offer.

Det hon gör är att utnyttja rättigheter till max, det får följder för andra. Jävligt svinaktigt beteende och jag hoppas att hon på något sätt får sota för det.
    Men vi vet inte tjejens situation. Hennes karl kanske tjänar mer, hon otrivs på jobbet. Det är ofta mer bakom än man tror. Eller så är hennes barn mycket sjuk.
  • Anonym (noll koll)
    ica skrev 2013-06-09 18:03:12 följande:
    Men vi vet inte tjejens situation. Hennes karl kanske tjänar mer, hon otrivs på jobbet. Det är ofta mer bakom än man tror. Eller så är hennes barn mycket sjuk.
    Nej men fortfarande så släpar hon sakta men säkert företaget i botten. Trivs hon inte så kan hon ju välja att sluta.

Man får tänka på ts och andra anställda också.
  • Vinterankan

Ta har ju faktiskt frågat om hon kan jobba hemifrån när hon är hemma men det har hon vägrat, så ts har ju faktiskt pratat med henne även om hon kanske inte klart och tydligt sagt "ditt vabbande är ett problem".

• Virriga Vera
    Men det spelar ju egentligen ingen roll vilken hennes situation är, hon utnyttjar den fortfarande till max och är en ekonomisk belastning för företaget.
  • Anonym (FD)
    ica skrev 2013-06-09 17:52:49 följande:
    Hon har klargjort att hon vill bli av med tjejen ifråga. Utan tjafs. Att hon inte pratat med henne och inte vill det.

Frågan är fortfarande var du hittar den påstådda informationen om att TS är "klar och tydlig att hon inte vill ha en rak och ärlig kommunikation med sina anställda".

Det ser ut som att du tolkar in grejer du inte hittar täckning för i texten.

TS har faktiskt inte skrivit ett ord om hur de kommunicerar. Det är andra signaturer som nämnt att frågan om VAB inte skall tas upp i deras samtal, men det ska ju inte TS behöva få skit för om du tycker det är en oärlig metod.
  • Anonym (xy)

Även om hennes man tjänar mer eller hon vantrivs på jobbet är det hennes val att ta all vabb och föräldraledighet och utnyttja föräldraledigheten för att vara ledig hela sommaren och då får hon banne mig acceptera att det valet påverkar hur hon bemöts i arbetslivet.
  • ica
    Anonym (xy) skrev 2013-06-10 12:07:03 följande:

Även om hennes man tjänar mer eller hon vantrivs på jobbet är det hennes val att ta all vabb och föräldraledighet och utnyttja föräldraledigheten för att vara ledig hela sommaren och då får hon banne mig acceptera att det valet påverkar hur hon bemöts i arbetslivet.
    en arbetsgivare kan neka föräldraledighet. Så varför tar inte Ts reda på reglerna.
  • Anonym (Diskriminerad)

Fy för dig och andra egenföretagare som diskriminerar småbarnsmammor. Jag kan förstå att det är "jobbigt" för dig men så är det att ha ett eget företag och du borde verkligen inte vara arbetsgivare. Hoppas facket sätter dit dig så det ryker om det.

Jag är 34 år och har ett barn, en dotter på 4 år. Jag vantrivs verkligen på mitt jobb och söker nytt jobb dagligen. Men jag har snabbt blivit varse att jag anses vara icke anställningsbar av såna som du. Jag blir diskriminerad på anställningsintervjuer och får inte jobben. Detta för att arbetsgivarna tar för givet att jag ska bli gravid när som helst. "En enbarnsmamma i barnafödande ålder och barnet är 4 år? Nej, aldrig i livet. Hon kommer att bli gravid direkt så henne kan vi inte anställa." Det arbetsgivarna inte vet och inte har med att göra är att jag inte kommer att få fler barn. Det är en för jävlig situation att vara i, att bli diskriminerad när det enda man vill är att få ett jobb man trivs med.

• Anonym (noll koll)
    Anonym (Diskriminerad) skrev 2013-06-10 20:32:34 följande:
    Fy för dig och andra egenföretagare som diskriminerar småbarnsmammor. Jag kan förstå att det är "jobbigt" för dig men så är det att ha ett eget företag och du borde verkligen inte vara arbetsgivare. Hoppas facket sätter dit dig så det ryker om det.

Jag är 34 år och har ett barn, en dotter på 4 år. Jag vantrivs verkligen på mitt jobb och söker nytt jobb dagligen. Men jag har snabbt blivit varse att jag anses vara icke anställningsbar av såna som du. Jag blir diskriminerad på anställningsintervjuer och får inte jobben. Detta för att arbetsgivarna tar för givet att jag ska bli gravid när som helst. "En enbarnsmamma i barnafödande ålder och barnet är 4 år? Nej, aldrig i livet. Hon kommer att bli gravid direkt så henne kan vi inte anställa." Det arbetsgivarna inte vet och inte har med att göra är att jag inte kommer att få fler barn. Det är en för jävlig situation att vara i, att bli diskriminerad när det enda man vill är att få ett jobb man trivs med.
    Det är inte ts det är fel på, det är såna ts beskriver som förstör för både dig och personer i ts situation!

Just eftersom det finns såna så väljer man bort er tyvärr.
    Det finns ingen diskriminering i ts, det handlar om att en anställd förstör för ts och sina kollegor!
Svar på tråden Anställd som alltid är borta