• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-12 19:35:17 följande:
    På riktigt? Du har absolut ingen aning om hur det fungerar att driva ett företag.
    Antar att du är en av de som tror att om man har ett företag så är man miljonär och pengarna ramlar in på företagskontot helt av sig själv.... JAA PRECIS SÅ ÄR DET! NOOOOOT!
    "Det är inte arbetstagarna som ska se till att det går runt" ärligt talat alltså?

För att kunna få in pengar i företag så behöver man utföra någon sorts av arbete i någon form åt en kund. En kund kan vara ett företag, en kommun, en privatperson osv. 
    Det kan tex vara en produkt man säljer, konsulttimmar eller liknande.
    Det har TS gjort tills företaget växt och TS behöver anställa en person för att kunna öka sin försäljning. Då anställer TS en eller flera personer för att möta förfrågan som TS får från kunder.
    För att om tex TS tillverkar något så kan TS stå endast vid 1 maskin de timmarna TS arbetar. Om man ska kunna köra 2 maskiner samtidigt för att kunna hinna leverera mer så behöver man alltså 2 personer. 3 maskiner 3 personer osv osv.
    Men om inte TS har någon personal för att köra alla maskinerna så hinner inte TS leverera i tid. Vilket gör att kund inte längre vill ha sin beställning. Det gör då att TS inte får in några pengar i företag och inte heller har råd att betala några räkningar, löner, skatter osv vilket gör att företaget går i konkurs. 
    Och för vem är det bra??
    INGEN!

Om du tror att det endast är för en företagare och vakna på morgonen så kommer det in pengar på kontot så har du en del och lära dig i livet... Väx upp o vakna!  
    Jasså?
    Det är snarare så att eftersom jag inte tycker som du så gör du ett klassiskt misstag, att anse de som har samma erfarenhet har samma åsikt.
    Dina antaganden är faktiskt patetiska, kan du argumentera i sak tror du? No lessons needed.

Sanningen ÄR fortfarande att företag inte kan välja och vraka hur som helst, det är bara att tugga i sig och funkar inte DITT företag med de premisserna ska ditt företag inte finnas. Arbetstagare ska nämöligen inte betala dina brister i företagandet.

• Pallas
    Anonym (xy) skrev 2013-06-12 15:57:51 följande:

Det märks att många inte förstår hur det är att driva ett småföretag. De verkar tro att företagen är välgörenhetsorganisationer som inte behöver några vinster för att fungera och att det bara är att dra fram några billiga springvikarier ur rockärmen så fort någon av de anställda vabbar.

Om vi skulle ta och föra över resonemanget till privatekonomi, så rekommenderar du alltså att ha så knappa marginaler att en får sälja hus och hem om räntan stiger med någon procentenhet? Det kanske tom är synd om en då?

Själv står jag i skrivande stund inför möjlig inbeordring från semester, då mina kollegor är sjuka och VAB:ar.
  • Örontrumpet
    Anonym (xy) skrev 2013-06-12 15:57:51 följande:

Det märks att många inte förstår hur det är att driva ett småföretag. De verkar tro att företagen är välgörenhetsorganisationer som inte behöver några vinster för att fungera och att det bara är att dra fram några billiga springvikarier ur rockärmen så fort någon av de anställda vabbar.

Snarare är det så att många av företagen aldrig skulle ha startats. Många företagare är ute efter arbetsmaskiner och inte mänsklig arbetskraft, som beklagar sig enormt mycket så fort arbetstagarna inte fungerar till 100%. Sen är det ett fruktansvärt gnäll att de måste dras med arbetstagare av olika anledningar.
    Förutsättningarna finns och är inte okända. Klarar man inte av de villkor som finns så ska man inte vara företagare så enkelt är det.
  • yllass
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 19:56:25 följande:
    Jasså?
    Det är snarare så att eftersom jag inte tycker som du så gör du ett klassiskt misstag, att anse de som har samma erfarenhet har samma åsikt.
    Dina antaganden är faktiskt patetiska, kan du argumentera i sak tror du? No lessons needed.

Sanningen ÄR fortfarande att företag inte kan välja och vraka hur som helst, det är bara att tugga i sig och funkar inte DITT företag med de premisserna ska ditt företag inte finnas. Arbetstagare ska nämöligen inte betala dina brister i företagandet.

Vadå inte kan välja och vraka som man vill? 
    Självklart kan jag välja den personal som jag vill ha i mitt företag. Vem ska bestämma vem jag ska ha i mitt företag förutom jag själv?
    Och om jag gör ett misstag och anställer en parasit, så ska jag självklart ha rätt och bli av med den...
    Problemet är att några få tror att ett företag är ett en fritidsgård och bara man har fått ett arbete så ska man få lön utan att man behöver göra något eller vara på arbetet....  
  • yllass
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:04:37 följande:
    Snarare är det så att många av företagen aldrig skulle ha startats. Många företagare är ute efter arbetsmaskiner och inte mänsklig arbetskraft, som beklagar sig enormt mycket så fort arbetstagarna inte fungerar till 100%. Sen är det ett fruktansvärt gnäll att de måste dras med arbetstagare av olika anledningar.
    Förutsättningarna finns och är inte okända. Klarar man inte av de villkor som finns så ska man inte vara företagare så enkelt är det.
    Om inte företag vill utvecklas och anställa personal, hur skulle du och andra få ett jobb då? 
    Ska alla jobba inom kommun och landsting?
    Inte ens du är väl så dum som inte fattar det..  
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-12 20:14:29 följande:
    Vadå inte kan välja och vraka som man vill? 
    Självklart kan jag välja den personal som jag vill ha i mitt företag. Vem ska bestämma vem jag ska ha i mitt företag förutom jag själv?
    Och om jag gör ett misstag och anställer en parasit, så ska jag självklart ha rätt och bli av med den...
    Problemet är att några få tror att ett företag är ett en fritidsgård och bara man har fått ett arbete så ska man få lön utan att man behöver göra något eller vara på arbetet....  
    Nu pratar jag om TS situation och ur TS perspektiv.
    Du pratar om allmänna villkor för företagare och för det finns ett speciellt forum.
    Att vabba och vara sjuk gör inte någon till parasit men din inställning är alltför vanlig hos företagare och som sagt betyder det att det är fel på företagaren och inte arbetstagaren.
    Det är dags att du vaknar upp och ser verkligheten istället för att gnälla över att människor är just människor. Alternativt att du lägger ner ditt företag för du gagnar varken marknaden, konkurrensen eller arbetstagare.
    yllass skrev 2013-06-12 20:16:48 följande:
    Om inte företag vill utvecklas och anställa personal, hur skulle du och andra få ett jobb då? 
    Ska alla jobba inom kommun och landsting?
    Inte ens du är väl så dum som inte fattar det..  
    Nu finns det tack och lov företagare som passar för sin uppgift. Som inser och accepterar de villkor som finns. Som har större marginaler än att de står och faller med ett fåtal arbetstagares frånvaro. Har man så knappa marginaler som du beskriver finns det verkligen ingen anledning att företaget ska fortsätta existera.

Fastän du verkar tro det så är inte företagen guds gåva till mänskligheten. Samhället står helt enkelt inte och faller med dig, snarare tvärt om.

• Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:24:26 följande:
    Nu pratar jag om TS situation och ur TS perspektiv.
    Du pratar om allmänna villkor för företagare och för det finns ett speciellt forum.
    Att vabba och vara sjuk gör inte någon till parasit men din inställning är alltför vanlig hos företagare och som sagt betyder det att det är fel på företagaren och inte arbetstagaren.
    Det är dags att du vaknar upp och ser verkligheten istället för att gnälla över att människor är just människor. Alternativt att du lägger ner ditt företag för du gagnar varken marknaden, konkurrensen eller arbetstagare.

Nu finns det tack och lov företagare som passar för sin uppgift. Som inser och accepterar de villkor som finns. Som har större marginaler än att de står och faller med ett fåtal arbetstagares frånvaro. Har man så knappa marginaler som du beskriver finns det verkligen ingen anledning att företaget ska fortsätta existera.

Fastän du verkar tro det så är inte företagen guds gåva till mänskligheten. Samhället står helt enkelt inte och faller med dig, snarare tvärt om.

Hävdar man sin rätt att vara ledig hela somrarna får man givetvis junisemester när den rätten upphör så de andra i företaget får sommarsemester.
    Vid löneökningar får man lägsta lön enligt avtalet
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 20:35:51 följande:
    Hävdar man sin rätt att vara ledig hela somrarna får man givetvis junisemester när den rätten upphör så de andra i företaget får sommarsemester.
    Vid löneökningar får man lägsta lön enligt avtalet
    Som sagt finns det många företagare som inte bör vara företagare.  En företagare som hämnas på sin personal för att personalen är människor är inte lämpliga som företagsledare.

Är det brist på självinsikt som gör att de fortsätter trots att de saknar mentala förutsättningar?
    Jag bara undrar.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:46:57 följande:
    Som sagt finns det många företagare som inte bör vara företagare.  En företagare som hämnas på sin personal för att personalen är människor är inte lämpliga som företagsledare.

Är det brist på självinsikt som gör att de fortsätter trots att de saknar mentala förutsättningar?
    Jag bara undrar.
    Anställd 2 har en man som aldrig tar något, Givetvis måste man vabba men man får dela upp det.Tydligen är hennes mans yrke viktigare.
  • yllass
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:46:57 följande:

Jag bara undrar.
    Absolut finns det de. 
    Men det finns många anställda som inte ska vara anställda heller.
    Det är ingen rättighet att få en extra löneförhöjning, det enda som företagaren måste följa är endast det förhandlade. Precis som den anställda gör med sin rättighet till VAB.
    Vem säger att företagaren hämnas? Den använder ju systemet precis på samma sätt som den anställda gör? 
Svar på tråden Anställd som alltid är borta