• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-14 00:27:15 följande:
    Likväl ska arbetstagare vara tacksamma att det finns företagare, annars fick de leva på det sociala
    Det har vi redan tagit ett varv, vad var det du missade den gången? Du som skryter med att du är så otroligt kapabel...

Arbetsgivare är inget utan arbetstagare men arbetstagare klarar sig alltid på något sätt därför att försvinner ett företag så kommer det inte saknas arbeten. Sen är det en politisk strategi att ha en viss arbetslöshet men det antar jag (förgäves?) att du känner till de bakomliggande mekanismerna.
  • Anonym (. 2)
    Örontrumpet skrev 2013-06-14 00:23:49 följande:
    Fast så är det inte utan det är arbetsgivaren som gör sig själv till ett offer. Allt är enkelt egentligen människor är sjuka ibland, vissa är det mer än andra och det är något de får tugga i sig utan att börja yla om att anställda handskas vårdslöst med förtroendet. Det är en jävla trist formulering som visar på en mycket trist attityd. Företagare ska vara tacksamma över att det finns arbetstagare.
    Du förstår verkligen inte hur det fungerar i verkliga livet? Jag blir lite konfunderad faktiskt, trodde inte att det var så svårt att se en annan verklighet än ens egen. 

Det där om att tugga i sig får nog även gälla arbetstagaren förresten...det är bara att tugga i sig att man mister jobbet om man inte kan utföra det.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-14 00:34:17 följande:
    Det har vi redan tagit ett varv, vad var det du missade den gången? Du som skryter med att du är så otroligt kapabel...

Arbetsgivare är inget utan arbetstagare men arbetstagare klarar sig alltid på något sätt därför att försvinner ett företag så kommer det inte saknas arbeten. Sen är det en politisk strategi att ha en viss arbetslöshet men det antar jag (förgäves?) att du känner till de bakomliggande mekanismerna.
    Och du menar att inte företagaren skulle klara sig om företaget upphörde. Genom det kontaktnätet företagaren har har företagaren mycket större möjligheter än arbetstagaren att få jobb.En företagare landar alltid på fötterna vilket inte arbetstagaren gör.
  • Örontrumpet
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 00:35:29 följande:
    Du förstår verkligen inte hur det fungerar i verkliga livet? Jag blir lite konfunderad faktiskt, trodde inte att det var så svårt att se en annan verklighet än ens egen. 

Det där om att tugga i sig får nog även gälla arbetstagaren förresten...det är bara att tugga i sig att man mister jobbet om man inte kan utföra det.
    Jag bad dg lägga ner dina taffiga försök till härskarteknik eftersom du inte kommer någonstans med att vara spydig och mästrande.
    Gör om och gör rätt och framförallt ska du läsa innan du svara. Förstår du inte så frågar du.
  • Anonym (uhm)
    Örontrumpet skrev 2013-06-14 00:34:17 följande:

Hm, hur menar du nu? Arbetsgivare är inget utan arbetstagare, absolut, men detsamma gäller ju motsatsen. Att säga "försvinner ett företag så kommer det inte saknas arbeten" är ju för att det finns _andra_ arbetsgivare i så fall. Eller hur?
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-14 00:41:39 följande:
    Och du menar att inte företagaren skulle klara sig om företaget upphörde. Genom det kontaktnätet företagaren har har företagaren mycket större möjligheter än arbetstagaren att få jobb.En företagare landar alltid på fötterna vilket inte arbetstagaren gör.
    Oj jisses vilken dålig svenska full med syftningsfel. det går inte att förstå vad det är du försöker säga.

Men jag tar fasta på de ord som finns och då är du rätt tragisk som greppar alla argument du kan varför arbetstagare ska vara tacksamma över att företagarna finns.
    En företagare landar inte alltid på fötterna nej, det är en mycket grov överdrift. (som du dessutom har pratat om innan att det INTE är så.)

Alltså det går bara inte att ta dig på allvar eftersom du är så full med motsägelse. Allt det stärker exakt det jag pratar om och det förklarar varför du är så provocerad. För att jag har rätt i det jag säger helt enkelt och du vet det egentligen men vill inte erkänna.
  • Anonym (xy)
    Anonym (pia) skrev 2013-06-13 23:17:14 följande:
    Men märker du inte vad som händer? Har du skygglappar.
    Företag går i konkurs, arbetslösheten är större än någonsin i hela Europa.
    9 av 10 nya jobb startas i små företag,Sverige har den i särklass generösaste föräldraförsäkringen.
    EU beslutar att land efter land ska göra dramatiska nedskärningar i den sociala välfärden.
    Finns inget som säger att inte vårt land kommer drabbas på samma sätt.
    Det som händer i Grekland, Italien, Portugal, Spanien,Irland, Frankrike kan likväl drabba oss.
    Nej nu är det dags att spotta i händerna och börja jobba.
  • Anonym (xy)
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 01:05:02 följande:
    Jag är vare sig spydig eller mästrande, jag förstår att du använder dig av projicering men det är inte rätt väg att gå. 

Ordalydelsen "gör om gör rätt" vad vill du kalla den? Om inte spydig och mästrande så kanske dryg?
    Välj själv. 

På sig själv känner man andra, eller hur är det man brukar säga?
  • Anonym (xy)
    Anonym (uhm) skrev 2013-06-14 00:48:30 följande:
    Hm, hur menar du nu? Arbetsgivare är inget utan arbetstagare, absolut, men detsamma gäller ju motsatsen. Att säga "försvinner ett företag så kommer det inte saknas arbeten" är ju för att det finns _andra_ arbetsgivare i så fall. Eller hur?
    Jag antar att de som nedvärderar arbetsgivarna på detta sätt vill ha något slags kommunistiskt samhälle där staten tar allt ansvar för jobben och företagen har noll självbestämmande.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-14 00:50:12 följande:
    Oj jisses vilken dålig svenska full med syftningsfel. det går inte att förstå vad det är du försöker säga.

Men jag tar fasta på de ord som finns och då är du rätt tragisk som greppar alla argument du kan varför arbetstagare ska vara tacksamma över att företagarna finns.
    En företagare landar inte alltid på fötterna nej, det är en mycket grov överdrift. (som du dessutom har pratat om innan att det INTE är så.)

Alltså det går bara inte att ta dig på allvar eftersom du är så full med motsägelse. Allt det stärker exakt det jag pratar om och det förklarar varför du är så provocerad. För att jag har rätt i det jag säger helt enkelt och du vet det egentligen men vill inte erkänna.
    Nu vet inte jag vilken sten du har bott under de senaste åren som påstår att det är arbetstagarens marknad.
    Jättearbetslös, företag går i konkurs, tillverkning flyttar utomlands o.s.v.
    En större kedja för handel ska öppna och söker 15 medarbetare, 800 sökte jobben.
    En kollega sökte personal, på 3 timmar fick han över 60 ansökningar.
    Visst, det finns yrken där det är svårt att få tag i rätt kompetens men betydligt vanligare är det att arbetstagare står i kö för de jobb som finns
Svar på tråden Anställd som alltid är borta