• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • Anonym (Efter)

Det är ganska liten risk f infektion i samband m skrapning, vilket är det som ev kan ställa till det. Jag valde skrapning både efter MA o efter abort (foster som ej skulle ha överlevt graviditeten) i v16. En av anledningarna var att det ofta går fortare för kroppen atr återhämta sig hormonellt så att man kan försöka igen. Det funkade efter MA, men efter den sena aborten var sorgen så stor och kroppen så full av stresshormoner/kortisol att jag inte återfick naturlig ägglossning inom ett år. Det blev så småningom IVF även för oss.

• Libra1
    Anonym (Efter) skrev 2013-06-01 09:51:03 följande:
    Det är ganska liten risk f infektion i samband m skrapning, vilket är det som ev kan ställa till det. Jag valde skrapning både efter MA o efter abort (foster som ej skulle ha överlevt graviditeten) i v16. En av anledningarna var att det ofta går fortare för kroppen atr återhämta sig hormonellt så att man kan försöka igen. Det funkade efter MA, men efter den sena aborten var sorgen så stor och kroppen så full av stresshormoner/kortisol att jag inte återfick naturlig ägglossning inom ett år. Det blev så småningom IVF även för oss.
    Tack för ditt svar. Det låter ju förnuftigt eftersom man vill att kroppen ska komma igång så fort som möjligt. Vad tråkigt att det har ställt till det för er så ni också blev tvungna att göra IVF. Hoppas det har gått vägen.
  • Anonym (Efter)

Är gravid med frisk bebis i v20 nu, 1,5år o två IVF senare. Hoppas ni också är där snart. All styrka på vägen!

• aj 378

Jag valde att göra skrapningar vid mina två MA. För mig kändes det lättare psykiskt..

Är nu gravid en tredje gång, är i v 30 och det ser ut som vi äntligen ska få bli föräldrar efter år av längtan! Håller tummarna för dig ts, kram!!

• Libra1

aj 378: Grattis till dig med. Det gäller att inte ge upp även om det känns tungt just nu.

• Libra1

Någon som väntat in missfallet?

Snart har det gått en vecka sen blödningen. Under den tiden har jag bara haft rosa flytningar, ont i ryggslutet och nu lite molvärk i livmodern som kommer och går. Antar att det kan ta en evighet. :-/

• Anonym (Efter)

Nu väntade jag ju inte in missfallet, men jag läste ganska mycket på nätet i samband med vårt MA och då rekommenderades det inte att invänta kroppens egen avstötning, eftersom det skulle öka risken för infektioner. I någon förstudie till rekommendationer till vården så talar man bara om att invänta kroppens egen avstötning då det gällde kvinnor som av religiösa skäl inte ville använda abortpiller eller skrapning, och hur man ev kunde behandla preventivt med antibiotika. Men det finns kanske ngn rekommenderad tidsgräns innan man ingriper? Annars skulle väl inte din läkare presentera det som ett alternativ, antar jag.

Jag skrapades i v 9 el 10, men fostret hade slutat utvecklas i v 5, så det hade gått minst en månad..

• Libra1

Jag har också läst på lite mer nu och bestämt mig för en skrapning. Vissa som börjat blöda själva verkar ändå ha fått ta till en skrapning efteråt. Speciellt om man gått lite längre som jag. Fostrets hjärta slog i slutet av vecka 8 så det måste hänt någon gång i v9-10. Känns också läskigt att vänta in något som kan vara ganska stort.

Får hoppas min läkare hör av sig snart så vi kan bestämma en dag. Har ringt upp hennes sekreterare.

Tror ni man kan få till ett extra VUL innan? Känner mig fortfarande gravid. Men vet att det kan sitta i. :-/

• yodi

jag fick först rådet att invänta naturen men det slutade ändå med skrapning då kroppen vägrade att inse att graviditeten avstannat.

så får jag ett till konstaterat  ma så kommer jag att kräva skrapning.   

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?