• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Mamori

Åh TS, får värsta ångesten när jag läser i den här tråden! Kan tänka mig hur maktlös du känner dig! Är också jätteorolig för din son nu, hoppas hoppas att det löser sig! Minns inte riktigt men hur länge skulle han vara hos dem? Är det på söndag kväll han ska komma hem till dig igen?

Nästan så jag om jag var du hade åkt dit i smyg och suttit utanför deras trädgård hela veckan och vaktat på poolen... haft med matsäck och tält typ... eller iaf tagit in på hotell i närheten. Tagit ledigt från jobbet eller sjukskrivit mig eller så...

• Anonym (orolig)

Jag ringde faktiskt familjerätten i måndags från jobbet, men fick inte tag på dem.  
    Har svårt att tro att mitt ex fick tag på dem samma dag vid 16.30, men man vet förstås aldrig...
    Polisen kan jag inte gärna ringa,  på sin höjd kanske de om de har tid åker dit och kollar, och ger dem en tillsägelse om att skaffa poolskydd, men jag tror inte de har resurser till det heller faktiskt.
    Det är ju inget allvarligt brott att inte ha poolskydd, även om det kan få ödesdigra konsekvenser.

Usch, man känner sig maktlös,  tänker på fallet när en pappa anmälde till familjerätten att han var orolig över sitt barn, eftersom mamma hotat att ta livet av henne.  Familjerätten tog inte detta på allvar, och nu har mamman gjort det hon hotade med...   Inte likt min situation alls, men tänker på att familjerätten inte alltid tar saker på allvar som man anmäler.

Mamori skrev 2013-07-03 00:36:04 följande:
    Åh TS, får värsta ångesten när jag läser i den här tråden! Kan tänka mig hur maktlös du känner dig! Är också jätteorolig för din son nu, hoppas hoppas att det löser sig! Minns inte riktigt men hur länge skulle han vara hos dem? Är det på söndag kväll han ska komma hem till dig igen?

Nästan så jag om jag var du hade åkt dit i smyg och suttit utanför deras trädgård hela veckan och vaktat på poolen... haft med matsäck och tält typ... eller iaf tagit in på hotell i närheten. Tagit ledigt från jobbet eller sjukskrivit mig eller så...

De åker dit idag.  Vi byter på måndagar, men jag tror han och sonen åker hem till sin lägenhet på söndag kväll. 

Ja, jag har nästan lust med det, men då hade de väl ringt polisen :/
    De är ursinniga på mig förstås.  
    Mitt ex och jag har haft en rätt bra relation efter skilsmässan, ringt varandra ofta och brukade mms:a bilder på sonen till varandra. 

• Anonym (hjälp)

Men ring igen och ta hjälp av någon myndighet! Så här kan varken du eller din son ha det. Tänk om något händer din son. Då ångrar du att du inte gjorde ALLT du kunde för att förhindra detta.

Din f.d och svärföräldrar verkar inte ha alla hemma om de tror att man kan ha en pool utan räcke med ett småbarn...

• kenopeno
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-03 10:45:22 följande:
    Jag ringde faktiskt familjerätten i måndags från jobbet, men fick inte tag på dem.  
    Har svårt att tro att mitt ex fick tag på dem samma dag vid 16.30, men man vet förstås aldrig...
    Polisen kan jag inte gärna ringa,  på sin höjd kanske de om de har tid åker dit och kollar, och ger dem en tillsägelse om att skaffa poolskydd, men jag tror inte de har resurser till det heller faktiskt.
    Det är ju inget allvarligt brott att inte ha poolskydd, även om det kan få ödesdigra konsekvenser.

Usch, man känner sig maktlös,  tänker på fallet när en pappa anmälde till familjerätten att han var orolig över sitt barn, eftersom mamma hotat att ta livet av henne.  Familjerätten tog inte detta på allvar, och nu har mamman gjort det hon hotade med...   Inte likt min situation alls, men tänker på att familjerätten inte alltid tar saker på allvar som man anmäler.

De åker dit idag.  Vi byter på måndagar, men jag tror han och sonen åker hem till sin lägenhet på söndag kväll. 

Mitt ex och jag har haft en rätt bra relation efter skilsmässan, ringt varandra ofta och brukade mms:a bilder på sonen till varandra. 

Ja då ringer du igen. Så du är inte maktlös. Och bara för att socialen inte fångade upp den pappans varningar, betyder ju inte att det ska bli lika för dig och att du ska ge upp. Jag förstår inte varför du inte pratat med någon myndighet eller någon som vet och kan komma med råd till dig i den här frågan, under hela den här veckan? Om du är så orolig som som förmedlar och bara ringt ett samtal i måndags utan att ha fått ta i någon vid det försöket....varför fortsatte du inte tills du fick tag i någon?
  • FruSen
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-03 10:45:22 följande:

Men ringde du inte igen igår eller idag?? 
  • Prins Williams Mamma
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-02 21:09:51 följande:
    Jag gick tidigare från jobbet igår och hämtade sonen på förskolan och tog hem honom till mig, trots att det var pappan som skulle hämta honom. 

Sms.ade pappan att jag hämtat honom och har honom hemma hos mig, för jag litar inte på säkerheten med poolen hos hans föräldrar.
    Han blev ursinnig förstås,  och kom hem till mig och ringde på dörren en bra stund.  Öppnade inte,
    Sen hade vi smskontakt och han skrev att jag var helt paranoid och att inget kommer hända därborta!
    Hans pappa ska skaffa poolskydd i morgon senast, och han kommer se till att sonen inte ramlar i!
    Dessutom hade han kontaktat både familjerätten, soc och polisen, och sagt att jag egenmäktigt tagit barnet på hans umgänge. 
    De står på hans sida (säger han).

Jag kände mig inte det minsta lugnare, och har legat bredvid sonen och gråtit hela natten nästan.
    Var tvungen att åka till jobbet i morse, och lämnade sonen på förskolan. Jag hade sagt till pappan att  jag skulle ha sonen hemma hos mig i veckan,  men han gick nog inte på det, för han har varit och hämtat sonen. 
    Han vägrar svara när jag ringer, men har sms:at att han och sonen är hemma i hans lägenhet, men åker till farmor och farfar i morgon bitti.  De är också förbannade på mig.  
    Kan säga som såhär att socialen står på BARNETS sida och barnets säkerhet och trygghet går alltid först. Uppger du (om du ringer socialen själv) vad som var anledningen så kommer dom att kräva att innan pojken får komma på umgänge dit igen att poolskyddet är uppsatt.
    Williiam 110428 lilla bebisen bf 131129
  • Anonym (....)
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-02 18:07:41 följande:
    Tack!  Ja, folk upprörs över olika saker, minst sagt...

Ja, fast jag fick ju svar på min fråga.. ts skrev ju att det inte hade gjort lika mycket om hon haft fler barn.. Hon vill ju iaf ha kvar ett barn i livet, hmm, detta tycker jag upprör mer än själva tråden...
  • Emeli
    Anonym (....) skrev 2013-07-04 00:24:47 följande:
    Ja, fast jag fick ju svar på min fråga.. ts skrev ju att det inte hade gjort lika mycket om hon haft fler barn.. Hon vill ju iaf ha kvar ett barn i livet, hmm, detta tycker jag upprör mer än själva tråden...
    Herregud, är du på riktigt eller? Uppfattade du verkligen inte ironin i TS svar, eller försöker du enbart provocera? Det passar inte med provokationer i den här tråden. Trådens ämne är alldeles för allvarligt för det.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (....) skrev 2013-07-04 00:24:47 följande:
    Jag skrev till och med att det var IRONI.  

Vet du vad det är förresten?   
  • Anonym (hjälp)

Varför ringer du inte igen? Bry dig inte om vad din f.d och hans föräldrar tycker. Det är din sons liv och ditt liv det gäller!

Svar på tråden Farmor och farfars pool!