• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Lindsey Egot NO1

Använd grannen som vittne, ring soc och förbjud pojken att vara i närheten av farföräldrarnas pool.

• Anonym (Anna)

Är det inte lag på att som poolägare ha ett poolskydd? Kolla upp det! Om det är så, anmäl dom.

• Lindsey Egot NO1

Att din svärmor var sur beror på att hon inte inser allvaret i det hela. Du kan göra en anonym anmälan till kommunen att de har pool men inte någon skyddsannordning runt om. Det är deras skyldighet att se till att ingen kan komma i poolen och drunkna. Påföljden är faktiskt vållande till annans död.
    Skyddsannordning ska vara staket runt poolen alt ett poolskydd som gör att man inte kan ta sig i poolen. Finns att läsa på kommunens hemsida även vad som gäller men det bästa är nog att du ringer och säger att du är orolig för att en liten pojke ramlade i en pool på denna adressen och ingen hade koll.

• Anonym (F)

Oj då! Vilken tur att barnet inte blev skadat, man måste inte ens kunna simma för att ej drunkna. Känner en tjej vars barn ramlade i poolen och det räckte med ett andetag, och hon somnade in under vattenytan. Dog. Utan uppsikt av föräldrarna.

Din pojke är ju jätteliten!! Självklart måste dem ha poolskydd, jag hade aldrig lämnat mitt barn där annars. 

• kenopeno

Mycket obehagligt. Jag kan verkligen förstå din rädsla. Jag hade utan tvekan gjort vad Lindsey föreslog. RIng soc och be om hjälp och berätta precis hur det gick till när du var med där och deras inställning till barnsäkerhet. Och få råd av dem hur du kan göra i den här situationen. Jag skulle oxå försökt prata med grannen för att få lite uppbackning, om soc inte tar din oro på fullt allvar.

• Anonym (F)

Kan tillägga att detta barn som drunknade var 8 år

• Anonym (orolig)

Tydligen så har de ett poolskydd (säger de), men det verkar inte användas särskilt frekvent  

Coxia skrev 2013-06-30 01:34:15 följande:
    Vad sa ditt ex när det hände?

Han sa att han såg precis vad som hände och var på väg ut.  Men jag tror faktiskt det var en efterkonstruktion..
    Sen blev han irriterad på mig.  
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-30 01:34:25 följande:
    Att din svärmor var sur beror på att hon inte inser allvaret i det hela. Du kan göra en anonym anmälan till kommunen att de har pool men inte någon skyddsannordning runt om. Det är deras skyldighet att se till att ingen kan komma i poolen och drunkna. Påföljden är faktiskt vållande till annans död.
    Skyddsannordning ska vara staket runt poolen alt ett poolskydd som gör att man inte kan ta sig i poolen. Finns att läsa på kommunens hemsida även vad som gäller men det bästa är nog att du ringer och säger att du är orolig för att en liten pojke ramlade i en pool på denna adressen och ingen hade koll.
    Ja precis!  Hon inser inte allvaret.  
    Men det är min son det handlar om, och det får inte hända honom något, och skulle det göra det så spelar det mindre roll vad påföljden för de ansvariga blir.  Inget kan ändå få tillbaka mitt enda barn om olyckan skulle vara framme     Känner mig så maktlös!

Om jag anmäler dem så kommer de förmodligen plocka fram poolskyddet för stunden och säga att jag överdriver för att jag vill vinna mark och smutskasta mitt ex efter skilsmässan.

• Lindsey Egot NO1

TS skicka inte iväg barnet med motiveringen att barnet trillade i poolen samt att inget skydd finns eller staket och det är lag på det. Kontakta sedan soc efter det så de är medvetna att du inte kommer lämna ut ditt barn förrän du är försäkrad om att barnet INTE kommer vistas vid stugan förrän poolskydd/staket är åtgärdat.
    Du gör detta för ditt barns bästa!

Svar på tråden Farmor och farfars pool!