• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Helly
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-01 10:25:51 följande:
    Jag hade stängt altandörren innan jag gick på toa, men någon öppnade den under tiden.

Men du har dessvärre missuppfattat själva tråden, det handlar om att sonen kommer vara där en del i sommar, medan de vuxna där inte har något säkerhetstänk kring poolen eller vatten.

Man kan inte helt och hållet styra detta. Du kan inte tvinga dem att ha skydd uppe hela tiden (de måste ju kunna använda sin pool!) och du kan inte helt styra över hur de vädrar. Däremot kan du sätta upp regler om att pojken alltid ska ha på sig simkuddar/flytväsk om han är i trädgården, och du kan ta en dialog med dem om säkerhetstänk kring poolen och vatten.

I min mening råder det lite väl mycket hysteri kring detta. På 80-talet sprang barn ofta omkring vid pooler och sjöar, men då hade man simkuddar eller flytväst på sig.

Det är inte helt världen om man ramlar i poolen - så länge man har flythjälp.
  • hymafr

Ring familjerätten.
    Om inte annat så får du deras synpunkt på det hela.
    Sedan kan du ju ringa soc också och höra. Fråga dem hur de skulle agerat om det kom in en orosanmälan från t ex farmor och farfars granne.  

• Anonym (orolig)
    Anonym (Malin) skrev 2013-06-30 16:40:30 följande:
    Klart föräldrarna har ansvar för sitt barn om de är där, poolskydd eller inte. Då får man låta bli att gå dit, om man inte vill passa sitt barn. Enligt ditt resonemang så behöver föräldrarna aldrig passa sina barn när de är borta, för de man besöker har ansvar för barnet. 
    Vad är det som är så svårt att förstå egentligen?

Jag passar min son hela tiden, jag satt på en stol bredvid altandörren hela kvällen, så han inte kunde gå ut.
    En enda gång gick jag på toa, och då stängde jag dörren (och låste), så att han inte skulle kunna smita ut.

Jag låter gärna bli att gå till svärföräldrarna, men inte pga att jag inte vill se efter mitt barn.
    Nu ville jag fira midsommar med min son, och pappan hade bestämt att de skulle åka dit.

• Anonym (orolig)
    Anonym (Malin) skrev 2013-06-30 19:02:50 följande:
    Fast vilka normalt funtade föräldrar låter sina barn springa iväg om det finns en pool, och tänker att någon annan ska passa barnen?

Läs om läs rätt.

Det var inte så det gick till.  Läs ordentligt  innan du kräker ur dig en massa ovidkommande trams. 
  • Anonym (orolig)
    asta66 skrev 2013-06-30 18:27:20 följande:
    Vad säger ditt ex?
    Han har för det första ljugit har det visat sig, för att slippa tjat från mig.
    De har inte alls ett poolskydd, men farfar ska köpa ett nu i veckan.
  • Anonym (Arg)

Vilken jobbig sitiuation. Känner med dig. Jag själv skulle förbudit min son att vara där. Du behöver nog prata allvar med dem en och en och gärna när de inte druckit. Förklara din oro för dem. Ibland får man helt enkelt vara jobbig och sätta ner foten.

• Anonym (Malin)
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-01 10:33:21 följande:
    Vad är det som är så svårt att förstå egentligen?

Jag passar min son hela tiden, jag satt på en stol bredvid altandörren hela kvällen, så han inte kunde gå ut.
    En enda gång gick jag på toa, och då stängde jag dörren (och låste), så att han inte skulle kunna smita ut.

Jag låter gärna bli att gå till svärföräldrarna, men inte pga att jag inte vill se efter mitt barn.
    Nu ville jag fira midsommar med min son, och pappan hade bestämt att de skulle åka dit.

Det som är svårt att förstå är hur sonen kunde springa ut till poolen fast du passade honom hela tiden, du satt dessutom vid altandörren?

• Helly
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-01 10:41:00 följande:
    Han har för det första ljugit har det visat sig, för att slippa tjat från mig.
    De har inte alls ett poolskydd, men farfar ska köpa ett nu i veckan.
    Men då så.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Malin) skrev 2013-07-01 10:44:26 följande:
    Det som är svårt att förstå är hur sonen kunde springa ut till poolen fast du passade honom hela tiden, du satt dessutom vid altandörren?

Då tar vi det igen och hoppas du fattar den här gången.

Jag gick på toa en gång, men stängde och låste altandörren före.  

• Helly
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-01 10:50:57 följande:
    Då tar vi det igen och hoppas du fattar den här gången.

Jag gick på toa en gång, men stängde och låste altandörren före.  

Jo, men sade du till sällskapet? Sade du åt någon annan att vakta pojken?

Jag kan tänka mig en rad åtgärder som skulle vara mer effektiva än att låsa dörren, smita iväg och hoppas på det bästa. Någon tänkte nog "oj, har dörren stängts, den har ju varit öppen hela kvällen, jag öppnar!"
Svar på tråden Farmor och farfars pool!