• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • SupersurasunkSara

Jag googlade om det:

Skydd vid bassängen

Drunkningsolyckor är den vanligaste dödsorsaken bland små barn. Barn utforskar sin närmiljö och kan av misstag ramla i en pool om det saknas skyddsanordningar.

Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i två lagstiftningar, både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Båda lagarna innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.

Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.

Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan. Men man måste visa att den alternativa lösningen håller samma säkerhetsnivå som exemplen. Om du undrar över om din pool uppfyller samhällets krav på säkerhet kan du få hjälp med en bedömning av byggnadsnämnden.

• Gullebulle25

Jag förstår din oro till fullo o kan inte begripa hur ovarsamma övriga är.
    om jag vore i samma läge, skulle jag tjatat o tjatat o tjatat lite o typ hota med att jag måste dit eller fixa barnvakt lr dylikt om dom inte sköter sig. eller så skulle jag förbjuda att sonen åker dit, att pappan får hitta på en annan lösning om det inte blir ändring. kan inte pappan ta ansvar över sitt barn så ska han inte ha barnet heller. barnets trygghet kommer i första hand!

• Anonym (Usch)

En käftsmäll till dina föräldrar och ex.

Knappast några pengar/tid att skaffa ett skydd för ens barn.
    Det gäller ju äv ev. grannbarn.

En skyldighet snarare.

• Jennie med ie

Nu vet jag inte precis vad det är för pool resp. skydd men ha ingen övertro till poolskydd. I de flesta fall hindrar de inte ett litet barn från att drunkna tyvärr.

• Sadie
    Gullebulle25 skrev 2013-06-30 20:17:20 följande:
    Jag förstår din oro till fullo o kan inte begripa hur ovarsamma övriga är.
    om jag vore i samma läge, skulle jag tjatat o tjatat o tjatat lite o typ hota med att jag måste dit eller fixa barnvakt lr dylikt om dom inte sköter sig. eller så skulle jag förbjuda att sonen åker dit, att pappan får hitta på en annan lösning om det inte blir ändring. kan inte pappan ta ansvar över sitt barn så ska han inte ha barnet heller. barnets trygghet kommer i första hand!
  • Krafs

Be henne och honom dra åt helvete. Vägra att släppa iväg honom med grabben.

• Anonym (sabotage)

Kanske radikalt men om du verkligen gjort allt du kan för att dom ska fixa poolskydd, du har tjatat och 3-åringen har tom trillat i en gång och poletten har fortfarande inte trillat ned hos dem? Kan du inte åka dit en natt och sabba poolen?? Är det en med duk så behövs det ju bara ett snitt med kniven/skruvmejseln, en nedgrävd variant är ju svårare men det går säkert att hitta nåt lågt liggande rör som går att skruva isär och ta bort packningar från... Alt häv i någon lämplig kemikalie (kaliumpermanganat tror jag pajjar ventiler, pumpar och filter+att vattnet blir blålila och då kanske dom inte vågar bada, och det behövs väldigt lite för att få "resultat"?).

• NollÅtta

Skulle aldrig släppa iväg min son dit om de inte har staket runt poolen. ALDRIG i livet!!

• Elie
    Usch, jag förstår dig TS att du är jätteorolig!  Det skulle jag också vara, men så knepig sits. FÖrhoppningsvis händer inget, men håller med dig om att man bör göra allt för att förhindra olyckor speciellt när rutiner iom förändrad familjekonstellation ändras. 

Min bekant förlorade sin treåring i en drunkningsolycka precis efter en skilsmässa. Pappan hade barnet och ett äldre syskon på en midsommarfest  och glömde bort att tittat till henne ordentligt under kvällen eftersom han var så van vid att mamman alltid gjorde det. De hittade hennes skor på en trappa vid vattnet och drunknad inte långt därifrån :(
Svar på tråden Farmor och farfars pool!