• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Ramborg
    entjej skrev 2013-07-29 22:45:14 följande:
    Barnet har ju inte ens fyllt tre år! I den här kommunen jag bor i, ganska stor kommun, så får man anmäla sitt barn till simning tidigast det år barnet fyller fem år. Babysim är ju inte samma sak...då simmar de väl mest under vattnet...vad jag förstått...

Infant self rescue (ISR) går ut på att lära även mycket små barn att flyta utan panik. På det sättet hinner en vuxen upptäcka olyckan och rädda barnet. Det är inte samma sak som babysim (tyvärr) eller simskola.
    42.
  • entjej
    Ramborg skrev 2013-07-29 22:52:39 följande:

Infant self rescue (ISR) går ut på att lära även mycket små barn att flyta utan panik. På det sättet hinner en vuxen upptäcka olyckan och rädda barnet. Det är inte samma sak som babysim (tyvärr) eller simskola.
    Fast mycket små barn får inte ens panik...de bara sjunker tyst som en sten. Nu vet jag inte exakt var den åldersgränsen går. Men det är väl bra att lära små barn att flyta men man ska ju inte utsätta dom för onödiga risker för det. Det är ju den som utsätter barnet för onödiga risker som gör fel. Lära barnet att flyta är ingen garanti för att det går bra när barnet ramlar i.
  • Ramborg
    entjej skrev 2013-07-30 21:34:08 följande:
    Fast mycket små barn får inte ens panik...de bara sjunker tyst som en sten. Nu vet jag inte exakt var den åldersgränsen går. Men det är väl bra att lära små barn att flyta men man ska ju inte utsätta dom för onödiga risker för det. Det är ju den som utsätter barnet för onödiga risker som gör fel. Lära barnet att flyta är ingen garanti för att det går bra när barnet ramlar i.

Självklart är det så!

Men TS har en besvärlig situation, eller hur? Vi får helt enkelt hoppas att det går bra.
    42.
  • entjej
    Ramborg skrev 2013-07-31 04:50:23 följande:

Självklart är det så!

Men TS har en besvärlig situation, eller hur? Vi får helt enkelt hoppas att det går bra.

Ja, det får vi verkligen hoppas!
  • psykliv deluxe
    Rocket Mania skrev 2013-07-28 21:15:48 följande:
    Inser du inte hur patetiskt det här blir. Du bara måste förtala mamman och hålla lilla pappan om ryggen. Mamman har inte skaffat pool, pappan har inte skaffat pool. Det är farföräldrarna som gjort det och de är lite blåsta och klarar inte att stänga en dörr.

Ska mamman verkligen lära barnet simma för att en eventuell släkting eventuellt kommer skaffa pool? Pappan är väl inte efterbliven eller? Barnet är lika mycket hans och här är det hans ansvar.

Naturligtvis bör barn lära sig simma/vattenvana hyfsat tidigt men simkunnighet/vattenvana är ALDRIG något slags skydd, där gäller ständig uppsikt och stängda dörrar. 
    Var förtalar jag mamman menar du?
    Jag ger min åsikt att mamman är sen på det och det är en läxa som redan skulle ha blivit utlärd.

Är inte det en självklarhet att barn ska kunna simma?

Är inte simkunskap ett väldigt effektivt skydd mot drunkning? Verkligen?
    Är man bättre skyddad när man inte kan simma?
    entjej skrev 2013-07-29 22:45:14 följande:
    Barnet har ju inte ens fyllt tre år! I den här kommunen jag bor i, ganska stor kommun, så får man anmäla sitt barn till simning tidigast det år barnet fyller fem år. Babysim är ju inte samma sak...då simmar de väl mest under vattnet...vad jag förstått...
    Om du tog dig tiden att kolla på klippet jag länkade så handlar det varken om bebysim eller simning.

• Anonym (orolig)
    psykliv deluxe skrev 2013-07-31 18:01:43 följande:
    Var förtalar jag mamman menar du?
    Jag ger min åsikt att mamman är sen på det och det är en läxa som redan skulle ha blivit utlärd.

Är inte det en självklarhet att barn ska kunna simma?

Är inte simkunskap ett väldigt effektivt skydd mot drunkning? Verkligen?
    Är man bättre skyddad när man inte kan simma?

Om du tog dig tiden att kolla på klippet jag länkade så handlar det varken om bebysim eller simning.

Men kom ner till verkligheten. 

Är man som mamma sen med att lära barnet simma om den inte kan simma som tvååring?
    En pappa som inte lärt en tvååring simma, är han också "sen på det"?

Vet inte hur det ser ut i din värld, men i verkligheten är det inte en självklarhet att tvååringar kan simma, snarare är det rätt omöjligt, då det krävs en viss mognad och koordinationsfärdighet att simma...   

Det finns förmodligen en anledning till att simskolor brukar vara från 5 år...

• psykliv deluxe
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-31 18:47:37 följande:
    Men kom ner till verkligheten. 

Är man som mamma sen med att lära barnet simma om den inte kan simma som tvååring?
    En pappa som inte lärt en tvååring simma, är han också "sen på det"?

Vet inte hur det ser ut i din värld, men i verkligheten är det inte en självklarhet att tvååringar kan simma, snarare är det rätt omöjligt, då det krävs en viss mognad och koordinationsfärdighet att simma...   

Det finns förmodligen en anledning till att simskolor brukar vara från 5 år...

Mina hade vattenvana långt innan året.

Yes boss, ni är båda sena på det men tåget har inte gått än, framför att få panik så passa på och lär ungen att simma tiden denna är vid en pool.

Jag antar bara, ren spekulation från min sida, att skolor ska inte bara förmedla praktik utan teori samtidigt, lite svårt att bilda 1-2-3 ¨åringar i teorin när dom inte ens kan prata ordentligt.

• Anonym (orolig)
    psykliv deluxe skrev 2013-07-31 18:59:27 följande:
    Mina hade vattenvana långt innan året.

Yes boss, ni är båda sena på det men tåget har inte gått än, framför att få panik så passa på och lär ungen att simma tiden denna är vid en pool.

Jag antar bara, ren spekulation från min sida, att skolor ska inte bara förmedla praktik utan teori samtidigt, lite svårt att bilda 1-2-3 ¨åringar i teorin när dom inte ens kan prata ordentligt.

Är det vattenvana eller simkunnighet vi talar om?
    Är nog bra om vi klargör det först.
    Min son är vattenvan, men han är absolut inte simkunnig.  Simkunnig är man när man kan simma 200 meter.

Stor skillnad.  

Simskolor vill ju gärna tjäna pengar, så jag har svårt att tro att de har en femårsgräns om det går att lära en tvååring simma.

• psykliv deluxe
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-31 19:04:55 följande:
    Är det vattenvana eller simkunnighet vi talar om?
    Är nog bra om vi klargör det först.
    Min son är vattenvan, men han är absolut inte simkunnig.  Simkunnig är man när man kan simma 200 meter.

Stor skillnad.  

Simskolor vill ju gärna tjäna pengar, så jag har svårt att tro att de har en femårsgräns om det går att lära en tvååring simma.

Förmåga att hålla sig flytande, kallar jag vattenvana, simkunnighet är nästa steg.

Går? I så fall är det endast i sverige det inte går att lär en tvååring simma.

• Anonym (orolig)
    psykliv deluxe skrev 2013-07-31 19:11:04 följande:
    Förmåga att hålla sig flytande, kallar jag vattenvana, simkunnighet är nästa steg.

Går? I så fall är det endast i sverige det inte går att lär en tvååring simma.

Fast fortfarande, du pratar om att jag är sen med att lära mitt barn simma!

Vi har lärt honom flyta i vattnet,  men det betyder ju inte att man kan låta honom springa vind för våg vid en pool utan att ha koll. 

Ok, vad är det då som gör att just svenska barn inte har tillräcklig koordination att lära sig simma vid 1-2 års ålder?
    Mitt barn är 1/4 utländsk, så kanske han kan lära sig simma tidigare då...
    Fast mig veterligen är det oftare utlänningar som inte är simkunniga, än svenskar.
    Vad kan det komma sig, när de har en sådan utmärkt mognad och koordination att de kan lära sig simma redan som bebisar? 
  • Anonym (Moder)

Vilka nötter. Det dör årligen både vuxna och barn. Även när de är i sällskap med andra. Just små dammar och hemmapooler verkar det vara många som inte förstår allvaret i och det det får så ruskigt otäcka följder. Det går aldrig att få ogjort.... Ring svärisarna och eget igen och spela in samtalen? Kontakta sedan soc och be dem tala allvar med dem!

Svar på tråden Farmor och farfars pool!