• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Essien
    Anonym (sabotage) skrev 2013-06-30 21:17:18 följande:
    Kanske radikalt men om du verkligen gjort allt du kan för att dom ska fixa poolskydd, du har tjatat och 3-åringen har tom trillat i en gång och poletten har fortfarande inte trillat ned hos dem? Kan du inte åka dit en natt och sabba poolen?? Är det en med duk så behövs det ju bara ett snitt med kniven/skruvmejseln, en nedgrävd variant är ju svårare men det går säkert att hitta nåt lågt liggande rör som går att skruva isär och ta bort packningar från... Alt häv i någon lämplig kemikalie (kaliumpermanganat tror jag pajjar ventiler, pumpar och filter+att vattnet blir blålila och då kanske dom inte vågar bada, och det behövs väldigt lite för att få "resultat"?).
    Den är nedgrävd så hon lär behöva backa in en grävskopa på deras tomt för att sabba den permanent. Sedan har de ett skydd, de struntar bara i att använda det.. Att hälla i kemikalier är ett grovt brott så det rekommenderas icke.
  • Annamaria44

Jag förstår om det är svårt att vägra låta pappan ta med sonen. Fast gör allt du kan. Ring soc och prata med dem. Är det olagligt att ha poolen som de har ( som en del skrivit ) så ring polisen och hör vad de säger. Aldrig jag hade släppt iväg mitt barn till sådana ansvarslösa människor.

• Ramborg

Jag skulle skriftligen informera om att jag inte låter barnet åka till sin far då han ska till farmor och farfar så länge de utsätter honom för livsfara genom att ha en oskyddad pool.

Sedan skulle jag vägra umgänge så länge det är varmt.

Mannen skulle antagligen stämma mig. Tingsrättsprocesser tar tid.

Medan allt detta pågår skulle jag intensivträna barnet på att simma. Det går att lära ett barn ganska snabbt. Sök på "infant self rescue" på Youtube så får du se.

När tingsrättens avgörande kommit har du lärt barnet att kunna överleva om han skulle råka falla i poolen. Alltså spelar det ingen roll längre vilket innehåll domen får, hur mycket umgänge pappan får.

Så länge du tydligt dokumenterar allt du gör och är tydlig med att det endast är en klar säkerhetsrisk som gör att du hindrar umgänge, kommer tingsrätten inte att dra ner på din tid med barnet.

Man ska inte vara hönsmamma, men somliga saker är faktiskt farliga på riktigt. Eld och vatten till exempel. Elektricitet. Trafik.

42.
  • Sephrenia89

De har enligt LAG skyldighet att skaffa poolskydd för omgivningens skull.

• Aileen Allannah
    Ramborg skrev 2013-06-30 23:37:49 följande:
    Jag skulle skriftligen informera om att jag inte låter barnet åka till sin far då han ska till farmor och farfar så länge de utsätter honom för livsfara genom att ha en oskyddad pool.

Sedan skulle jag vägra umgänge så länge det är varmt.

Mannen skulle antagligen stämma mig. Tingsrättsprocesser tar tid.

Medan allt detta pågår skulle jag intensivträna barnet på att simma. Det går att lära ett barn ganska snabbt. Sök på "infant self rescue" på Youtube så får du se.

När tingsrättens avgörande kommit har du lärt barnet att kunna överleva om han skulle råka falla i poolen. Alltså spelar det ingen roll längre vilket innehåll domen får, hur mycket umgänge pappan får.

Så länge du tydligt dokumenterar allt du gör och är tydlig med att det endast är en klar säkerhetsrisk som gör att du hindrar umgänge, kommer tingsrätten inte att dra ner på din tid med barnet.

Man ska inte vara hönsmamma, men somliga saker är faktiskt farliga på riktigt. Eld och vatten till exempel. Elektricitet. Trafik.
    Ja, det är ju inget man gör för att den andra föräldern låter barnet äta godis på tisdagar, men det här handlar om livsfara.
  • Anonym (o)

Ett barns liv och en förälders oro tar man på allvar annars har man inte kommit längre i sin utveckling när det gäller detta än till barnstadiet. Ett barn kan inte ta hand om ett barn.

• viseversa

Efter endast 3 min utan syre börjar hjärnan ta skada efter 5 min är skadan så stor att om man lyckas få igång barnet igen så är risken för hjärnskador väldigt stor. Men oftast är man död efter 5 min under vatten. Jag hade ALDRIG lämnat mitt barn med dessa människor. Aldrig!! Sen får han anmäla mig bäst han vill men mitt barns liv är viktigare.

• Helly

Varför satte ni inte helt enkelt simkuddar på barnets armar, då? Utifall att?

Annars tycker jag att det är din uppgift att passa ditt barn.

• Anonym (xx)
    Helly skrev 2013-07-01 09:03:04 följande:
    Varför satte ni inte helt enkelt simkuddar på barnets armar, då? Utifall att?

Annars tycker jag att det är din uppgift att passa ditt barn.

Det kan väl inte vara TS uppgift att pass barnet när hon inte är där? Och under den tiden hon var där, är det väl lika mycket pappans uppgift som mammans att passa barnet? Mamman hade ju en enkel lösning på problemet, nämligen att stänga dörren.
Svar på tråden Farmor och farfars pool!