• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 09:42:49 följande:
    För att man trivs i det, kanske. Varför har folk shorts, är det endast för att de vill visa upp hur snygga ben de har? "Killar med shorts försöker kåta upp Sveriges kvinnor!" Förvånad 
    Det är ju just anledningen jag är ute efter! Varför trivs man i det? Är shortsen lätta? Luftiga? Skönt med vinden som svalkar mot benen? Finns massor av anledningar, men få kommer fram i denna tråd då det gäller string och tights.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (helt okej) skrev 2013-08-25 09:43:32 följande:

Ja, kalla mig ytlig men pölsiga mysbyxor skulle jag aldrig sätta på mig, inte ens hemma (jo om jag är sjuk kanske). Tighta kjolar på vackra kroppar är klass och stil. Mjukisbyxor på otränade kroppar är sunkigt, fult och äckligt.
    Det låter som att din anledning har en del med attraktion att göra. Är det lämpliga anledningar för ett barn tycker du?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:40:34 följande:
    Jag tycker folk har lika svårt att motivera VARFÖR de vill ha. VARFÖR är det så snyggt med tighta byxor exempelvis?
    Vem har sagt att det är snyggt? Är det snyggt med shorts på män? Blir du kåt när männen visar benen? Då kan du inte behärska dig, eller?
  • Anonym (helt okej)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:45:05 följande:
    Det låter som att din anledning har en del med attraktion att göra. Är det lämpliga anledningar för ett barn tycker du?

Ja, attraktion men inte sexuell attraktion.
  • Anonym (Lena)

Inse att du uppfostrar din dotter helt fel.

Man blir inte en sex-galning för att man bär ett visst plagg man tycker är bekvämt.

Om du är orolig över att din dotter ska ha sex som inte är på hennes villkor så prata med henne om det stället och klargör för henne vilka rättigheter över sin egen kropp hon har i det här landet. 

• kaffeamanda
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 09:49:21 följande:

Man blir inte en sex-galning för att man bär ett visst plagg man tycker är bekvämt.

Om du är orolig över att din dotter ska ha sex som inte är på hennes villkor så prata med henne om det stället och klargör för henne vilka rättigheter över sin egen kropp hon har i det här landet. 
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 09:49:21 följande:

Fast om stringtrosorna råkar synas vid något tillfälle kan det skicka fel signaler.
  • kaffeamanda
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:50:52 följande:
    Fast om stringtrosorna råkar synas vid något tillfälle kan det skicka fel signaler.
    Ja du, jag tycker att man ska kunna visa sig naken utan att skicka några sexuella signaler. Och innan du kommer med nån dryg kommentar så menar jag inte att man ska gå naken på stan, det finns koder att följa. Men bara för att man går naken så vill man inte ha sex.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:44:14 följande:
    Det är ju just anledningen jag är ute efter! Varför trivs man i det? Är shortsen lätta? Luftiga? Skönt med vinden som svalkar mot benen? Finns massor av anledningar, men få kommer fram i denna tråd då det gäller string och tights.
    Vad vet du om anledningen till att vissa bär shorts? En del kanske tycker att det är väldigt sexigt och därför bär shorts, då är väl det inte OK eller?

Du är ju ute efter någon anledning som ligger hos dig och inte hos den som bär plagget.

Bara för att du bär shorts eller skulle bära tights pga en viss anledning så är denna anledning inte allmängiltig.

Jag cyklar t.ex. mycket, varje dag till jobbet, och därför är det väldigt opraktiskt med vida byxor. 
  • frånochmeddu

Jag använder string för att det är bekvämt :) Jag känner mig snygg i dem.

Jag använder riktigt tighta jeans för att det är BEKVÄMT och jag känner mig snygg. Jag känner mig obekväm i löstsittande jeans och därmed ful.

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(