• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Michelle 341
    boandersson skrev 2013-08-24 22:49:48 följande:
    Ni som tycker det är ok att en flicka går runt i stringtrosor, ett plagg skapat enbart för att behaga det manliga könet, måste ha jävligt snedvridna åsikter om kvinnor och dess uppgift här på jorden.

Men det är ju DIN uppfattninga att det bara är till för att behaga det manliga könet, i min garderob finns bara string eftersom det helt enkelt är bekvämast. Vill jag vara sexig tar jag dock på mig min hipsters i spets eftersom string för mig är vardag tycker jag inte att det är sexigt och det tycker inte min man heller.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (.) skrev 2013-08-25 10:22:46 följande:
    vad menar du med "vad de kan leda till? " ?
    stringtrosor gör inte att man blir tafsad på eller våldtaget heller!! 

hon är nyfiken bara :) annars hade du hittat flera par ;) 
    låt henne ha den nyfikenheten/hemligheten för sig själv! 
    jag gissar nämligen att hon är minst 12 år för annars passar ju inte string i stl (finns ju inte mindre än xs).

snacka om att kränka henne om du skäller ut henne. annat hade det varit om hon rökt eller kommit hem full - då ska man det!
    Precis. "Välj dina krig".

Eller så är det så att TS inte kan förmå sig att prata om det som är viktigt med sin dotter och tror att om hon förbjuder stringtrosor så räcker det som samtal om sex och problem som kan uppstå i samband med sex? Oskyldig 
  • Anonym (.)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 08:53:02 följande:
    Men som sagt, flera i denna tråd har ihärdigt påpekat att string kan vara för bekvämlighetens skull eller för nyfikenhetens skull - så med andra ord måste det enligt dessa personer vara OK även för 7-åringar att åtminstone prova string, eller hur?
    det har inte med sakfrågan att göra! det handlar om att du förbjudit din dotter allt du anser farligt i klädväg..
  • Millicent
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 10:14:51 följande:
    Vilket hyckleri! Varför får hon leka med smink, kanske fick hon också leka mamma pappa barn när hon var lite också?

Tänk efter vad det är du är rädd för, kärnan (jag fattar att det egentligen inte är stringtrosor du är rädd för). Sedan pratar du med barnet om kärnan till din oro och lär henne rätt och fel och vilka rättigheter hon har över sin kropp.
    Varför tror du att jag är rädd? Och varför är det hyckleri? Barn måste få leka med sådant de ser. Det tänker jag inte hindra. Men som förälder kan man inte gå med på att ge dem allt de vill ha och låta dem testa allt de vill testa när de vill testa det. 

Jag har haft min dotter i en skola där 11-åringarna stod och fipplade med sina iPhones i smink och höga klackar och i en skola där de har tydligare ledning från lärarhåll och föräldrahåll. Barnen har även där smartphones och bryr sig om hur de ser ut och vad som är status. Men som de 11-åringar de är springer de och leker på sina raster.

• Millicent
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 10:14:51 följande:
    Vilket hyckleri! Varför får hon leka med smink, kanske fick hon också leka mamma pappa barn när hon var lite också?

Tänk efter vad det är du är rädd för, kärnan (jag fattar att det egentligen inte är stringtrosor du är rädd för). Sedan pratar du med barnet om kärnan till din oro och lär henne rätt och fel och vilka rättigheter hon har över sin kropp.
    Och appropå rättigheter över sin kropp så är det en självklarhet att vi pratar om sådant och att jag agerat efter det som förälder i stort och smått. Men det är inte att kränka hennes rättighet över hennes kropp att vägra köpa stringtrosor eller att säga att hon får växa färdigt innan hon börjar gå med högklackat. 
  • Anonym (... 2)

Spelar ingen roll vad andra tycker egentligen tycker jag. Du är mamma och du bestämmer tills hon är 18.

Vill du inte att hon ska ha string så ska hon inte det, om hon så är 14, 16, 17. Bara att acceptera. 

När hon är 18 får hon använda dom till vad hon vill, dölja kanten i byxor, sexuella utseenden eller bara för att hon kanske tycker det är snyggt. Och tycker inte heller att barn under 15 ska ha string, det är för vuxna, inte barn och när man är 18 så börjar man bli vuxen. 

Gå på din egen känsla:) 

• Anonym (Lena)

TS, det finns för övrigt väldigt mycket bättre sätt att flirta med killar än att försöka visa en glimt av sina stringtrosor. De sätten jag tänker på har faktiskt ingenting med kläder att göra alls.

Om du är rädd att din dotter försöker dra till sig killar att ha sex med bara för att hon bär string-trosor under sina byxor (och försöker visa lite av dem och skicka konstiga signaler) så är det nog det beteendet du behöver prata med henne om och inte stringtrosorna i sig. 

• Nenne666

Fina string på en fin kropp kan vara sexigt ja. Det tycker jag också. Men plagget är skönt och praktiskt. Många vill inte ha troskanten som ett veck i röva på jeansen, klänningen eller kjolen. Detta plagg gör sig sällan sexigt heller innan man tagit av sig övriga kläder inför någon som befinner det just sexigt. Så vad är problemet? Att ett barn vill utforska och kolla och prova på olika saker tillhör utvecklingen. Som jag tror att jag skrivit tidigare så är det inte detta du som förälder kan göra så mycket åt, utan förälderns ansvar är att ge så bra värderingar som möjligt och låta barnet veta att hon är fin som är.

• Luzita

jag började använda string när jag var 15 och då hade det absolut ingenting att göra med sexualitet fastän jag var byxmyndig.. Det var för att dölja troskanterna för visst hade man tajtare byxor ibland. Men inte heller det hade med sexualitet att göra. De satt bara snyggt helt enkelt. Jag tyckte att det var fint. Jag tänkte inte på om killar skulle tycka att det var fint. Jag fattar inte varför du inte bara kan acceptera det? Och jag hade inte sex förrän jag var 17 år.

Jag tror att det värsta du kan göra är att förbjuda och bli arg på din dotter. Det blir lätt omvänd effekt = att hon absolut vill göra tvärt emot vad du säger. Prata mer med henne istället och förklara, utan att anklaga och göra det till en stor grej. Hon kommer att ha sex nu om hon vill ha det oavsett om du låter henne ha stringtrosor eller inte och det finns inte mycket mer du kan göra än att prata med henne och förklara varför det är bättre att vänta med sex osv.

Och nej, alla killar som ser henne kommer inte att se henne som ett sexobjekt för att hon går omkring med string. Seriöst vad tror du om alla killar egentligen. Att de inte gör annat än går och dreglar efter tjejers rumpor??

Men visst, jag kan erkänna att jag inte heller hade velat att min dotter hade stringtrosor, särskilt inte under 13 år. Jag ser inte riktigt någon mening med det. Men hade jag haft en dotter som tog på sig det i smyg så hade jag verkligen velat försöka förstå varför det är så viktigt. Jag hade inte skällt ut henne och förbjudit henne. Men det är inte enkelt, det är det inte... 

Leonel 090722, Lúcas 120511, BF131003
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(