• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (vad göra?)
    kaffeamanda skrev 2013-08-25 09:52:31 följande:
    Ja du, jag tycker att man ska kunna visa sig naken utan att skicka några sexuella signaler. Och innan du kommer med nån dryg kommentar så menar jag inte att man ska gå naken på stan, det finns koder att följa. Men bara för att man går naken så vill man inte ha sex.
    Men om du visar dig naken skickar du DEFINITIVT sexuella signaler till din omgivning, och förstår du inte något så banalt har du problem med det sociala.
    Anonym (Lena) skrev 2013-08-25 09:53:43 följande:
    Vad vet du om anledningen till att vissa bär shorts? En del kanske tycker att det är väldigt sexigt och därför bär shorts, då är väl det inte OK eller?

Du är ju ute efter någon anledning som ligger hos dig och inte hos den som bär plagget.

Bara för att du bär shorts eller skulle bära tights pga en viss anledning så är denna anledning inte allmängiltig.

Jag cyklar t.ex. mycket, varje dag till jobbet, och därför är det väldigt opraktiskt med vida byxor. 
    Det finns många jeans exempelvis som inte är vida alls men som för den sakens skull inte sitter som korvskinn.

• Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:50:52 följande:
    Fast om stringtrosorna råkar synas vid något tillfälle kan det skicka fel signaler.
    Förbered din dotter på att hantera en eventuell reaktion på den "signalen" då.

Det är ju såna som du som ser till att dessa "signaler" finns. Om det var ett plagg som alla andra, som du skrev om att det är i Brasilien, så skulle omvärlden inte tycka "det är ok att våldta en 7-åring för att hon bar stringtrosor och bad om en våldtäkt".

Jag antar att du vill skydda din dotter från obehagligheter, men säg det till henne då. Förklara din bakomliggande oro, istället för att göra något så ologiskt som att förbjuda string-trosor och tro att det löser alla problem som kan uppstå om och kring sex.

Din dotter kanske inte ens tänker på sex, det kanske bara är du som gör det. 
  • Millicent

Jag kommer inte tillåta att mina barn har stringtrosor förrän de är i 15-årsåldern. 

Jag förstår om de är nyfikna på det precis som de är nyfikna på en hel massa annat som tonåringar har för sig och tonåringar har ofta för sig att leka med vuxenattribut och utseende/roller. Men det är ändå jag som sätter gränser för vad som är okej och inte utifrån hur jag bedömer att det påverkar dem.

Ja, de får leka med högklackade skor, mascara och en massa sexappealsignaler (för de har självklart sett allt möjligt sådant i reklam, på bilder, i TV-program riktade till barn), men de får göra det hemma framför spegeln och i viss mån (modererat) på vissa fester.  

Min roll som förälder är inte att sanktionera allt. Jag ska vara vägledare. Det må vara så att de ändå har string när de är 15 men då kommer de att ha fört en del diskussioner om fenomenet och inte bara gå runt och tro att det måste vara så. Precis som vi pratar om att raka ben och annat. Jag uppmuntrar att de kan reflektera kring saker och att de ska se sitt värde i annat än att följa strömmen, sen är det skönt att vara som andra eller få göra det där häftiga men det finns det också en poäng att prata om och medvetandegöra.

Förövrigt behöver barn och unga gränser att vara arga på och göra uppror mot. Och det finns nog en hel del barn och unga som dragit några suckar av lättnad när mamma eller pappa har hindrat dem från sådant de skrikit sig hesa över att få göra. 

Däremot vill jag inte prata så mycket med dem än om att "skicka signaler" eftersom det gränsar till ett skuldbeläggande. Men visst kan fysiskt tidigt utvecklade flickor hamna i situationer de inte är psykiskt mogna eller ens beredda på att hantera bara för att det finns människor därute som inte klarar av att bete sig med respekt. 

• kaffeamanda
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:56:50 följande:
    Men om du visar dig naken skickar du DEFINITIVT sexuella signaler till din omgivning, och förstår du inte något så banalt har du problem med det sociala.

Så om jag solar naken på min egen tomt så vill jag ha sex? Sök hjälp för guds skull!
  • mice

Vad spelar det för roll?? Varför översexualisera en kropp och fortsätta göda ett sjukt synsätt på människans kropp? Om en vuxen människa, vilket det är vi pratar om när du ifrågasätter medlemmarnas preferenser, väljer att välja kläder som för dig förknippas med promiskuitet så är väl det DITT problem och inte deras?

• Anonym (vad göra?)
    kaffeamanda skrev 2013-08-25 10:01:01 följande:
    Så om jag solar naken på min egen tomt så vill jag ha sex? Sök hjälp för guds skull!
    Nej, men om du går ut naken på stan kommer det skicka starka sexuella signaler. Fattar du inte det bör du söka hjälp.
  • kaffeamanda
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 10:02:54 följande:
    Nej, men om du går ut naken på stan kommer det skicka starka sexuella signaler. Fattar du inte det bör du söka hjälp.

Men du ser då bara det du vill se. Jag skrev att man INTE kan gå naken på stan eftersom det finns vissa koder att följa!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-25 09:56:50 följande:

Det finns många jeans exempelvis som inte är vida alls men som för den sakens skull inte sitter som korvskinn.

Nu bär inte jag jeans som sitter som korvskinn. Jag bär mamma-jeans för jag är gravid i femte månaden. Men jag bär fortfarande string-trosor för att det är bekvämt för mig.

Jag säger ju att din anledning till att bära ett visst plagg inte är allmängiltigt, vilket just bevisades.  
  • Anonym (Gravid)

När jag får barn planerar jag att vara högst försiktig med förbud. Ta alkohol som exempel. Man ska ju förklara att alkohol är skadligt för kroppen i för tidig ålder o för stora mängder men man ska aldrig förbjuda barnet att dricka. När jag var barn var det just de barnen som hade fått förbud som missbrukade det mest. Jag som inte blev förbjuden saker o ting tyckte dock inte att det var spännande och gjorde det aldrig till någon stor grej. Vad gäller stringstrosor förstår jag dock inte vad problemet är. klart man önskar att barnen fick växa upp i en värld där smink och utmanande kläder inte existerar förrän de blir äldre men nu är det ju inte så.

Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(