• Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Jag har varit väldigt noga i uppfostran av henne att inte låta henne bära plagg som kan sexualisera henne, varken för sig själv eller för andra. Därför får hon inte ha stringtrosor, även om de sitter under ett par rejäla byxor och inte syns.

Igår hittade jag av ren slump ett par stringtrosor i hennes rum. Hon vet ej om att jag sett dem, har inte pratat med henne om detta än för jag fick en chock. Hon måste ha köpt dem för sin månadspeng och utan min vetskap. Jag har aldrig sett dem i tvätten heller, så hon vill gömma dem för mig.

Varför vill hon använda string trots att jag så tydligt sagt hur hemska de är på yngre tjejer, och vad de kan leda till? Jag vet inte om jag ska vara besviken på henne, eller bara arg. Har ju så tydligt sagt ifrån när string tagits upp att det har ingenting på yngre tjejer att göra! Och ändå gör hon så här.

Vad är det bästa att göra nu? Ska jag bli arg och läxa upp henne, eller ska jag beslagta trosorna och vänligt men bestämt säga att hon inte är mogen för dem ännu?

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Hoppas på svar innan helgen är över...

• Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(
  • Anonym (För 10 år sedan)

För ungefär ett år sedan så var jag 12-13år. Jag hade några stringtrosor som min mamma köpt till mig som jag kanske använde en gång. Sex var aldrig något förbjudet att prata om, inte ens när jag var så "liten". Min mamma pratade med mig om varför man får mens, hur man kan börja sminka sig lite när man vill och hon lärde mig vilka kläder som passar till vad. Och när jag blev intresserad av killar så kunde vi åka och handla kläder som jag tyckte var fina och så kom hon med konstruktiv kritik till dessa (för mycket, för lite, för kort, för lång osv). 
    Eftersom jag fick veta så mycket om "vuxenlivet" så behövde jag aldrig experimentera själv och behövde aldrig gömma något för min mamma så som din gömmer saker för dig.
    När man får höra att något är dumt, förbjudet och "evil" då är det klart att man vill ta reda på varför. Varför är detta så dåligt? Varför kan andra ha på sig detta men inte jag?. 

Sen det här med att trosor ska vara en sån stor grej.. Ingen kommer väl se dem? Jag tror knappast att hon går runt och drar ned byxorna framför folk och ropar "Hej titta på mig!". Kanske när hon har gympa och ska byta om, men alla andra flickor byter ju också om och duschar nakna, så vem ska sexualisera henne där?

• Anonym (För 10 år sedan)

Sen har väl många sagt det innan kan jag tänka mig.
    String är inte lika med sex.
    Två personer under 15 får ha sex så mycket de vill, en person över 15 och en under 15 får inte ha sex ihop (vilket ju nyligen varit på nyheterna där en 18?åring haft sex med en 14? åring och nu åtalas för våldtäkt)

så din 12åriga dotter får enligt lag ha sex med sin nutida/framtida pojkvän sålänge de är under 15 tillsammans eller senare båda över 15.

Till övriga här, är inte medelåldern för att bli av med oskulden 12 eller 13?

Halva min klass hade iallafall haft sex i mitten av 7an, inklusive jag själv. 

• Rainbow gg

Hahaha, jag har läst igenom  tråden lite, fram till ca sidan 11. Jisses.

TS det är självklart att du får uppfostra dina barn precis som du vill. Men ju mer saker du förbjuder ju mer kommer hon vilja bryta sig loss och göra tvärt emot vad du säger.
    Min mamma var precis som dig: "du får inte ha detta på dig, du får inte ha mobil, du får inte mer pengar, du får inte läsk på vardagar, du får inte, du får inte, du får inte". 
    Nehe, varför får jag inte då? tänkte jag, men fick aldrig svar på.

I min tidiga tonår, 13-14, blev jag helt trött på det. Jag skaffade mig en flickvän istället för pojkvän vilket gjorde att hon gick i taket. Jag hade utmanande kläder vilket gjorde att hon skrek på mig varje dag innan skolan. Jag hade extremt mycket svart smink runt ögonen, var blek som ett spöke och tyckte om smycken med nitar. Allt för att göra henne arg och för att komma ifrån henne.

Jag personligen önskar verkligen att jag hade haft en förälder som vissa andra i den här tråden, som släppt efter lite, stöttat och förklarat. Då hade jag ju inte behövt utforska allting själv och i princip förstöra min skolgång för att jag var så upptagen med att hitta den personen jag var/är utanför alla regler och skäll.
    Men visst har jag lärt mig något från min uppfostran, att aldrig behandla mina barn så

• Orcha
    Michelle 341 skrev 2013-08-27 12:48:49 följande:

Om du tar upp det kommer det varken göra till eller från ang fokuseringen. Jag tror att hon märkt kroppens förändringar oavsett om du påtalar det eller ej ;) Det enda du påverkar är hennes förståelse för förändringarna och den är det så att just när man börjar få kvinnliga former blir man väldigt medveten om sin sexuelitet och hur andra ser på en.
    Kan verkligen förstå att hon tycker det är jobbigt och pinsamt att hon inte får ha sting när alla andra tjejr i klassen får, det handlar inte om att andras föräldrar släpper iväg sina ungar "vind för våg" utan om att dem respekterar tionåringrnas intimitet och vill dem ha string så har dem respekten att få bära det oavsett vad föräldrarna själva tycker. Är man tolv är man på väg ut ur "barnstadiet" även om man rent lagligt räknas som barn tills man är 18 år. I den åldern börjar man utforska både sin identitet och sin sexualitet, för att komma fram till vilken sorts trosor man gillar måste man få testa alla sorterna, precis som med allt annat. Det hör till och är inget konstigt.

Förbud får ALLTID motsatt effekt när det rör sig om tonåringar, precis som med alkohol tex, det var alltid dem som absolut inte fick dricka som drack värst när dem väl fick chansen, skillnaden var också att dem ungarna aldrig vågade ringa hem när dem blev för fulla för dem var rädda för straff och utskällningar. Jag fick dricka och utforska på egen han och hela tonåren hade jag en öppen dialog med mina föräldrar om allt som skedde runt mig och jag kunde bolla tankar och funderingar, jag kunde verkligen  berätta allt för dem, dem blev aldrig arga el var fördömmande och dem hämta mig många gånger från fester som spårade ur eftersom jag vågade ringa dem trots att jag var full. Detta är ju en vikigt trygghet för både barn och förälder att ha förtoende och respekt mellan varandra.

Mina föräldrar förbjöd aldrig mig för någonting. Mamma menade alltid på livet självt är den bästa läxan och skulle hon tvivla på mitt omdömme tvivlar hon på sig själv eftersom det är hon som fostrat mig. Hon visste också att jag alltid kunde och vågade komma till dem om jag kom i en situation jag inte klurade ut själv. Detta ansvar och förtroende gjorde att jag mognade, jag gick snabbt igenom toårens alla faser och var vuxen nog att ta ansvar och flyttade hemifrån redan som 16-åring. Jag är en väldigt trygg och stabil vuxen med bra värderingar trots att jag gick genom hela högstadiet på tunna höga klackar, Bh-med papper i, tajta korvskinnsbyxor och andra "sexiga" attribut. Det är bara en del av ett stadie som hör tonåren till och hon är faktiskt på väg in i tonåren.

mitt tips är att ha en öppen dialog med din dotter, berätta varför du anser att fel i henns ålder är string men låt det vara upp till HENNE att avgöra om hon vill leva efter dina värderingar eller skapa sina egna och respektera hennes val. Välj dina strider och ta bara strid om sådant som är direkt skadligt, ett par stringtrosor är harmlösa och gör ingen skada.     

Tack föressten för att du lyssnar på mig även om du kanske inte håller med i allt, jag är glad att jag kan nå fram.   
    Ett mycket bra inlägg!
    Make love, not english quotes...
  • Michelle 341
    Anonym (För 10 år sedan) skrev 2013-08-28 06:56:51 följande:
    Sen har väl många sagt det innan kan jag tänka mig.
    String är inte lika med sex.
    Två personer under 15 får ha sex så mycket de vill, en person över 15 och en under 15 får inte ha sex ihop (vilket ju nyligen varit på nyheterna där en 18?åring haft sex med en 14? åring och nu åtalas för våldtäkt)

så din 12åriga dotter får enligt lag ha sex med sin nutida/framtida pojkvän sålänge de är under 15 tillsammans eller senare båda över 15.

Till övriga här, är inte medelåldern för att bli av med oskulden 12 eller 13?

Halva min klass hade iallafall haft sex i mitten av 7an, inklusive jag själv. 

Tack gode gud!!! En till som kan vittna om verkligheten :)  i ett annat forum sa jag att jag hade för mig att medelåldern för att bli av med oskulden var ca 14, för det är min uppfattning. Jag var själv 14 när jag tog mig och jag var bland dem senaste i klassen...  Men jag blev totalt nedröstad för så var det min själ inte alls för är man 14 är man barn och barn har inte sex sa alla PK-mammor. Tydligen är RFSUs siffor att 16-17 är medelåldern.. Men på vissa skolor är helt klart medelåldern lägre än så.
  • Snopp
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-26 16:52:10 följande:
    (inb4 "det finns folk med fotfetisch!")

>inb4
    Troll detekterat.
  • Alicia 1324

Men vad f-n väx upp om hon är över 12 är det inte konstigt. Fattar du inte att bara om man har string trosor behöver hon inte ha sex, och ändå om du är hennes mamma så betyder det inte att du bestämmer vart jävla ting om henne / barn som hamnade på fel sida

• Anonym (ida)

Din dotter vågar inte prata me dig , har ej läst mer än ts. Min dotter är själv i den åldern då kroppen ändras och hormoner flödar . Är helt öppen med henne och har min åsikt men hon har sin. Den respekterar jag fullt ut och hon lyssnar på min. String trosor är obekvämt och fult så tror det är en fas ;)

• Alicia 1324

Jo men du förstår du inte att hon har nog kommit in i puberteten och hormonerna flödar och i puberteten vill många ha sitt privatliv i bevar. Man vill inte att ens mamma ska rota i ens rum ( enligt mig ) man har ju ibland icke mamma grejer i sitt rum tex string trosor

Anonym (vad göra?) skrev 2013-08-27 12:22:45 följande:

Är inte en 12-åring ett barn längre?

• Anonym (Sexualitet)

Stringtrosor är definitivt kopplat till sexualitet om man aldrig haft det tidigare. Vill hon ha pojkars uppmärksamhet så är string definitivt vad hon vill bära. Hon längtar efter en partner och vill nuppa. Så enkelt är det.

• Anonym (string)

Nej är det sant? Hur kan hon ha det? Hur kan hon göra som dom andra barnen i klassen??? Det har ju aldrig hänt förut någonsin!!!

• Anonym (Sexualitet)
    Anonym (string) skrev 2014-10-04 00:08:41 följande:

Nej är det sant? Hur kan hon ha det? Hur kan hon göra som dom andra barnen i klassen??? Det har ju aldrig hänt förut någonsin!!!

precis, sådan är kulturen. Har man inte sex och klär sig för att få sådan uppmärksamhet så känner man sig utanför som liten tjej med ett starkt behov av bekräftelse.
  • Anonym (string)
    Anonym (Sexualitet) skrev 2014-10-04 11:01:42 följande:
    precis, sådan är kulturen. Har man inte sex och klär sig för att få sådan uppmärksamhet så känner man sig utanför som liten tjej med ett starkt behov av bekräftelse.
    Media och de som tillverkar kläder för unga som skapat detta... Jag tror inte tjejerna har det för att vara sexiga för killar i dessa åldrar, utan för att andra tjejer har börjat med det och då handlar det mer om att "vara inne" och inte stå utanför.
  • Anonym (Anonym)

Personligen tycker jag inte att det är fel att bära string, man ska kunna få ha på sig vad man vill. Vad är en liten rumpa för fel? Säg till henne att du har hittat trosorna och förhoppningvis kan du lyssna på mina råd och låta henne ha kvar dem.

• Ggrodan
    Anonym (Sexualitet) skrev 2014-10-03 23:36:26 följande:

Stringtrosor är definitivt kopplat till sexualitet om man aldrig haft det tidigare. Vill hon ha pojkars uppmärksamhet så är string definitivt vad hon vill bära. Hon längtar efter en partner och vill nuppa. Så enkelt är det.

Knappast att det är enda regeln. Det räcker att hennes kompisar har det och inte hon så vill hon ha det.

#grupptryck
  • Anonym (Hish)
    Kasperina skrev 2013-08-24 08:52:12 följande:

Om min dotter vill ha stringtrosor när hon är 10 så kommer hon att få ha det för att prova. Hon kommer dock att få prova hemma, inte i skolan. Tycker det är helt fel att förbjuda barnen att undersöka världen de faktiskt ska leva i som vuxna.

Nu för tiden sminkar ju småflickor sig och har lågt skurna bikinis och korta kjolar och tighta byxor och utmanande kläder överlag. Är som miniversioner av vuxenkläder för att tidigt anpassa sig till ett sexualiserat samhälle. De lär ju lära sig i tid så att nykåta småpojkar kan tömma sin säd som är behövligt...

Minns inte hur det var förr med kläder på barn. Joggingkläder? Mjukis?

Minns själv när man som typ 12-13 åring noterade hur troskanten syntes på vissa tjejer när de satt på huk med tighta eller lågt skurna byxor... Var ju klart intressant för en som knappt sett morsans...

Nu ska väl det flyttas ner till 8-9 års åldern.
  • Anonym (drf)

Måste man inte ta av sig byxorna för att se stringtrosan, är inte sexualiseringen först när man tagit av sig byxorna?
    Och vad spelar då en stringtrosa för roll?

• Anonym (Asful)
    Anonym (Hish) skrev 2019-12-02 09:34:10 följande:
    Nu för tiden sminkar ju småflickor sig och har lågt skurna bikinis och korta kjolar och tighta byxor och utmanande kläder överlag. Är som miniversioner av vuxenkläder för att tidigt anpassa sig till ett sexualiserat samhälle. De lär ju lära sig i tid så att nykåta småpojkar kan tömma sin säd som är behövligt...

Minns inte hur det var förr med kläder på barn. Joggingkläder? Mjukis?

Minns själv när man som typ 12-13 åring noterade hur troskanten syntes på vissa tjejer när de satt på huk med tighta eller lågt skurna byxor... Var ju klart intressant för en som knappt sett morsans...

Nu ska väl det flyttas ner till 8-9 års åldern.
    Du pratar i nattmössan. På 70- och 80-talen badade tjejerna topless och hade lågt skurna tangatrosor. 

Sexualiseringen är inte värre nu än alltid varit. 
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(