Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.

• Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-28 10:17:21 följande:
    Fick du väldigt mycket skäll den gången någon dog på ditt skift? Letar du ivrigt syndabockar i buskarna?
    Jag fick inget skäll, någon av gångerna. Men jag hade fullt upp att vara den empatiska medmänniskan som fanns där för förtvivlade anhöriga till personer som fick lämna jordelivet för tidigt, pga självupptagna idioter som anser de har rätt at åka ambulans för att de känner för det...för att de int har en uns av ork att ens försöka lösa situationen själv.....vad är ditt problem?
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-28 13:12:07 följande:

Hur avgör du omfattningarna av inre skador, där fick du i kortversion 100-tals exempel på tillstånd som jag alltid är osäkra på.., finns heller idag inte en enda läkare som inte skulle hålla med mig om det..
    Så.., ett enkelt komiskt fall på ett bananskal kan vara dödligt p.g.a osynliga inre skador..

Slutsats:  Ring alltid SOS Alarm om du anser det är NÖDvändigt.
    Hur påverkad är patienten. Symtomen är avgörande anser jag. Har du ett allvarligt trauma, då har du också symtom som kräver akut sjukvård på väg till sjukhus.

RIng amb pgaulans om du har behov av SJUKVÅRD under transporten till sjukhus, dvs, dropp, syrgas, smärtlindring, kramplösande, . Är man tillsynes opåverkad så ringer man taxi och vet ni, det finns mobiler om man blir sämre under vägen, vinst= man är närmare sjukhus när man ev ev blir dålig på vägen!
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-29 08:59:49 följande:

Då får nog både ts och du försöka att förstå att när ens barn får ett astma-anfall så kan det bli oerhört uppstressande både för barnet och för föräldrarna. I den situationen kan man ofta bli VÄLDIGT osäker och det kan vara svårt att själv avgöra om sjukvård behövs eller ej.
    Då är det bättre att ringa till SOS, förklara läget och låta dem ta beslut om huruvida ambulans behövs eller ej.
    OM då SOS anser att ambulans inte behövs så hjälper de förmodligen istället föräldrarna genom att ge lugnande instruktioner om vad som behöver göras. Anser de att ambulans bör skickas så gör de det.

I vilket fall som helst så kan jag inte se att det är fel att ringa SOS vid ett astma-anfall.   

Fortfarande är det skillnad på anfall och anfall! Är det första gången, jag men visst, självklart ska man ha all hjälp. Men därefter får man ju se till att sätta sig in i sin eller sitt barns sjukdom, kunskap dämpar oron!
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-29 09:18:52 följande:

Helt fel, en pat med svåra inre skador kan verka helt opåverkad, så jag hoppas du aldrig kommer i kontakt med en människa som råkat ut för en olycka. 
    Varför jag nämner fallskador är för att det är den vanligast olyckan som leder till dödsfall.., å inre skador kan inte ens den mest erfarna läkaren avgöra omfattningen av, vid långt ifrån alla gånnger.

Lite lustigt att just fallolyckorna är en "nyhet" som det både skrivs å pratas om på nyhetskanalerna idag.. (2013-08-29)

Så alla som snubblat och farit i backen skall åka ambulans? Ja det är ju det du skriver, intressant!
    Det enda jag snabbt kan se om fall, ja det var från sex meter Har du ramlat över 3 m räknas det som trauma.. 
  • Scrubs81
    hansine skrev 2013-08-28 22:53:15 följande:
    Om det är fara för skador senare i livet. om ingen kan ta hand om den som är skad eller sjuk, om den det gäller inte är kontaktbar men troligen inte kommer att dö, om den det gäller kommer att dö på sjukhus om några dagar av sin svåra cancer så låter man alltså bli att ringa ambulans? eller?

Men tänk nu, du måste skilja på behovet av att komma till sjukhus och behovet av att åka ambulans dit!

Skador senare i livet, vad tänker du på då? Om ingen kan ta hand om den skadade, ja det är ju nån som kör sjukrese bilen. Icke kontaktbar har ivarjefall jag angett som skäl till ambulanstransport, såvida dom inte är så berusade så dom har däckat, och den med svår cancer som behöver in på sjukhus tror jag personligen mår bätter av att åka en liggande sjuktransport och får ha sin anhörige brevid sig under vägen! Om det inte finns medicinska skäl att det behövs en sjuksköterska som ex kan suga i en trach eller spruta smärtlindring.  
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-29 12:12:00 följande:

Ja alla som du inte kan utesluta från att ha allvarliga skador å som kan behöva ha kvalificerad omvårdnad ska ha ambulanstransport om dom vill. 
    Men kan du ta på ditt samvete att ditt agerande att vägra tillkalla ambulans leder till en människas död, så är det inget vi andra kan göra nåt åt.
    Vi kan bara hoppas att du inte är den person vi möter på en olyckplats..

Men du säger ju att INGEN kan utesluta nåt om nån snubblat och fallit i backen. MAO ska enl dig alla åka ambulans till sjukus! Hör du inte själv hur orimligt det låter! Vad är skillnaden på att sätta en helt opåverkad människa i taxi om dom vill träffa en doktor?
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-29 12:57:58 följande:

Ja det låter absolut konstigt, men så ser det ut i verkligheten.
    Ja alla som vill ska få åka ambulans, å det enda orimliga i det, är att det i Sverige så finns inte ens några ambulanser att tillgå inom imligt avstånd, varken för behövande eller simulanter.. 

Jag har både en civil å en militär sjukvårds/sjuktransportutbildning, så jag vet rätt bra vad jag talar om..
    Å jag vågar påstå att Sverige är inget föredöme vad gäller akuta sjuktransporter, åtminstone inte inom det dagliga civila området.
    Militärt å inom katastrofomrodena har vi faktiskt lärt oss en hel del å kan påstås var rätt duktiga även om det finns massor att förbättra även där.

Så är det nåt vi i Sverige MÅSTE förbättra så är det just på akuta sjuktransporter.
    Vi behöver många fler ambulanser, med tillgång till läkare, " 24/7 patrullerande akutbilar i storstäderna" alltså bilar/personal som kan vara först på plats vid en olycka, dom räddar säkert fler liv än nån annan vid en olycka å finns i dag i ett flertal länder.

Helikoptrar! Vi har inte ens ambulanshelikoptrar med läkare som täcker hela Sverige att sätta in utan varsel! Helikopterplattorna vid sjukhusen står idag tomma, då helikoptrarna dragits in!
    Fan vet om inte det är unikt i hela Världen att ha gjort så.?

Så vad gäller sjuktransporter får Sverige i dag ett kraftigt underbetyg av mig.., dags att rusta upp! 
    Alliansen kan ta pengarna från det 5:e skatteavdraget å lägga det på sjukvården, istället för inköp av valfläsk..   
    Din verklighet dårå, inte min! Och ambulanser finns inte inom rimligt avstånd, för de är upptagna med att leka taxi åt mindre behövande!

Vad menar du att läkare bidrar med prehospitalt? Egentligen....vi behöver inte fler ambulanser, vi behöver en befolkning som fattar när de ska användas! MEN, en nyfiken fråga, vem ska bemanna alla dessa fler ambulanser som ska nyttjas som taxi? Vem vill?

Det intressanta är att helikoptern jag kan nyttja, nyttjas 20% av dygnets timmar, mer på sommaren, mkt sällan på vintern...för den kan inte flyga då, det är ju lite dimma...

Sen, är vi helt överens om att det behövs mer pengar till sjukvården, men då ska det vara på rätt nivå! Som sagt, fler ambulanser behövs inte (kanske med undantag i vissa glesbefolkade områden) men får ambulanserna pyssla med det de är AVSEDDA för, då räcker dom med råge!     
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-29 14:04:22 följande:

*suck*. Min mamma brukar säga att "du kan aldrig lära en blind att se".  Hon har helt rätt.

Ok. Astma-anfall kan se mycket olika ut från gång till gång. Barnet kan också reagera olika vid de olika tillfällena. Därför kan det vara svårt att "sätta sig in i" om ambulans behövs från gång till gång.

Jag säger inte att man ska ringa SOS VARJE gång barnet får ett anfall. Jag säger att om man som förälder känner sig osäker så bör man ringa som en säkerhetsåtgärd.  Och OM man då ringer och det visar sig att ambulans inte behövs så kan jag inte tycka att man har gjort något som helst fel.

Det är ett annat upplägg på problemet och leder fram till ett mkt bättre diskussionsunderlag än att bara klanka ner på bla mig, som faktiskt jobbar med det här!

För det första måste man ju som förälder bestämma sig för om man ska åka till sjukhus öht! Har man väl gjort det, så är frågan om man klarar att ta sig dit själv, och det kan ju bero på hur långt det är till sjukhus. Har man när, då kan ju tidsvinsten av att komma till akuten vara snabbare om man kör själv. Har man långt, då vinner man på att få medicin redan i ambulansen. Men dröjer ambulansen, börja åk isåfall! Folk vet att de får vänta men ingen börjar köra... 
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-29 15:19:14 följande:

Du missar helt poängen, det att alla har/ska ha rätt till akutsjukvård när dom anser att det behövs.
    Det är inte du som ska göra den bedömningen, utan pat om denne kan.., i annat fall så är ju abulanstransport det enda alternativet å kan inte ifrågasättas.

Ett visst missbruk kommer alltid att finnas när vi som i Sverige har en service som fritt kan användas av alla, det är något vi får leva med.
    Noll missbruk kommer vi aldrig ner till, det vi har eller ett betalsystem där pengarna avgör vilken typ av vård/service vi kan få nyttja är de alternativ som finns.
    Jag vill ha det enkelt = ambulanstransport för de som vill eller måste ha det., därför att det är det enda alternativet som inte lämnar öppet för ett felaktigt beslut som kan leda till förvärrande av skada, eller i värsta fall, ett helt onödigt dödsfall 

NEJ! Det ska dom inte, ALLA har rätt till akutsjukvård när de HAR ETT BEHOV av det! Och det, det är stor skillnad många gånger!
    Jo, jag gör bedömningen, för har patienten väl fått en ambulans, då är jag den elaka sjuksköterskan som tar alla vitala parameterar, anamnes, gör en undersökning och därefter triagerar patienten till rätt vårdnivå! Vilket kan betyda stanna hemma, åka till vårdcentralen eller jourcentralen, alt akuten. Gissa vart många hamnar...
    En viss överprioritering av patienter skall finnas. Det finns självklart fall där man måste ta det säkra före det osäkra! Men det är ändå inte en rättighet att få åka ambulans för att man vill, det är behovet som styr, och folk måste acceptera att det är inget behov av att åka ambulans i många fall, även om man anser man vill till doktorn!  

Frågan kvarstår, vem ska bemanna alla dessa ambulanser du vill ska rulla runt, och vad har läkarna i ambulanserna att göra, egentligen?     
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans