giftfri skrev 2013-08-29 12:57:58 följande:
Ja det låter absolut konstigt, men så ser det ut i verkligheten.
Ja alla som vill ska få åka ambulans, å det enda orimliga i det, är att det i Sverige så finns inte ens några ambulanser att tillgå inom imligt avstånd, varken för behövande eller simulanter..
Jag har både en civil å en militär sjukvårds/sjuktransportutbildning, så jag vet rätt bra vad jag talar om..
Å jag vågar påstå att Sverige är inget föredöme vad gäller akuta sjuktransporter, åtminstone inte inom det dagliga civila området.
Militärt å inom katastrofomrodena har vi faktiskt lärt oss en hel del å kan påstås var rätt duktiga även om det finns massor att förbättra även där.
Så är det nåt vi i Sverige MÅSTE förbättra så är det just på akuta sjuktransporter.
Vi behöver många fler ambulanser, med tillgång till läkare, " 24/7 patrullerande akutbilar i storstäderna" alltså bilar/personal som kan vara först på plats vid en olycka, dom räddar säkert fler liv än nån annan vid en olycka å finns i dag i ett flertal länder.
Helikoptrar! Vi har inte ens ambulanshelikoptrar med läkare som täcker hela Sverige att sätta in utan varsel! Helikopterplattorna vid sjukhusen står idag tomma, då helikoptrarna dragits in!
Fan vet om inte det är unikt i hela Världen att ha gjort så.?
Så vad gäller sjuktransporter får Sverige i dag ett kraftigt underbetyg av mig.., dags att rusta upp!
Alliansen kan ta pengarna från det 5:e skatteavdraget å lägga det på sjukvården, istället för inköp av valfläsk..
Din verklighet dårå, inte min! Och ambulanser finns inte inom rimligt avstånd, för de är upptagna med att leka taxi åt mindre behövande!
Vad menar du att läkare bidrar med prehospitalt? Egentligen....vi behöver inte fler ambulanser, vi behöver en befolkning som fattar när de ska användas! MEN, en nyfiken fråga, vem ska bemanna alla dessa fler ambulanser som ska nyttjas som taxi? Vem vill?
Det intressanta är att helikoptern jag kan nyttja, nyttjas 20% av dygnets timmar, mer på sommaren, mkt sällan på vintern...för den kan inte flyga då, det är ju lite dimma...
Sen, är vi helt överens om att det behövs mer pengar till sjukvården, men då ska det vara på rätt nivå! Som sagt, fler ambulanser behövs inte (kanske med undantag i vissa glesbefolkade områden) men får ambulanserna pyssla med det de är AVSEDDA för, då räcker dom med råge!